• 1
  • 2
2013-03-30, 19:16
Bannlyst
Finns det några kända pyramidsspel som anses vara ok bland gemene man?
Citera
2013-03-30, 19:22
Medlem
Lillknoddens avatar
Antar att nuskin kanske skulle kunna räknas som ett, det verkar ju inte vara förbjudet enligt lag här i sverige ännu i alla fall.

edit: Sen vet jag inte om det anses vara OK bland gemene man, personligen tycker jag det är skit och bedrägeri mot folk som inte vet bättre
Citera
2013-03-30, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Antar att nuskin kanske skulle kunna räknas som ett, det verkar ju inte vara förbjudet enligt lag här i sverige ännu i alla fall.

edit: Sen vet jag inte om det anses vara OK bland gemene man, personligen tycker jag det är skit och bedrägeri mot folk som inte vet bättre

Aldrig hört vad är det?

Jag menar kända företag etc som är pyramidsspel men är accepterat hos allmänheten.
Citera
2013-03-30, 19:27
Medlem
tgv23000s avatar
Oriflame
Citera
2013-03-30, 19:33
Medlem
Prollus avatar
Herbalife? Kirby kanske? . Både är ju rätt stora.
Citera
2013-03-30, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prollu
Herbalife? Kirby kanske? . Både är ju rätt stora.

Dessa organisationer hatar de flesta, speciellt kirbys dammsugare haha.
Citera
2013-03-30, 19:42
Medlem
Prollus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloPicachu

Läste din fråga fel, fel av mig. haha
Citera
2013-04-01, 10:13
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:

Herbalife har ju en viss legitimitet genom att de är börsnoterade
Citera
2013-04-01, 22:27
Medlem
bosseblommans avatar
Skb?!
Citera
2013-04-02, 00:25
Medlem
bellyrogers avatar
Vet inte vad "anses vara okej" betyder. Men man kan ju generellt säga att man gjort dem lagliga med att ha en produkt som också säljs till slutkonsument. Annars är de nämligen att betrakta som pyramidspel, om det bygger på att värva nya säljare i organisationen enbart.

Men min uppfattning är att ett pyramidspel, eller nätverksförsäljningsföretag inte anses vara riktigt rumsrent. Se bara på vad Google ger för sökförslag, typ pyramidspel, bluff, scam etc då man skriver in företagsnamnet på i princip alla dylika företag.

Många känner intuitivt att något är skumt, med överprissatta produkter som höjs till skyarna samt de höga ersättningarna (oftast utan att sociala avgifter är dragna) som anges.

Att distribuera på detta sätt kan aldrig vara billigast. Hur ska de konkurrera mot prispressare om de ska betala ut residualersättningar? Eller betala ut provision? Svaret är att de på olika sätt försöker försvåra jämförelser genom att deras produkter skiljer sig på ett eller annat sätt från main stream. Inte för att de har högre kvalité eller är bättre, utan för att som sagt försvåra jämförelser. Att lära sig snacka upp produkten och möjligheterna till ett liv i hängmattan är en central del i "utbildningen" man får i dessa bolag.

Att sedan bolag är aktiebolag eller börsnoterade säger i princip inte mer om seriositeten än att de betalar skatt och får räkenskaperna reviderade. Om de lurar folk är inget som kollas så länge de håller sig inom lagens ramar. Som i dessa fall är väldigt vida...
Citera
2013-05-30, 21:03
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Aldrig hört vad är det?

Jag menar kända företag etc som är pyramidsspel men är accepterat hos allmänheten.

De säljer skönhetsprodukter, man köper själv ett kit för typ 13 000 och sedan försöker man rekrytera andra säljare. Intäkterna ska komma ifrån att säljarna samtidigt använder produkterna, de försökte sälja med "Volvos VD kör ju inte BWM, man använder ens produkter."
Citera
2013-05-30, 22:07
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Finns det några kända pyramidsspel som anses vara ok bland gemene man?

Är visserligen inte ett företag men det svenska pensionssytemet borde ju kvala in
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in