2013-03-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Först och främst: Har du jämfört den nya startmotorn med den gamla och säkerställt att de är identiska vid fästena? Det finns onödigt många olika utföranden på startmotorer inom VAG-koncernen.

Nej det finns inga passande bultar på ÖoB, har du köpt fel startmotor hjälper det inte med andra bultar.

Det räcker säkert med att du trycker motorn lite bakåt samtidigt som du försöker hitta gängorna med bulten, det övre motorfästet (det som hindrar motorn från att vrida på sig) anländer samma bult som startmotorn sitter fast med.

Alltså; prova bara att ruska på motorn samtidigt som du försöker skruva i bulten.

Yes, jag har jämfört dem och de är identiska.

Varför jag pratade om andra bultar var ifall gängorna var slut.

Bultarna ska väl gå att skruva fast även om jag har startmotor eller ej? ;-)

Ska prova med dina knep, det är just såna här smågrejer som jag inte kan... Skruva i en bult kan väl alla, men veta vad man ska göra när det inte funkar.... Det är svårare
Citera
2013-03-31, 13:10
Medlem
Customizes avatar
Hade samma problem som dig på ena bulten när jag bytte start på farfars passat.

Fick dit en men den andra genomgående ville inte hur jag än gjorde, visade sig att det var gängorna som hade sagt upp sig i fästet.

Tog en längre bult, 2 brickor och en låsmutter så var problemet löst.
Citera
2013-03-31, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Hade samma problem som dig på ena bulten när jag bytte start på farfars passat.

Fick dit en men den andra genomgående ville inte hur jag än gjorde, visade sig att det var gängorna som hade sagt upp sig i fästet.

Tog en längre bult, 2 brickor och en låsmutter så var problemet löst.

Jo, det har varit min tanke också att göra så, men problemet är ju att bulten inte kommer så långt ens en gång...
När bulten är fast med startmotorn, så ska den sticka ut drygt 1 cm (startmotorns tjocklek där), problemet är att den sticker ut kanske, 3 cm ... Såå jag kommer ju inte ens in så jag kan skruva fast den.

Alternativt får man väl ta en borr och borra igenom hålen... men det känns långsökt...
Citera
2013-03-31, 18:52
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamHawk
Jo, det har varit min tanke också att göra så, men problemet är ju att bulten inte kommer så långt ens en gång...
När bulten är fast med startmotorn, så ska den sticka ut drygt 1 cm (startmotorns tjocklek där), problemet är att den sticker ut kanske, 3 cm ... Såå jag kommer ju inte ens in så jag kan skruva fast den.

Alternativt får man väl ta en borr och borra igenom hålen... men det känns långsökt...

Menade du inte att du hade ett genomgående hål med gänga i på motorns fäste? Och lösa bult som inte tar gäng i hålet?

I så fall är det ju bara att ta en bult med mindre storlek fast längre och sätta brickor+låsmutter på, så som jag gjorde.

Eller har jag fattat helt fel
Citera
2013-04-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
Menade du inte att du hade ett genomgående hål med gänga i på motorns fäste? Och lösa bult som inte tar gäng i hålet?

I så fall är det ju bara att ta en bult med mindre storlek fast längre och sätta brickor+låsmutter på, så som jag gjorde.

Eller har jag fattat helt fel

Mja, jag tror det, säg att, bulten ska in 10 cm, men går bara in 7cm..
Någonting stoppar bulten från att ta fäste och skruvas fast... Det kan betyda att jag måste lyfta motorn eller gunga på den samtidigt som jag försöker.

Förstår du mitt problem nu? :-[
Citera
2013-04-01, 01:52
Medlem
Kanske går friska upp gängorna med en gängtapp.
Citera
2013-04-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Kanske går friska upp gängorna med en gängtapp.

Men, kan dåliga gängor göra att bulten inte går i över huvud taget?

Förlåt mina dumma frågor, jag blev datornörden i familjen, medan brorsan blev den bilkunniga (och han är trött på dumma frågor, och säkert trött på att inte kunna hjälpa till med egna ögon heller)
Citera
2013-04-01, 21:21
Medlem
-defekt-s avatar
I den främre motorfäste sitter gängorna till startmotorn, Har man inte pallar upp motorn så glider motorn ner och hålen stämmer inte överens, de 2 hålen nertil vänster är gänghålen till startmotorn. Det högra övre hålet sitter i frömre motorbalk framför motorn,
http://i.ebayimg.com/t/Engine-Mounting-Bracket-Vw-Golf-Jetta-12128-/00/s/NjAwWDYwMA==/$T2eC16JHJGwE9n)ySdV+BQv2jEf+Ow~~60_12.JPG
Citera
2013-04-02, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
I den främre motorfäste sitter gängorna till startmotorn, Har man inte pallar upp motorn så glider motorn ner och hålen stämmer inte överens, de 2 hålen nertil vänster är gänghålen till startmotorn. Det högra övre hålet sitter i frömre motorbalk framför motorn,
http://i.ebayimg.com/t/Engine-Mounting-Bracket-Vw-Golf-Jetta-12128-/00/s/NjAwWDYwMA==/$T2eC16JHJGwE9n)ySdV+BQv2jEf+Ow~~60_12.JPG

Med andra ord, lyfta upp motorn är det som gäller ?

Ingen av er som befinner sig i östergötland som kan tänka sig att komma och ta en kik ?
Droppa ett PM om ni vill...
Ni skulle göra en människa väldigt glad ^^. Och lite mer kunnigare om bilar.
Citera
2013-04-07, 11:48
Medlem
Liten uppdatering då...

Fick lite "experthjälp" i helgen...
Det hade visat sig, eftersom jag lossade på motorfästet, så hamnade gängorna fel på bulten, även fast jag skruvat fast motorn igen, så efter att vi skruvat loss igen, lyft upp motorn, skruvat fast bultarna, så fungerade allt igen så långt.

Nästa problem, startmotorn passade inte, dels var drevet (eller den pinnen) för kort, och sedan passade inte fästena inne i kolven. Men efter att ha ringt en skrot och fått tag i en begagnad startmotorn, så fick vi in skiten... Nu ska jag bara tvätta rent den nyare startmotorn och lämna tillbaka den till biltema.

Nu har jag märkt att bilen är lite slö bara, jag måste gasa lite samtidigt som jag vrider om tändningen, han går lite lågt i tomgången och så. Efter att ha kört en sväng så har det blivit bättre, men detta kanske är normalt bara ?

Annars, fungerar bilen som innan .
Citera
2013-04-23, 19:49
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamHawk
Liten uppdatering då...

Fick lite "experthjälp" i helgen...
Det hade visat sig, eftersom jag lossade på motorfästet, så hamnade gängorna fel på bulten, även fast jag skruvat fast motorn igen, så efter att vi skruvat loss igen, lyft upp motorn, skruvat fast bultarna, så fungerade allt igen så långt.

Nästa problem, startmotorn passade inte, dels var drevet (eller den pinnen) för kort, och sedan passade inte fästena inne i kolven. Men efter att ha ringt en skrot och fått tag i en begagnad startmotorn, så fick vi in skiten... Nu ska jag bara tvätta rent den nyare startmotorn och lämna tillbaka den till biltema.

Nu har jag märkt att bilen är lite slö bara, jag måste gasa lite samtidigt som jag vrider om tändningen, han går lite lågt i tomgången och så. Efter att ha kört en sväng så har det blivit bättre, men detta kanske är normalt bara ?

Annars, fungerar bilen som innan .

Har samma bil, köpte med en startmotor från dem som inte passar säger de på verkstaden... vad sa de på biltema när du lämnade tillbaka dem?
Citera
2013-05-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Har samma bil, köpte med en startmotor från dem som inte passar säger de på verkstaden... vad sa de på biltema när du lämnade tillbaka dem?

De klagade på att den var smutsig och därav "använd" och ej utbytbar...
Sen att jag hade gått över öppetköp-tiden (som var 7 dagar) med 7 dagar (14 dagar) och att själva varan var en "elekronik-produkt" och därmed "ej återköp", var ju inte direkt till min fördel.

De gav mig kalla handen som liket i kistan, har faktiskt aldrig blivit så illa behandlad av en butik förut.
Jag började ändå snällt med att säga i stil med "Jag har en startmotor som ej passade min bil, er personal sa att det bara vara att återkomma om den inte passade, och jag har fixat en ny från skroten som passade, jag har ingen nytta av denna liksom, så jag vill gärna lämna tillbaka den och få lite pengar tillbaka".

Varpå tanten bara lyfter upp den ur kartongen och drar en stor suck och klagar på lite oljefläckar och lite bortskrapad färg (som redan var bortskrapad) "Tror du någon vill köpa denna? Nej, inget återköp!"... "Dessutom är det elprodukt och ej återköp, och öppetköp har gått ut.. de blir blocket tyvärrr!!"

Den har legat på blocket nu i 2 veckor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in