Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-28, 18:37
  #1
Avstängd
yverts avatar
våren är kommen och snart är det dags för premiärgrillning för i år,men det här med redskap är en liten sak som är viktig för mig ,jag vill endast ha det bästa av det mesta så att säga det finns en liten grillnörd i mig, så vad ska jag satsa på i år för nymodigheter inom grillens värld,grillar bara med kol,tycker att det ger godast smak på köttet.
__________________
Senast redigerad av yvert 2013-03-28 kl. 18:48.
Citera
2013-03-28, 21:15
  #2
Medlem
Tjippmunks avatar
fick ett set med "gaffel", "stekspade" och tång från fiskars för ett par år sen. de ser löjligt överdimensionerade ut, men tången är faktiskt riktigt bra.

typ detta: http://www.johnwall.se/bilder/artikl...71000037_1.jpg
Citera
2013-03-28, 22:12
  #3
Medlem
DingusMcDucks avatar
Har ingen specifik modell att rekommendera, men skaffa en lång tång, så att du slipper hålla handen för nära glöden, gärna en som går att låsa i nästan stängt läge. Jag gillar sådan som låses med hjälp av gravitation, alltså man håller tången med "öppningen" uppåt, så ramlar en liten pinne ned och låser tången. Finns de med ögla att dra i också. Helt platta tunna tänger är värdelösa, alldeles för veka, de bör vara bockade i typ u-profil längs skänklarna för bättre stabilitet. Jag gissar att Webers tänger är bra, har ingen själv men allt annat från Weber jag äger är av mycket bra kvalitet.

Som grillvante använder jag en billig svetshandske från Biltema, funkar mycket bra. En stor fördel är att den når högt upp på underarmen. Isolerar bra också.
Citera
2013-03-29, 07:18
  #4
Medlem
rob1234s avatar
Webers tång är bra, enda grejjen är väl att jag tycker "fingrarna" är lite väl insvängda.
Jag använde min flitigt i många år och den har inte visat några svaghetstecken.

Den är nu oftast utkonkurrerad av denna som handlades då storasystern vann cook's illustrated test av grilltänger:
http://www.amazon.com/OXO-Grips-12-I...words=oxo+tong

Och här är den som vann:
http://www.amazon.com/OXO-Grips-16-I...words=oxo+tong


Jag valde 12 tummaren då jag inte tycker jag behöver så långt som 16 i de flesta fall.
Citera
2013-03-29, 09:00
  #5
Medlem
Jag kör Webers, den de säljer på varenda ICA Maxi nu. Ser ut som den som länkas till hos johnwall ovan. Funkat bra de 3 åren jag haft den. De fungerar väl alla mer eller mindre efter samma princip dvs man låser dom genom att dra ut hängaren och de är gjorda i rostfritt. Tror det är same same i stort sett.

Däremot rekommenderar jag inte grillvante med tumme. Speciellt webers svarta är stor och otymlig. Jag kommer nog köpa något sånt här istället.

http://www.grillhouse.se/grill-bbq-t...de-gloves.html

Du kan ju handla på Amazon fraktfritt (över 20 Pund) med om du kör vi UK-sidan. Funkar skitbra. Oftast snabb frakt med.
http://www.amazon.co.uk/OXO-Good-Gri...543984&sr=8-27
__________________
Senast redigerad av Drizzel 2013-03-29 kl. 09:06.
Citera
2013-03-29, 16:13
  #6
Medlem
DingusMcDucks avatar
Om man inte bryr sig om om det står en tv-kocks namn på ens handskar skulle jag tro att de här som jag nämnde ovan, för en femtedel av priset är i princip likvärdiga. Jag gillar inte heller tumvantar, det var en av anledningarna till att jag skaffade dessa.
Citera
2013-03-29, 17:51
  #7
Avstängd
yverts avatar
tack för alla tips! har precis fjuttat på grillen nu och adrenalinet stiger i min lekamen,lite kyligt ute men vi ska sitta inne och äta,det blir marinerad ryggbiff med grillade grönsaker och en simpel ädelost-sås,klyftpotatis och några öl så klart till.
Citera
2013-04-06, 11:34
  #8
Avstängd
yverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvert
tack för alla tips! har precis fjuttat på grillen nu och adrenalinet stiger i min lekamen,lite kyligt ute men vi ska sitta inne och äta,det blir marinerad ryggbiff med grillade grönsaker och en simpel ädelost-sås,klyftpotatis och några öl så klart till.
kan meddela att jag i går inhandlade en ny Grillvante för säsongen,120:- på Rusta, en brun med gula tusselago på, kan knappt hålla mig till i kväll när grillen ska tändas så jag går rastlöst runt i huset med vanten på högerhanden i abstinens!
Citera
2022-05-08, 21:48
  #9
Medlem
*bumpar* den här tråden.

Min gamla trotjänare (no name) gav upp efter årtals samarbete. Har ni några tips på grilltänger, och vilka egenskaper ni uppskattar.

Utöver den, som vandrade till grillhimlen, har jag ett par - men de är fan inte lika bra. Jag vill ha rimlig storlek (kökslåda), diskmaskinvänlig, rätt styvhet för att flippa rejäla tomahawks men även en och annan sparris. Det här med pincett. Får man kontroll med dem, eller ska det vara mer "händer".

Med tanke på att jag är på jakt efter ett längre förhållande, är (nog) inte priset avgörande.
Citera
2022-05-09, 09:40
  #10
Medlem
Sladdarens avatar
Det ända som är viktigt att det är rostfritt och inte smälter av värmen inkl ett bra handtag på grillverktygen som är fastskruvat. Grillvantar ja, svetshandskar ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback