2013-03-28, 14:45
Medlem
Tja!

Jag blev dömd för misshandel för ungefär 10 år sedan.
Detta har satt tunga spår i mitt liv då jag var oskyldig från brotten jag var misstänkt för.
Mitt liv blev bättre efter att jag blev dömd då jag slutade umgås med många idioter, men samtidigt känner jag mig fortfarande kränkt och fick i en tidig ålder inse att vuxna ofta har fel.
Min advokat tog stora summor från mig och gjorde inte ett skit.
Jag fick böter som straff, och blev tvungen att gå på möten därav en socialsekreterare stod och gjorde narr av mig med hans äckliga snus-fyllda ansikts uttryck.
Jag lämnade mitt gamla liv direkt efter min dom, därav försvann en del av min identitet med.

Just nu har jag ett bra liv, med bra vänner och en bra utbildning.
Men det går nog inte en vecka utan att jag tänker på denna händelse då jag fick lite av en overklig livsupplevelse.
Efter domen fick jag en känsla utav maktlöshet då det inte fanns något jag kunde göra, och överklaga tänkte jag inte ens på då jag verkligen tappa all förtroende över rättsystemet.

Kommer detta stå i vägen för mig resten av livet?
Citera
2013-03-28, 14:58
Det tillhör ju det förflutna nu, så det är nog bäst att bara försöka glömma de. Du kan ju inte ändra på nåt nu
Citera
2013-03-28, 15:06
Medlem
Double Jeopardy om den lagen ens finns i Sverige.
Citera
2013-03-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megagraphitti
Double Jeopardy om den lagen ens finns i Sverige.
Om den gör så kan du göra exakt det du blev dömd för utan att åka dit, då har du fått upprättelse
Citera
2013-03-28, 15:16
Medlem
LandochHavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megagraphitti
Om den gör så kan du göra exakt det du blev dömd för utan att åka dit, då har du fått upprättelse
Nu finns inte den lagen i Sverige. Och även om den hade funnits så krävs det ju att man hade blivit friad från det första misshandeln, annars åker man ju dit en gång till.
Citera
2013-03-28, 15:21
Medlem
LandochHavs avatar
TS, hur menar du att misshandelsdomen kommer att finnas med dig resten av dit liv? Rent juridiskt så är det väl preskriberat. Vill en arbetsgivare se ett utdrag ur belastningsregistret så finns det inget där.

Om du menar att det kommer hänga med dig psykiskt, ja det kan jag förstå. Det kan vara jobbigt att man blev oskyldigt dömd, och att ingen trodde på en. Men se det som så, att du slutade att umgås med idioter, och fick perspektiv på ditt liv. Det finns många som har fått dyrare läxor.
Citera
2013-03-29, 00:12
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera
2013-03-31, 10:24
Medlem
Nej det kommer det inte när du inser att denna händelse var en vändpunkt i ditt liv. Det må finnas starkt förbittrade omständigheter med i bilden men sånt är livet. Lär dig att bara lita på dig själv och ha mindre fokus på kompisar som jämt gör att man hamnar i skiten.
Citera
2013-04-04, 04:14
Medlem
Bara att försöka släppa det hela. Livet är inte rättvist och "samhället" har inte alltid rätt. Du hade otur helt enkelt men det hade kunnat vara värre. Det verkar ju rent av som att du fick något gott ut av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in