2013-03-27, 18:56
Medlem
Har köpt följande aktier idag och det är mina första köp någonsin gjorda. Har inte gått någon förlust ännu, totalt sett, men är mitt tänk och mina köp dumma?

Aktier
Commodity Quest 10 000 st
Nokia Oyj 1 500 st

Certifikat
BEAR OMX X10 BNP 500 st
BEAR OMX X12 C 200 st

Totalt marknadsvärde: 93 008 kr

Har ytterligare 37 417 kr att handla för, tips?
Citera
2013-03-27, 19:01
Medlem
Phillemans avatar
Hahahaha jag älskar hur du tankat massa certifikat och frågar NU vad vi tycker

Ser ut som en skön portfölj med extremt mycket risk, såväl systematisk som idiosynkratisk! Det enda jag reagerar på är att du sitter på cert från BNP, hatar dom svinen (jag vet att ni läser här, ni är skyldiga mig en iPod ), så släng ut deras cert från portföljen
Citera
2013-03-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Hahahaha jag älskar hur du tankat massa certifikat och frågar NU vad vi tycker

Ser ut som en skön portfölj med extremt mycket risk, såväl systematisk som idiosynkratisk! Det enda jag reagerar på är att du sitter på cert från BNP, hatar dom svinen (jag vet att ni läser här, ni är skyldiga mig en iPod ), så släng ut deras cert från portföljen

Kan du utveckla första meningen? Alltså varför det spelar någon roll att jag frågar NU? Jag tänkte mig att jag köper två högrisk aktier som troligen kommer gå i vinst när börsen faller och där även mina certifikat då ökar. Just BNP valde jag av familjeskäl.
Citera
2013-03-27, 19:20
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Kan du utveckla första meningen? Alltså varför det spelar någon roll att jag frågar NU? Jag tänkte mig att jag köper två högrisk aktier som troligen kommer gå i vinst när börsen faller och där även mina certifikat då ökar. Just BNP valde jag av familjeskäl.
Nu, alltså efter köp. Jag menar, det var väl bara ett par dagar sedan du frågade om aktier är som poker? Det är ett bra steg från ruta 1 till att köpa 12x häv
Citera
2013-03-27, 19:23
Medlem
Citat:
Nu, alltså efter köp. Jag menar, det var väl bara ett par dagar sedan du frågade om aktier är som poker? Det är ett bra steg från ruta 1 till att köpa 12x häv

Fattar fortfarande inte

Ja jo jag har åtminstone gått steget till att köpa nu ändå. Men vad menas med 12x häv?
Citera
2013-03-27, 19:26
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Fattar fortfarande inte

Ja jo jag har åtminstone gått steget till att köpa nu ändå. Men vad menas med 12x häv?
X10 och X12 betyder att för varje 1% OMX rör sig kommer ditt certifikat röra sig 10 respektive 12 %
Citera
2013-03-27, 19:30
Medlem
Citat:
X10 och X12 betyder att för varje 1% OMX rör sig kommer ditt certifikat röra sig 10 respektive 12 %

Gott. Det är ju exakt det som jag planerat. Jag tror av pokerskäl att börsen kommer börja röra sig neråt och att skälet till det är att företag som Nokia börjar gå uppåt. Vet inte alls om jag resonerar rätt, men så har jag resonerat. Och Commodity Quest verkar bara ballt.
Citera
2013-03-27, 19:45
Medlem
Nu har jag även köpt 5 000 st andelar i Petrogrand.
Citera
2013-03-27, 19:55
Medlem
Snälla mods, låt detta förbli en portföljsblogg/memoar. Detta, kära läsare, är underhållning! Du har ett spontant driv jag kan avundas av!
Citera
2013-03-27, 19:59
Medlem
1979s avatar
Helt rätt att du tänker själv och följer vad du tror på. Skulle det gå helt åt skogen är 100 k inte katastrofalt mycket läropengar. Jag hade köpt bearcert själv om jag inte visste att marknaden inte är rationell. Har lite Nokia. Jag håller på dig.
Citera
2013-03-27, 20:01
Medlem
Celenos avatar
Citat:
är mitt tänk och mina köp dumma?

Citera
2013-03-27, 20:28
Medlem
MrMoonwalkers avatar
Jag anser att min portfölj med enbart 75% Shamaran och 25% Africa oil är en högrisk, så har grabben som nybörjare köpt BEAR/BULL Cert. Men kompenserat det med att spridit sin risk i ett investbolag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in