2013-03-30, 10:36
Medlem
Hej!

Jag är en liten filmskapare som behöver hjälp!
Min budget är nämligen väldigt låg vilket hindrar mig från att köpa allt samtidigt, så vad ska vara nästa steg?

Jag funderar på att antingen köpa ett ljus-kit bestående av två softboxar, stativ och sjukt starka lampor. Eller en shotgun-mic för runt en tusenlapp. Har kollat på bla. lite audio-technica produkter.

Så vad är viktigast? Tack för all hjälp!
Citera
2013-03-30, 11:04
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasumusu
Hej!

Min budget är nämligen väldigt låg vilket hindrar mig från att köpa allt samtidigt, så vad ska vara nästa steg?

Jag funderar på att antingen köpa ett ljus-kit bestående av två softboxar, stativ och sjukt starka lampor. Eller en shotgun-mic för runt en tusenlapp. Har kollat på bla. lite audio-technica produkter.

Jag är verkligen ingen expert, men vad ska du filma?

Ska du filma mer fasta situationer som intervjuer? personporträtt? eftersom du ska skaffa softboxar osv tänkte jag.

Jag anser nog mic vara viktigare, då ljus går att trixa själv ganska billigt om man är lite händig. Men ljudet är ju svårt att "trixa" fram.

Det är mikrofon som gäller? Inte extern ljudkälla som tex zoom?
Citera
2013-03-30, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Jag är verkligen ingen expert, men vad ska du filma?

Ska du filma mer fasta situationer som intervjuer? personporträtt? eftersom du ska skaffa softboxar osv tänkte jag.

Jag anser nog mic vara viktigare, då ljus går att trixa själv ganska billigt om man är lite händig. Men ljudet är ju svårt att "trixa" fram.

Det är mikrofon som gäller? Inte extern ljudkälla som tex zoom?
Jag ska filma lite allt möjligt, men det är inte så jättemånga fasta situationer. Jag gör mest sketcher och kortfilmer.

Jag skulle nog säga att det är mikrofon som gäller, som jag i sådana fall kan komplettera med en h4n i framtiden. Men jag ska mest spela in dialog och då känns det som en bra idé att ha en riktad shotgun-mic.
Citera
2013-04-01, 02:11
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Om du ska ha en dokumentär känsla så kan du skippa ljuset så länge. Vissa gånger gör det inte så mycket, utan snarare tillför filmen en del om man inte lägger på artificiellt ljus. Däremot ljud, burkigt och tråkigt ljud blir man snabbt trött på och är svårt att fixa till i redigeringen. Har själv ett gott öga till Audio-Technica, även Röde kan vara av intresse att kolla upp.
Citera
2013-04-04, 11:17
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasumusu
Hej!

Man kan vara rätt uppfininngsrik med ljuset och hitta på billiga lösningar. Med ljud är det svårare. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet... Spelar du in dåligt ljud så är du låst till det. En bra mic är en bra början men ljus får man inte glömma för det. Men, som sagt, billiga lösningar finns. En frigolitskiva, täckpapper samt smörpapper kan man göra en del med. = reflekterat ljus, orangefilter samt frostfiler. Man bör undvika att blanda konstljus och dagsljus t.ex. Man väljer vilket man ska jobba med. Är man utomhus så är det enkelt. Är man inomhus och det kommer sol genom ett fönster kan man täcka över det med tjockt tyg eller med (oblekt) täckpapper. Det drar ner färgtempen mot konstljus. Sen finns det ganska billiga lampor man kan köpa. Bygglampor t.ex (med smörpapper som frostfilter) och lysrör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in