2013-03-28, 12:53
Medlem
storytellers avatar
Knappast finns det någon plats i västvärlden som de senaste tio åren varit så omskriven och mytomspunnen bland kulturarbetare som Berlin.
Ingenstans i Europa eller USA finns det samma möjligheter att som ung konstnär eller musiker etablera sig och samverka med andra som har samma intressen idag.
London och New York kostar för mycket, även om snarlika möjligheter att verka som kulturarbetare ibland finns i exempelvis förorter en bra bit utanför citykärnan. Även i städer som Köpenhamn, Barcelona och Paris finns mindre enklaver, men de är av varierande skäl inte lika vibrerande och allomfattande som i just Berlin.

I många av de ovan nämnda städerna har det funnits tider när ovanstående var möjligt. Ett exempel nyligen är New York på 1970-talet, där en mycket stor del av de subkulturer och kulturella uttryck som är vanliga idag föddes. Vi talar om hiphop, graffiti, punk, Velvet Underground, discokonceptet som idag konverterat till houseklubbar etcetera i all evighet.
Andra exempel längre bak i tiden finns i t.ex. San Francisco och litterärt i Paris/Berlin/London.

Idag är det Berlin som är den staden. Jag var där för någon månad sedan, men slogs av hur lite av den enorma kulturexplosion man kan bevittna i t.ex. Kreuzkölln och Friedrichshain som är annat än rena replikationer av ungdoms- och subkulturer från andra platser. Det finns en punkscen, där alla ser ut som NYC 1974. Det finns hiphopare med gubbkeps och chinos som uteslutande lyssnar på Gangstarr från 1992. Graffiti, som jag själv är intresserad av, har gått ifrån den unika Berlinstilen från 1990-talet till en helt globalt trist stil som hade skapas varsomhelst. Gayklubbarna ser ut som de har gjort i 50 år.

Minimaltechnons utbredning är väl det närmaste man komma ett Berlinskt fenomen. Samtidigt är ju kanske inte ens det något som skapats där och sedan "tagit över världen". Jag tycker ändå att jag har en hyfsad koll kulturellt.

Mina frågeställning är alltså; upplever ni att det i Berlin faktiskt skapas någon helt nyskapande kultur? Eller är det bara kopior av gamla fenomen som samlas på samma geografiska plats? Tror ni att någon kommer minnas Berlin runt 10-talet som en plats där mycket ny kultur skapades om runt femtio år?
Citera
2013-03-28, 13:39
Medlem
Moffegrevs avatar
Hipstersmältdegel möjligtvis. Jag tror inte Berlin kommer bli ihagkommen för dess kulturskapande, utan snarare för alla start ups som etablerar sig i Berlin. Halva Kreuzberg är ju fullsmockat med unga, kreativa och fräscha företag.

Tror till och med att alternativscenen kommer dö ut i takt med hyreshöjningarna och en starkare ekonomi.
Citera
2013-03-28, 14:02
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev
Hipstersmältdegel möjligtvis. Jag tror inte Berlin kommer bli ihagkommen för dess kulturskapande, utan snarare för alla start ups som etablerar sig i Berlin. Halva Kreuzberg är ju fullsmockat med unga, kreativa och fräscha företag.

Tror till och med att alternativscenen kommer dö ut i takt med hyreshöjningarna och en starkare ekonomi.
I den här tråden bortser vi helt från ekonomiska/politiska landvinningar utan talar endast om kultur, i bred bemärkelse. Se forumdel.
Det har ju förresten alltid funnits öknamn för de som inte uteslutande lever för att tillskansa sig så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt. Kulturfolk har ju häcklats i Sverige sedan åtminstone 1930-talet.
Samtidigt bestrider jag verkligen inte att det är en hel del (speciellt skandinaver) som turistar i Berlin främst som en imagegrej. Man ska ha alla de rätta hipsterkläderna från topp till tå och gå på precis rätt barer med rätt typ av folk och musik.

Det är en skillnad mellan det och alla som nu flyttar till Berlin från olika delar av Europa, USA och Sydamerika för att ingen annan plats har ett lika bra klimat för unga människor som sysslar med estetiska saker. Stora förändringar och paradigmskiften på den kulturella arenan har tidigare startat på sådana ställen och det förbryllar mig varför så inte verkar ske där just nu.
Citera
2013-05-12, 16:00
Medlem
Intressant, håller med dig i mycket. Det är väl i så fall Hipsterkulturen som spridit sig och kommer finnas kvar framöver också så som vi ser på punkare, raggare osv idag.

I takt med att den elektroniska musiken troligtvis kommer bli större så kommer även Techno förknippas med Berlin samt Detroit då den skapades där men utvecklingen i Tyskland och framförallt de legendariska klubbarna gör att inte bara ryktet kommer leva utan man kommer förknippa Techno med Berlin framöver också.
Citera
2013-05-12, 17:13
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Mina frågeställning är alltså; upplever ni att det i Berlin faktiskt skapas någon helt nyskapande kultur? Eller är det bara kopior av gamla fenomen som samlas på samma geografiska plats? Tror ni att någon kommer minnas Berlin runt 10-talet som en plats där mycket ny kultur skapades om runt femtio år?

Spontana tankar:
Problemet för den kreativa klassen av människor (eller som i varje fall ser sig själva som det) är att det som gör Berlin initialt lockande att bo i – d v s den låga levnadskostnaden – beror på att staden är bankrutt flera gånger om. Detta med resultatet att köpkraften på all eventuell konst är låg. I NYC på 60/70-talet fanns det jämsides med den stora delen av låginkomsttagare, fortfarande extremt rika kulturkonsumenter som kunde konsumera frukten av den konst och kultur som kunde produceras av den fattigare kulturklassen. Dessa rika människor fungerade även som mecenater, dvs ekonomiska kulturstödjare på ett sätt som det finns en större tradition av i USA, dels pga frånvaron av ett större statligt kulturstöd men även att man som rik bidragsgivare till diverse kultur och andra sociala projekt kan få stora skattelättnader i USA.

Som det är nu så finns det få snoffsiga gallerier i Berlin som kan komma undan med att sätta några större prislapparna på konsten. Då blir det vanligare att konstnärer som är verksamma i Berlin ställer ut i rikare städer som Hamburg eller liknande. Elektronisk musik är ju populärt där så man kan nog överleva något sånär på att göra många klubb-spelningar som techno-skapare, men annars är det som för alla andra i musikvärlden att ingen blir rik på musiken.

Jag skulle säga att Berlin passar perfekt som en mötesplats för Europas kultur-intresserade medelklass-ungdomar och möjliggör en slacker-livsstil som är nödvändigt för att kunna förkovra sig i kulturskapande – men den saknar många viktiga faktorer för att kunna bli ett NYC a´la 70-80-talet och är därmed ingen optimal maskin för nyskapande kultur. Men vem vet, saker och ting kan ju ändra sig fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in