• 1
  • 2
2013-03-31, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Jag håller nog med lite om det där.
Men att resa ut i universum ger ingen garanti för att livet ska fortsätta.
Livet är alltid förenat med död, och risker...

skeppet kan gå sönder, andra planeter har samma risker och faror som här och kanske andra med.
Ny teknologi för med sig nya andra problem..

så helt säkra går vi nog aldrig.
Det är nog bara en temporär lösning att resa ut på semester när faror nalkas.

Hade en fundering förr, tänk om man kunde fara iväg med hög hastighet, eller befinna sig i närheten av ett svart hål.. då skulle vi kunna vänta ut att jorden återhämtar sig från sina skador... för på jorden kan 1 miljon år förflyta relativt skeppets förflutna tid på 1 timme.

En vild tanke... åka in i evigheten för att överleva : )

Evigheten existerar inte överhuvudtaget. Flera olika processer gör att universum som helhet till sist går under i den form vi känner den - till sist återstår bara ett ytterst tunn soppa med en temperatur obetydligt över absoluta nollpunkten, (0 grader K).

Civilisationen går under först, sedan människan som art och till sist det biologiska livet som helhet, eftersom solen aktivitet gradvis sjunker då bränslet tar slut. Efter det slocknar solen helt och vårt solsystem blir obeboeligt för liv.

Det är litet rörande att se en del värja sig för tanken att människan bara är en kort parentes i universums historia men det är sanningen.

Att människan skulle ha möjlighet att överleva i en Aniarasituation är helt uteslutet, inte av tekniska anledningar främst, utan av sociala-ekonomiska orsaker.

Inte ens idag vill ju skattebetalare finansiera grundforskning som skulle kunna leda i den riktningen.

Människan är en girig entitet som förtjänar utplåning.
Citera
2013-03-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancedanne
Vi kommer att förbruka och överbefolka planeten innan det är dags att ge sig av till nästa hållplats.
När det väl sker så kommer 99,9999 % såklart att dö kvar på jorden. Det som är mest deprimerande är att man inte gör någonting åt överbefolkningen förrän det är försent. Naiva idioter som Hans Rosling som tror att vi kan leva (+)10 miljarder lyckliga människor utan att få förödande konsekvenser.

Hans Rosling är en trevlig prick som jag träffat några gånger men jag delar helt din bedömning. Ändå är det inte Rosling som är det stora problemet. Det är politikerna.

Det finns inte en politiker, från Grönköpings kommunalråd till USAs president som vill att jusrisdiktionens befolkning ska öka - fler att regera över ger mera makt!

Girighet och makthunger kommer att bli människans död men det spelar ingen roll - fysikens lagar gör att allt biologiskt liv till sist blir omöjligt i universum.

Get used to it.
Citera
2013-03-31, 13:21
Medlem
Ingenting varar för evigt, och därför kan jag säga med 100% säkerhet att mänskligheten kommer att försvinna.
Citera
2013-03-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Evigheten existerar inte överhuvudtaget. Flera olika processer gör att universum som helhet till sist går under i den form vi känner den - till sist återstår bara ett ytterst tunn soppa med en temperatur obetydligt över absoluta nollpunkten, (0 grader K).

Civilisationen går under först, sedan människan som art och till sist det biologiska livet som helhet, eftersom solen aktivitet gradvis sjunker då bränslet tar slut. Efter det slocknar solen helt och vårt solsystem blir obeboeligt för liv.

Det är litet rörande att se en del värja sig för tanken att människan bara är en kort parentes i universums historia men det är sanningen.

Människan är en girig entitet som förtjänar utplåning.

Som jag ser det är jag själv bara en parentes i mitt eget liv.
Vi föds och vi dör, och lever däremellan med liv och lust.

Att solsystemet går under om ett gäng miljarder år,
gör ju inte livet här och nu mindre intressant och meningsfylld.

Sen tror jag att universum i sig är fylld av liv och att vi är en del av det. Kanske ett sammanhängande koncept där liv i universum prövar sina vägar.
Som art och biologist så håller jag med dig, det kommer att duka under här och då, precis som jag kommer att göra relativt snart.

Vi vet för lite om universum, vi kan bara blicka ut en liten bit, sen förhindrar vissa lagar att vi kan veta mer.. Jag tror att alltet inte når någon värmedöd.. för jag tror att det finns rum runtomkring vårat rum som kan ge vårat rum mer liv/energi. Fast det är ju omöjligt för alla att veta.
Senast redigerad av swigge 2013-03-31 kl. 13:47.
Citera
2013-03-31, 15:23
Medlem
Fredda-TheMans avatar
http://www.futuretimeline.net/
en sida med lätt irriterande förutsägelser men intressant på sina ställen...
Citera
2013-04-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hans Rosling är en trevlig prick som jag träffat några gånger men jag delar helt din bedömning. Ändå är det inte Rosling som är det stora problemet. Det är politikerna.

Det finns inte en politiker, från Grönköpings kommunalråd till USAs president som vill att jusrisdiktionens befolkning ska öka - fler att regera över ger mera makt!

Girighet och makthunger kommer att bli människans död men det spelar ingen roll - fysikens lagar gör att allt biologiskt liv till sist blir omöjligt i universum.

Get used to it.

Överbefolkningen kommer att göra vår jord obeboelig så småningom. Detta är ingen subjektiv bedömning, det kommer att bli så oavsett om "människokramare" och överoptimister påstår annat.
Men finns det verkligen inget man kan göra för att stoppa detta eller är detta en del av evolutionen?
Är det realistiskt att införa en barns policy eller tvångssterilisering i tex hela Afrika och Asien? Varför gör man inte det i såna fall?
Det vore bättre att låta majoriteten av alla där svälta tills man får ner befolkningsmängden till en nivå då man faktiskt kan kontrollera situationen och höja levnadsstandarden.
Eller är det bara så att man är tvungen att acceptera att vi kommer att föröka oss och förbruka alla resurser tills det är kört? Känns så onödigt, det behöver inte bli så egentligen. Varför ska man då tycka synd om folk som svälter när det är de som förstör för allihop?
http://www.youtube.com/watch?v=FzilnRyMWE8, intressant trailer till en film som tar upp dessa problem.
Citera
2013-04-14, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Överbefolkningen kommer att göra vår jord obeboelig så småningom. Detta är ingen subjektiv bedömning, det kommer att bli så oavsett om "människokramare" och överoptimister påstår annat.
Men finns det verkligen inget man kan göra för att stoppa detta eller är detta en del av evolutionen?
Är det realistiskt att införa en barns policy eller tvångssterilisering i tex hela Afrika och Asien? Varför gör man inte det i såna fall?
Det vore bättre att låta majoriteten av alla där svälta tills man får ner befolkningsmängden till en nivå då man faktiskt kan kontrollera situationen och höja levnadsstandarden.
Eller är det bara så att man är tvungen att acceptera att vi kommer att föröka oss och förbruka alla resurser tills det är kört? Känns så onödigt, det behöver inte bli så egentligen. Varför ska man då tycka synd om folk som svälter när det är de som förstör för allihop?
http://www.youtube.com/watch?v=FzilnRyMWE8, intressant trailer till en film som tar upp dessa problem.

Tycker det är kul att folk pratar om att världen kommer gå under på grund av överbefolkning, när man själv är en del av den. Skylla på Afrika är lätt.
Citera
2013-04-14, 06:26
Citat:
Vi kommer att förbruka och överbefolka planeten innan det är dags att ge sig av till nästa hållplats.
När det väl sker så kommer 99,9999 % såklart att dö kvar på jorden. Det som är mest deprimerande är att man inte gör någonting åt överbefolkningen förrän det är försent. Naiva idioter som Hans Rosling som tror att vi kan leva (+)10 miljarder lyckliga människor utan att få förödande konsekvenser.

Kul att du ger honom en känga. Hans ADHD-energi är mycket irriterande, efter att den första fascinationen lagt sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble

Klart att det finns saker att göra. Trist bara att folk börjar gasta om det här nu, när vi kunde börjat förebygga för tusentals år sedan. Enligt konspirationsteoretikerna, så kommer nog många finurliga begrepp sättas in. Svälta? Är du helt lös på själ eller? Hur kan man bestämma vilka som skall dö eller inte? Är trött på människor som dig, rädda och enkelriktade. Isf kan vi likaväl, mänskligheten, gå under TILLSAMMANS.
Citera
2013-04-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelken
Tycker det är kul att folk pratar om att världen kommer gå under på grund av överbefolkning, när man själv är en del av den. Skylla på Afrika är lätt.

Det som skapat överbefolkning är folk som skaffat sig fler än 2 barn, det är inte för att de bara existerar.

Varför är svält värre än att låta de förstöra hela planeten?
Jag urskiljer oss mot "de" enbart för att det är de som skapar problemen som kommer att leda till att planeten ev. kommer att bli obeboelig. Är det vårt ansvar att låta fattiga skaffa fler barn än vad de kan försörja? Varför ska vi hjälpa de när de inte gör någonting för att försöka hjälpa sig själva?
Vi föder de, vi matar de och ser till att de fortsätter överbefolka sig själva utan att ifrågasätta situationen i huvudtaget.
En låg levnadsstandard borde inte få accepteras som ursäkt för att få skaffa många barn.
Enbart Afrika kommer att fördubbla sin befolkning inom 40 år, och folk tror seriöst på att de kommer klarar sig bättre i framtiden?
Jag bryr mig själv om djuren som är de riktiga förlorarna i dessa sammanhang.
http://www.uwec.edu/jolhm/EH4/Extinc...GraphKatie.jpg

Enbarnspolicy eller massterilisering i utbyte mot bistånd, skulle göra större positiv förändring än vad pengar någonsin skulle kunna göra.
Det beror inte på att resurserna är snefördelade, vi är 7 miljarder men vi alla strävar efter en standard som ca 2 miljarder av oss har. Levnadsstandarden är också den punkt som många glömmer bort när man pratar om överbefolkning, vilket naturligtvis håller på att sjunka globalt.
Citera
2013-04-15, 16:43
Medlem
Citat:
Det som skapat överbefolkning är folk som skaffat sig fler än 2 barn, det är inte för att de bara existerar.

Varför är svält värre än att låta de förstöra hela planeten?
Jag urskiljer oss mot "de" enbart för att det är de som skapar problemen som kommer att leda till att planeten ev. kommer att bli obeboelig. Är det vårt ansvar att låta fattiga skaffa fler barn än vad de kan försörja? Varför ska vi hjälpa de när de inte gör någonting för att försöka hjälpa sig själva?
Vi föder de, vi matar de och ser till att de fortsätter överbefolka sig själva utan att ifrågasätta situationen i huvudtaget.
En låg levnadsstandard borde inte få accepteras som ursäkt för att få skaffa många barn.
Enbart Afrika kommer att fördubbla sin befolkning inom 40 år, och folk tror seriöst på att de kommer klarar sig bättre i framtiden?
Jag bryr mig själv om djuren som är de riktiga förlorarna i dessa sammanhang.
http://www.uwec.edu/jolhm/EH4/Extinc...GraphKatie.jpg

Enbarnspolicy eller massterilisering i utbyte mot bistånd, skulle göra större positiv förändring än vad pengar någonsin skulle kunna göra.
Det beror inte på att resurserna är snefördelade, vi är 7 miljarder men vi alla strävar efter en standard som ca 2 miljarder av oss har. Levnadsstandarden är också den punkt som många glömmer bort när man pratar om överbefolkning, vilket naturligtvis håller på att sjunka globalt.

Jag förstår hur du menar, men den största anledningen till överbefolkningen i afrika beror på övergrepp och dåligt med preventinmedel. Man kanske ska börja i den änden först?
Citera
2013-04-15, 16:53
Medlem
Större delen av Afrika har tillgång till preventivmedel men eftersom det är emot deras religion så använder de flesta inte det.
Ett exempel ifrån förra månaden i Kenya: http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-21859665
Preventivmedel och utbildning har man för övrigt försökt med i flera decennier men det hjälper inte tillräckligt, långt ifrån.
Vill man ha någon förändring så måste man ta till mer konkreta metoder vilket naturligtvis aldrig kommer att ske i det samhällsklimat vi lever i idag.
Senast redigerad av Jamienoble 2013-04-15 kl. 16:55.
Citera
2013-04-15, 23:31
Citat:

Precis, vi får omfördela och utbilda! Frågan är ju vad som är mest värt, människoliv eller levnadsstandard (plus att levnadsstandard är ett betydligt mer odefinierbart begrepp)? Svaret är iofs självklart.. Jag passar, och låter en excellent matematiker göra den ultimata grafen. Sedan kommer jag in och skjuter ner grafen och hänvisar till att matematik inte har något att göra med människoliv i sig. Well, intressant debatt. Väldigt få konkreta rätt/svarsalternativ - så blir det när man kör världen rätt ner i avgrunden. Jävla, hopplösa, menlösa - dårar. Tack, för inget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in