Citat:
Ursprungligen postat av Fredda-TheMan
Hur tänker du här? Vi är väl fortfarande människor fast vi är "idiotiska massförstörare"?
Visst vore det fantastiskt om människan kunde leva i harmoni med vår omgivning och oss själva

Jag tänker pa sa sätt att vi helt enkelt är sa pass sjuka, rent fysiskt, att vi inte längre som art kvalificerar att kallas människa. "Människa" vore nagot vi helt enkelt har förlorat för länge sen, ja och kontinuerligt distanseras fran.
Detta gäller i synnerhet p g a av avsaknaden av ett givande, omsesidigt förhallande till djur och natur, men även p g a av vart slaveri under teknologin och dom psykiska effekter av alienering som detta för med sig.
Människan skulle i sa fall vara död, men fortfarande dväljas i en söndermanglad förstörd kropp fylld med begär och egendomliga föreställningar om den egna storheten...kanske är arten människa vansinnig? Kanske har "meningslösheten", som hon har skapat, lett till vansinne.
För jag anar mig till att tillvaron i sig, bortom teknologin, bortom överbefolkning, härom en naturlig mangfald av växt och djur, maste te sig helt annorlunda.
Man kan själv övertygas om liknande tankegangar genom att följa handlingsdevisen att allt som är äldre är bättre. Om en vetenskap är ny är den garanterat destruktiv pa tva plan: dels för omgivningen och dels för en själv. Men ju äldre den är ( om vi lyckas finna den ) dessto bättre, sanningsenligare, ja "nyttigare". Följer man den principen i sitt liv lyckas man kanske uppleva glimtar av ett förlorat paradis - som jag blir mer och mer övertygad om att har existerat nagon gang för länge sedan pa var jord. ( Jag maste tro detta, eftersom allt annat är otänkbart, obegripligt. Dock förstar jag inte varför det är pa det här sättet )
Tankar som dessa är givetvis omöjliga att verifiera annat än genom introspektion; ja genom att uppleva det. Eller egentligen inte. Man kan verifiera sina upplevelser genom att relatera dom till gammal litteratur som Platon, men även till ännu äldre litteratur som Bhagavad Gita.