2013-03-27, 16:14
Medlem
Hej,
Jag tror bestämt att jag måste byta startmotor på min passat årsmodell 96,
Vi har provat att kortsluta startmotorn och vi har provat på olika sätt med batteri... Och det enda jag får är att startmotorn "klickar".

Då inget verkar fel på batterikablar eller batteriet itself, så återstår startmotorn...

Jag är bara ingen bilmekaniker, men det ser ju relativt enkelt ut (skruva ur 2 bultar, in med nya startmotorn).

Jag har försökt googla upp detta, och på vissa ställen står det att man ska palla upp motorn(?) annars kommer växellådan ramla ner eller något?
På andra ställen står det bara "Ta bort bultarna, ta bort startmotorn, gör det omvänt med nya"...

Jag är väldigt kluven just nu och söker er expertis :/.

Ber om ursäkt om jag postat fel också...
Citera
2013-03-27, 17:43
Medlem
Herenocastles avatar
Trångt och jävligt är det, men ganska enkelt. Som du skriver är det "bara" att lossa bultarna som startmotorn sitter med och dra bort den. Har själv bytt på en passat 95a och slapp att få en växellåda i skallen =)
Citera
2013-03-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herenocastle
Trångt och jävligt är det, men ganska enkelt. Som du skriver är det "bara" att lossa bultarna som startmotorn sitter med och dra bort den. Har själv bytt på en passat 95a och slapp att få en växellåda i skallen =)

Jättetack!
Jag köpte en startmotor på Biltema, gjorde du det också ?
Den startmotorn jag köpte ser inte ut som min nuvarande, men de har sagt att jag kan byta om den inte passar...
(Antagligen är det en universalmodell eller något, så den fungerar säkert lika bra... Men den ser annorlunda ut bara)
Senast redigerad av DreamHawk 2013-03-28 kl. 13:06.
Citera
2013-03-28, 18:54
Medlem
Växellådan lossnar inte för att du lossar på startmotorn.

Byta startmotor är oftast ett ganska enkelt jobb. Det som kan göra det svårt är om det är trångt att komma åt. Äldre bilar med framhjulsdrift brukar vara det vara enklast på.
Citera
2013-03-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Växellådan lossnar inte för att du lossar på startmotorn.

Byta startmotor är oftast ett ganska enkelt jobb. Det som kan göra det svårt är om det är trångt att komma åt. Äldre bilar med framhjulsdrift brukar vara det vara enklast på.

Tack, det låter betryggande!

Jag försökte lite förut, det verkar som att den största bulten (16mm huvud) sitter som berget... Har du några enkla tips för att få ordning på den ?
Citera
2013-03-30, 12:42
Medlem
Jag fick loss den, men bultarna får inget fäste när skruvar på nya startmotorn :/
Senast redigerad av DreamHawk 2013-03-30 kl. 12:47.
Citera
2013-03-30, 13:09
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamHawk
Jag fick loss den, men bultarna får inget fäste när skruvar på nya startmotorn :/
Testa att sätta domkraften under motorn och hissa lite försiktigt så borde du få i den.
Citera
2013-03-30, 21:45
Medlem
Cykeltutas avatar
om din nya startis såg annorlunda ut, kolla om bultarna når genom innan du försöker montera den. Är den större så kanske du behöver köpa längre bult.
Citera
2013-03-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Testa att sätta domkraften under motorn och hissa lite försiktigt så borde du få i den.

Tror du det ? Hålen är nämligen genomgående.
Jag önskar däremot jag hade en domkraft också :/.

Ska kolla efter nya bultar, tror ni det finns på ÖoB, eller måste jag ta mig till biltema?
Det är alltid bra med nya bultar iofs.

Förresten, resultatet blir att bulten beter sig som om den vore "för lång", alltså, den fastnar inte i gängorna, så den är inte för kort iallafall... Men det känns som att något behövs justeras upp/ner för att den ska träffa rätt..
Senast redigerad av DreamHawk 2013-03-31 kl. 00:33.
Citera
2013-03-31, 01:05
Medlem
Cykeltutas avatar
ska den bultas underifrån eller från sidan?
Citera
2013-03-31, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
ska den bultas underifrån eller från sidan?

Sidan
Citera
2013-03-31, 03:07
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamHawk
Tror du det ? Hålen är nämligen genomgående.
Jag önskar däremot jag hade en domkraft också :/.

Ska kolla efter nya bultar, tror ni det finns på ÖoB, eller måste jag ta mig till biltema?
Det är alltid bra med nya bultar iofs.

Förresten, resultatet blir att bulten beter sig som om den vore "för lång", alltså, den fastnar inte i gängorna, så den är inte för kort iallafall... Men det känns som att något behövs justeras upp/ner för att den ska träffa rätt..

Först och främst: Har du jämfört den nya startmotorn med den gamla och säkerställt att de är identiska vid fästena? Det finns onödigt många olika utföranden på startmotorer inom VAG-koncernen.

Nej det finns inga passande bultar på ÖoB, har du köpt fel startmotor hjälper det inte med andra bultar.

Det räcker säkert med att du trycker motorn lite bakåt samtidigt som du försöker hitta gängorna med bulten, det övre motorfästet (det som hindrar motorn från att vrida på sig) använder samma bult som startmotorn sitter fast med.

Alltså; prova bara att ruska på motorn samtidigt som du försöker skruva i bulten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in