• 1
  • 2
2013-03-30, 11:41
Medlem
Hur ser en materialists mnniskosyn ut och hur ser de p saker som abort, homosexualitet, aktiv ddshjlp, ddsstraff osv?

Vad jag har frsttt r ju inte det hr en materialists krnfrgor precis, men ngon tanke kanske de har?
Citera
2013-10-21, 19:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
r det smrtsamt fr materialister att bejaka sitt psyke? r det bttre att knna sig som en vl fungerande maskin?

Fr troende r det definitivt tvrtom! Det skulle vara smrtsamt att frneka sjlen, som vi upplever r skyddad av frtroendet fr Gud.
Citera
2013-10-21, 19:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES18
Hur ser en materialists mnniskosyn ut och hur ser de p saker som abort, homosexualitet, aktiv ddshjlp, ddsstraff osv?

Vad jag har frsttt r ju inte det hr en materialists krnfrgor precis, men ngon tanke kanske de har?
En ganska vedertagen benmning fr materielistiskt inriktad mnniska brukar vara statusjakten.

Status, att anfrskaffa s mycket som mjligt p kortast mjliga tid och fortstta jaga status och insamling av prylar, om tro eller gudstro gr under materialism, ja ofta..

Den spirituella statusen sm'ller hyfsat hgt och gr i taket ofta fr ingenting.
Fr en starkt gudstroende ska i princip mnen pliockas ner, solens alla egenskaper bevisas p ett brde inom ca 5 minuter, ja den trosmaterialisten njer sig inte med mindre... n att paranormal aktivitet kan vara det enda som vertrffar vederbrandes egen trosvertygelse, seer den en prick p marken samtidigt som den ber och bnen synkar med prickens utseende s r det per se gud i sin uppenbarelse, d pricken ju befinner sig i den trosvertygades syn. Det r materialism, att inte vika frn sin inbillning.

Ja, trosvertygade som helst gr i blindo och "knner in gud" r starkare i den svartvita determinismen, att liv r liv utefter hens egen trosvertygelse, ingen vetenskap kan vertyga en extrem apologet inte. D bnen r det enda som hen lyssnar till, alternativt, statusen i sllskapet vet och kan allt. Drmed vet de enl sig sjlv redan vem Jesus var, hur Mohammed r osv i den helvetiska engdheten.Engdhet, tro p ett enda.. och inte orka frdjupa sig, det r materialism, att en bil r en bil och alltid r bra, verallt. Om s att de kr ver barn s ska de fram, en foplfare (lol golfare, man fr aldrig gcka en materielist, d de ocks kan sakna humor) SKA per se ha sin klubba och inte behva ta hnsyn till andra heller, caddyn SKA st i givakt, fr s sger hens gud... det r snabba exempel p extrem materielism, att samla ver andras huvuden & utan insyn helst... men inte nr tron gr politiskt... d r det vldigt allmnt och i utnyttjande av "demokratiska plattformen".... hur det nu kommer sig med de snabba skiftena..

...och ocks skita i andras livssyn, att inte vare sig orka vilja eller ens vervga att ta in annat n mannualen, kan lsas som paragrafrytteri, psalmrytteri.

Vidare ddsstraffet : en konservativ materielist verkar t.ex i USA och r fr ddsstraff, d de sllan kan omvrdera redan klubbad akt. Dden eller kylan och nolltoleransen gller fr extrem trosmaterialist, som allts tror att Gud rder. "in god we trust" d materielisten tror att alla tror som hen sjlv.

Vidare aborten : ja fr en extremapologet r allt liv, ocks den myra som vgar klttra p den perfekt putsade bilrutan, ska helst d snabbt med starkt kemiskt preparat, d hens tro r att bilen fr henom till himmelriket. Medan fotgngarna r veka och svaga i sjlen, som inte ens frstr hur guds elixir olja, 'r annat n gud sjlv. Att silver r skrp medan 19K eller 24 men helst 78K guld, r saken som bevisar att det r fudomligt med varelser som kommer badandes i guld, det bevisar ju att gud r med dem = materielistiskt tnkande, ocks i gudsvardandet.

S att abortera r fr en materielistisk gudstroende, att ha slaktat guds eget liv och br enligt den vertygade, tgrdas med skuldarbete och lxor/ ja upplxning med andra ord.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-21 kl. 20:03.
Citera
2013-10-21, 19:50
Medlem
MentosFruitcores avatar
Beror p vad som menas med materialism. Det kan betyda flera saker. Menar du en som lever fr materiella saker, eller filosofisk materialism?
Citera
2013-10-21, 21:04
Medlem
Materialism betyder att man tror att allting bestr av materia. Detta betyder ingenting fr vad man tycker om olika moraliska frgor. Normalt sett r vl materialister humanister nr det kommer till etik-frgor, men rent logiskt sger inte materialismen ngonting om ens etik.
Citera
2013-10-21, 21:08
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Materialism betyder att man tror att allting bestr av materia. Detta betyder ingenting fr vad man tycker om olika moraliska frgor. Normalt sett r vl materialister nr det kommer till etik-frgor, men rent logiskt sger inte materialismen ngonting om ens etik.
Nej fr en matrerielist r allt materia, ven tron och tanken att gas. Materialisten drivs av ha-begr som blir till gandebegr. Och samlandet som r signifikant. Sjlva samlandet r leken fr en materielist och kan grna f fartblind.
Citera
wootens avatar

Moderatormeddelande

Postat av wooten 2013-10-21, 21:29
Medlem
Vi ser hur denna mottages i filosofi.

Religion --> Filosofi
/Moderator
2013-10-21, 21:41
Medlem
BlackJewels avatar
Okej fortsttning . tankens fartblinda vrde. Kollektivt mindset, filosofiska etiken som drmed blir ett "frdlat gods kommet ur tankemassan *Gud" - som oftast gr till vetenskapsfilosofi i knivigare sprsml, nr har en gudstroende fel i att gud r allmngods, och med det tillskansar sig kollektiva fretrdet nr hen hvdar MORAL ?

Nr isf r Gud ett "vi" och nr r Gud ett "jag" .... med det min tro eller vr tro, och ifrn det min filosofi eller vr filosofi. I akademi r gudstron spikad som vetenskap, men enl mig r gudstesen syrefattig nr det kommer till "vi".

Bl.a p.g.a omhuldad knsapartheid grovt sagt och den allrdande synen om att i guds hus kan kvinnor inte tnka som gud anbefallit, ergo : r det filosofiskt korrekt?

En bg kan mer generellt sett inte heller ge fullvrdig salighet t de folosofiskt korrekta med mindre de r medaljerade biologister, frotterande sig i akademiernas hgborg och finsalonger, ex.vis Nobelsalongerna : det r dr folosfi och akademiskt prglad filosofi nnu har sitt giltiga ste som ger terklang i giltigheten i de allmnnna lagren folk. Och s sett, fr islamister bland andra rtt, och diskrimineringsombudsmn kan i praktiken klubba rtt fr uppenbar knsdiskriminering om man hller sig till inrikes lagar, som jag ser det.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-21 kl. 21:44.
Citera
2013-10-22, 04:20
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ES18

Man mste skilja p begreppens betydelse.
Begreppen kan betyda helt olika saker.

Vanlig materialist= en som gillar att samla materiella prylar.
Filosofisk materialist= materia finns och r verklig.
Ngon uppfattade det som att filosofisk materialism r motsatsen till filosofisk idealism. (Men kanske inte rtt?)
Vanlig idealist= en som gr ntt bra helt gratis, mest fr iden.
Filosofisk idealist= Det man tnker r den verkliga verkligheten.

"Reellt existerar enligt idealismen endast vrt medvetande, medan den materiella vrlden, verkligheten, naturen endast r en produkt av medvetande, frnimmelser, frestllningar, uppfattningar."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Idealism

"Materialism (ven fysikalism), en inriktning inom filosofin som grundar sig p sikten att vrlden innehller endast materia och existerar oberoende av oss mnniskor och vr betraktelse av den. Detta till skillnad frn idealism dr tanken istllet r den motsatta:"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Materialism

Egentligen r jag nog delvis materialist som tror materia existerar, men jag tror ven tankar och information existerar. (Ordet "endast" i wiki irriterar mig). Jag kan ju inte alls vara filosofisk idealist, ven om jag ger Amnesty pengar, jag r bara vanlig liten idealist ibland. Jag kan omjligt vara en sdan materialist wiki nmner.
Filosofiskt kan det vara bra med tv s helt extrema begrepp. Men kanske ingen kan vara ntt av dessa extremer.

Jag tvivlar p att Platon var idealist, enligt urldrig syn. Jag kan tolka Platon som dualist. Kanske ven hans ideevrld, br tolkas p annat stt. (T.ex. mngden av eviga och tidlsa begrepp mm som naturlagar och vissa matematiska satser.)

Marxismen skall vara materialistisk. Men Marx satt och skrev bcker, som om tankar och information fanns i hans bcker. Man kan gissa att denna materialist menade att vrlden bestr av mera n materia.
Egentlig br man skriva "Materialistisk dialektik "
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dialektiska_materialismen

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-10-22 kl. 04:55. Anledning: rttelse
Citera
2013-10-22, 13:54
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Man mste skilja p begreppens betydelse.
Begreppen kan betyda helt olika saker.

Vanlig materialist= en som gillar att samla materiella prylar.
Filosofisk materialist= materia finns och r verklig.
Ngon uppfattade det som att filosofisk materialism r motsatsen till filosofisk idealism. (Men kanske inte rtt?)
Vanlig idealist= en som gr ntt bra helt gratis, mest fr iden.
Filosofisk idealist= Det man tnker r den verkliga verkligheten.

"Reellt existerar enligt idealismen endast vrt medvetande, medan den materiella vrlden, verkligheten, naturen endast r en produkt av medvetande, frnimmelser, frestllningar, uppfattningar."

"Materialism (ven fysikalism), en inriktning inom filosofin som grundar sig p sikten att vrlden innehller endast materia och existerar oberoende av oss mnniskor och vr betraktelse av den. Detta till skillnad frn idealism dr tanken istllet r den motsatta:"

Egentligen r jag nog delvis materialist som tror materia existerar, men jag tror ven tankar och information existerar. (Ordet "endast" i wiki irriterar mig). Jag kan ju inte alls vara filosofisk idealist, ven om jag ger Amnesty pengar, jag r bara vanlig liten idealist ibland. Jag kan omjligt vara en sdan materialist wiki nmner.
Filosofiskt kan det vara bra med tv s helt extrema begrepp. Men kanske ingen kan vara ntt av dessa extremer.

Jag tvivlar p att Platon var idealist, enligt urldrig syn. Jag kan tolka Platon som dualist. Kanske ven hans ideevrld, br tolkas p annat stt. (T.ex. mngden av eviga och tidlsa begrepp mm som naturlagar och vissa matematiska satser.)

Marxismen skall vara materialistisk. Men Marx satt och skrev bcker, som om tankar och information fanns i hans bcker. Man kan gissa att denna materialist menade att vrlden bestr av mera n materia.
Egentlig br man skriva "Materialistisk dialektik "

Christer
Orkar inte lsa hela vggen du avlgger hr, men se det fetade.

Filosofisk materielist LIKSOM icke-filosofisk materielist VET redan att materia finns och r verklig, dremot r filosofi vad som rr sig i mellanrummen, i tankesfren dels individuellt och kollektivt, det r allts osynligt och inte konkret som jag tycker du vill f ekvivalensen till.

Filosofisk materielist r den som ex.vis vet men inte sger, vet men inte informerar, vet man inte hjlper vet men inte orkar, vet men glmmer, en filosofisk materielist samlar bakom ryggen p folk, det r den materielistiska dran som mjliggr den motoriska frdigheten att antingen samla eller delegera t andra, med frdel dem som inte har eller ges tid att just "filosofera", dessutom r filosofi allmnt kallat fr grubbleri dr TANKAR inte r nskvrda!

Tycker m.a.o att du har fel i det som jag fetat och din uppstllning, inte lst den, men redan i filosofisk materielist har vi meningsskiljaktigheter.

......

materielist, r fortfarande materielist, inte filosof som gr materielistiskt. Naterielist r hens tongivande egenskap, att hen r filosofisk r mer ett epitet. Eller Allegorisk materielist, eller fet ellr korkad materielsit, fortfarande materielister och samlare av egendom och prylar med mera. Samlar nyheter t.ex.. tar vara p fragment och kan materialiera det p ett "filosofiskt finurligt stt".
Filosofisk..
Citera
2013-10-22, 13:56
Medlem
BlackJewels avatar
Varfr snor du min text?

S fattig att du behver stjla?
Citera
2013-10-24, 05:44
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
...

Tycker m.a.o att du har fel i det som jag fetat och din uppstllning, inte lst den, men redan i filosofisk materielist har vi meningsskiljaktigheter.
Kolla wikipedia.

Christer
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här