• 1
  • 2
2013-03-30, 19:46
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Är det fegt att begå självmord? Eller är det modigt? Eller inget alls. Kan man klandra någon som begår självmord?
Citera
2013-03-30, 19:59
Medlem
snusaren92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det fegt att begå självmord? Eller är det modigt? Eller inget alls. Kan man klandra någon som begår självmord?
Ja De är fegt att ta självmord eller om inte annat väldigt självuptaget jort.
Då människor om kring blir ledsna och klandrar sig själva för att någon tog livet av sig.
Därimot har man mycket tankar om att ta sitt liv så är de bra att ha någon att snacka med någon man litar på som lyssnar.
Hoppas de gav dig den info du behövde detta är i min synpunkt.
Citera
2013-03-30, 20:08
Medlem
alternativt.s avatar
Det finns ingen objektiv, absolut ståndpunkt gällande en situation där en person självmant dödar sin kropp. Det kan dock hinta om hur självbilden hos personen i fråga såg ut.
Citera
2013-03-30, 20:09
Medlem
Jag tycker att det är fegt att begå självmord. Det är enkelt att ge upp men svårare att kämpa!
Citera
2013-03-30, 20:12
Bannlyst
Ja det är fegt, för att du alltid kan må bättre och kämpa.
Citera
2013-03-30, 20:15
Medlem
Tycker det är fel av folk att säga det är fegt, jag tycker folk ska ha respekt för en person som har valt att gå vidare från detta liv. Det är deras rätt att dom ska få försvinna från denna värld om dom vill det.
Citera
2013-03-30, 23:19
Medlem
Jag tror det krävs mycket mod att göra, men fegt att begå (om du förstår), och värkligen inte hedersvärt. Gör ej!
Citera
2013-03-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulsomsatan
Tycker det är fel av folk att säga det är fegt, jag tycker folk ska ha respekt för en person som har valt att gå vidare från detta liv. Det är deras rätt att dom ska få försvinna från denna värld om dom vill det.
Håller med dig; jag tycker inte att folk har rätt att säga att det är fegt att välja att avsluta sitt liv. Över lag är det väldigt få människor som känner en person till 100 %, vilket gör det omöjligt att säga hur han/hon upplever den situation som gör att personen i fråga tar självmord.

För övrigt; varje gång jag hör folk säga att det är fegt att ta självmord eftersom man gör många besvikna och ledsna, känner jag att livet ibland kan vara som ett slags hamsterhjul (tänk rat race) där man föds in i en familj som man förväntas ge kärlek tillbaka villkorslöst. Om man inte har intresse av det är man plötsligt feg och sviker alla andra, trots att man själv inte valt att bli född in i den här världen.
Citera
2013-04-01, 00:21
Medlem
faeriequeenes avatar
Svaret på den frågan anser jag är helt å hållet beroende på vilket sammanhang det hela sker. De flesta som begår självmord resonerar inte så mycket huruvida det är modigt eller fegt att göra det.

Var kamekazeflygarna fega? De löpte större risk att bli nedskjutna än att faktiskt sprängas genom att träffa ett amerikanskt fartyg. Jag vet inte.
Citera
2013-04-01, 00:32
Medlem
Just att ta sitt liv är inte fegt, det är ändå rätt modigt på sitt sätt att våga avsluta sitt liv.

Men däremot är det fegt att smita undan och kanske lämna människor bakom sig som man betydde mycket för. Tänker framförallt på familjen/släkten.

Å andra sidan får man ändå i detta komma ihåg att det ofta finns en tragiskt anledning till varför man väljer att ta livet av sig. Men många ger upp för lätt, tyvärr. De hade kunnat reda ut situationen.
Citera
2013-04-01, 02:30
Medlem
Om det är "mod" eller "feghet" borde bero på orsakerna till varför man tar livet av sig.
Citera
2013-04-01, 02:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Nej det är det inte.
Tror det är något som är sprunget ur de efterlevandes våndor över saknaden av den avlidne.

Att lägga en värdering på beslutet är nog överilat men högst mänskligt, personen har gjort det och det är bara att konstatera faktum. Om en person kommer fram till att dess lidande i livet är så stort eller att dess existens saknar glädje, betydelse och innebörd längre för hen så vem är man då att dömma denne ?

Med dagens obefintliga hjälp och förståelse för folk som mår riktigt dåligt och i vissa fall kass sjukvård och assistanshjälp till kroniskt sjuka är det nog snarare underligt att det inte är mer folk som stämplar ut. Min största skräck är att hamna som ett vårdpaket på ett hem i dagens Sverige, hade gjort allt för att terminera ett sådant scenario, matvägrat eller vad jag nu kunde göra för att få dö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in