Citat:
Ursprungligen postat av ladyborderline
försök ta hunden på bar gärning, sedan säga till och få den att förstå att det är fel. Den är ju fortfarande valp, men det var då en lång tid för att inte vara rumsren än. Tror lite på det du säger, "Det hela har, vad jag tror, med att göra att hon protesterar när hon blir lämnad själv."
Kan mycket väl vara så.
Nej hunden protesterar inte. En hund har väldigt basiskt tänk och är oförmögen att tänka hämnd, eller protest. Nej det enda du lär hunden genom att straffa den när den pissar inne är att den inte får kissa när den är nödig, detta resulterar i en nervös hund.
Nu vet jag inte hur gammal hunden är men det är inte ovanligt att en valp kissar inne sitt första halvår. Detta beror på att blåsan inte är utvecklad och när det kommer så kommer det helt enkelt. Om du är pedagogisk och bär ut hunden när den börjar kissa inne lär den sig snart vad som gäller. Min hund förstod snabbt att den inte fick kissa inne och skämdes, men den fortsatte göra detta vid enstaka tillfällen då den helt enkelt inte kunde hålla sig.
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Jaha så ni menar att hundens mamma inte hade bestraffat sin valp då den gjorde fel? Klart som fan att man får säga till hunden. Jag har inte sagt att han ska slå skiten ur den men ett lätt "slag" på nosen så den gnäller till lite behövs. Vem fan vill ha en ouppfostrad amstaff när den är fullvuxen. Hunden ska ha respekt för dig och du ska vara en ledare.
Edit; Man kan straffa hunden, vara bestämd och lugn samtidigt. Jag har aldrig sagt att han ska paniknita hunden varje gång den gör ett litet fel.
Du är ju blåst. Det är en jävla skillnad på att vara auktoritär och visa vem som bestämmer kontra att straffa hunden. Om du någonsin har varit med en valp och dess mamma så märker du att mamman inte straffar valpen för saker som mamman vet är fel men valpen inte kan rå för. En tiks bestraffning består i ett lugnt grepp och valpen ylar aldrig eller har ont ifrån bettet.
Du har ingen som helst aning om vad du skriver.
Hunden kissar inte inne för att den protesterar. Den blir orolig när ingen är i närheten och kan inte kontrollera blåsan. PUNKT.