• 1
  • 2
2013-03-27, 16:14
Medlem
Paul.Watsons avatar
Vi har en amstaff på prov då förra ägaren inte längre kunde ha henne pga oförutsägbara livshändelser. Jag var i väg och handlade i fem minuter förut, då hade hon pissat och bajsat inne.
Så jag tog ut henne om hon verkligen var nödig, hon gjorde både och, sen åkte jag i väg en stund och när jag kom hem låg det ett lass på golvet igen och tre pölar.
Det är upprepande det händer, jag kan gå ut och röka(2-3 minuter, hon kan se mig genom glaset i dörren) och hon har pissat på golvet när jag kommer in.

Det hela har, vad jag tror, med att göra att hon protesterar när hon blir lämnad själv.

Vad kan man göra för att träna bort detta? Hon är ungefär fem månader.
Citera
2013-03-27, 16:28
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Watson
Hon*

Någon med seriösa svar?
Prova att gå ut i kanske max 30 sekunder och kom sedan tillbaka igen. Öka succesivt tiden.
Citera
2013-03-27, 16:32
Medlem
PositiveNegatives avatar
Ta ut henne på en ordentlig promenad efter hon har ätit, låt henne kissa och bajsa utomhus. Kom ihåg att varje gång hon kissar eller bajsar utomhus att du kan uppmuntra det med en godisbit. Du måste också träna henne att vara ensam hemma. Börja med att lämna henne ensam i ett rum samtidigt som hon hör att du är utanför, gå sedan steget längre och lämna henne i rummet en längre tid för att sedan lämna henne ensam hemma osv osv.

Om du ser att hon kissar eller bajsar inomhus ska det bestraffas med ett väldigt lätt "slag" på nosen så hon gnäller till.
Citera
2013-03-27, 16:33
Medlem
försök ta hunden på bar gärning, sedan säga till och få den att förstå att det är fel. Den är ju fortfarande valp, men det var då en lång tid för att inte vara rumsren än. Tror lite på det du säger, "Det hela har, vad jag tror, med att göra att hon protesterar när hon blir lämnad själv."
Kan mycket väl vara så.
Citera
2013-03-27, 16:42
Medlem
Paul.Watsons avatar
Tack för svar, ska sätta det i gång på en gång och träna henne =)
Citera
2013-03-27, 17:05
Medlem
Eh nej du ska INTE straffa hunden när den gör inne, behåll lugnet helt.

Ut helst innan den vaknar på morgonen
Mat, sen ut igen
Lek, ut igen
Sovit, ut igen
osv osv

Och massor av beröm när den gör ute överdriv din glädje.
Kisspausar kan du hålla på en begränsad yta då det kan vara lättare göra ifrån sig på kända ställen och bli klar.

Sen ensamhetsträna.. har du dörrar inne så använd dom 1 sek två sek och låssas som det regna inget hejande bara ignorera .. öka när de funkar med korta stunder den är ny och omställningar kan vara svårta stressande så ge det tid.
Senast redigerad av Sana 2013-03-27 kl. 17:11.
Citera
2013-03-27, 17:43
Medlem
Hunden är för det första ung och precis som med barn är urinblåsan inte fullt utvecklad, därmed har de inte den fysiska förmågan att hålla sig några längre stunder.
Har den ens blivit ordentligt rumsrenhetstränad hos förra ägaren? Även om den har blivit det så är den i ett nytt hem och med ny ägare, så det är att gå några steg bakåt.
Ut när den sovit, ätit, lekt och gärna däremellan också. Går hunden till dörren så beröm och direkt ut med den. Ju mer tid och energi du lägger på det i början, desto snabbare går det.
Även ensamhetsträningen måste du börja med från början. Passa på när hunden är lagom trött och mätt. I början går du bara utanför ytterdörren och in igen. Öka sedan sakta tiden. Kanske passa på att ge den ett tuggben under tiden.

Slå aldrig din hund! Hur pedagogiskt är det att slå en hund för något den inte ens vet är fel? Vill du vara en ledare som är värd att följas eller en diktator hunden lyder bara för att den är rädd? Har själv haft dobermann/rottweiler och en bruksschäfer- aldrig behövt slå dem. Exet hade tjänstehund, en gigantisk schäferhane- behövde aldrig slå honom heller (hade antagligen behövt åka plingplongtaxi i så fall), kunde ändå gå ut själv med honom.
Citera
2013-03-27, 18:32
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teklatok

Slå aldrig din hund! Hur pedagogiskt är det att slå en hund för något den inte ens vet är fel? Vill du vara en ledare som är värd att följas eller en diktator hunden lyder bara för att den är rädd? Har själv haft dobermann/rottweiler och en bruksschäfer- aldrig behövt slå dem. Exet hade tjänstehund, en gigantisk schäferhane- behövde aldrig slå honom heller (hade antagligen behövt åka plingplongtaxi i så fall), kunde ändå gå ut själv med honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Eh nej du ska INTE straffa hunden när den gör inne, behåll lugnet helt.

Jaha så ni menar att hundens mamma inte hade bestraffat sin valp då den gjorde fel? Klart som fan att man får säga till hunden. Jag har inte sagt att han ska slå skiten ur den men ett lätt "slag" på nosen så den gnäller till lite behövs. Vem fan vill ha en ouppfostrad amstaff när den är fullvuxen. Hunden ska ha respekt för dig och du ska vara en ledare.

Edit; Man kan straffa hunden, vara bestämd och lugn samtidigt. Jag har aldrig sagt att han ska paniknita hunden varje gång den gör ett litet fel.
Citera
2013-03-27, 18:42
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative
Jaha så ni menar att hundens mamma inte hade bestraffat sin valp då den gjorde fel? Klart som fan att man får säga till hunden. Jag har inte sagt att han ska slå skiten ur den men ett lätt "slag" på nosen så den gnäller till lite behövs. Vem fan vill ha en ouppfostrad amstaff när den är fullvuxen. Hunden ska ha respekt för dig och du ska vara en ledare.

Edit; Man kan straffa hunden, vara bestämd och lugn samtidigt. Jag har aldrig sagt att han ska paniknita hunden varje gång den gör ett litet fel.

Vet du alls vad du pratar om, jag har aldrig sett en tik slå sin avkomma över nosen, har du?

Nosen är en av hundens bästa instrument och det ska man inte slå på.
Däremot att ta den i nackskinnet och huta åt den är förenligt med vad tiken gör när hon uppfostrar sina valpar.

Till TS tålamod är det som gäller och som vissa skrivit tidigare mycket beröm och kanske en godisbit när hon gjort från sig ute är det som gäller, hon är ju för tusan bara fem månader och omplacerad inte konstigt hon är osäker så vad du gör slå henne inte.
Citera
2013-03-27, 18:48
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Vet du alls vad du pratar om, jag har aldrig sett en tik slå sin avkomma över nosen, har du?

Nosen är en av hundens bästa instrument och det ska man inte slå på.
Däremot att ta den i nackskinnet och huta åt den är förenligt med vad tiken gör när hon uppfostrar sina valpar.

Till TS tålamod är det som gäller och som vissa skrivit tidigare mycket beröm och kanske en godisbit när hon gjort från sig ute är det som gäller, hon är ju för tusan bara fem månader och omplacerad inte konstigt hon är osäker så vad du gör slå henne inte.

Nej det har jag inte heller sett men det fungerar lika bra det. Jag brukar också ta tag i nackskinnet men som sagt, nosen fungerar lika bra. Jag snackar om extremt lite smärta, ingen jävla box som skadar hunden.

När man sysslar med hundar som har jävligt hög smärttröskel så krävs det att man säger ifrån ordentligt, speciellt om hunden en dag kan bli en fara för andra. Nu pratar jag inte om när den kissar utan felaktigt beteende överlag.

Till TS, ta henne i nackskinnet och typ luta dig över henne om det känns bättre. Personerna här inne kan fortsätta berömma sina dvärgspetsar så fort de gör något dåligt.

Edit; Med "slå" menar jag dutta till nosen med fingret, bara så hunden förstår att det är ett felaktigt beteende.
Senast redigerad av PositiveNegative 2013-03-27 kl. 18:52.
Citera
2013-03-27, 18:49
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladyborderline
försök ta hunden på bar gärning, sedan säga till och få den att förstå att det är fel. Den är ju fortfarande valp, men det var då en lång tid för att inte vara rumsren än. Tror lite på det du säger, "Det hela har, vad jag tror, med att göra att hon protesterar när hon blir lämnad själv."
Kan mycket väl vara så.

Nej hunden protesterar inte. En hund har väldigt basiskt tänk och är oförmögen att tänka hämnd, eller protest. Nej det enda du lär hunden genom att straffa den när den pissar inne är att den inte får kissa när den är nödig, detta resulterar i en nervös hund.

Nu vet jag inte hur gammal hunden är men det är inte ovanligt att en valp kissar inne sitt första halvår. Detta beror på att blåsan inte är utvecklad och när det kommer så kommer det helt enkelt. Om du är pedagogisk och bär ut hunden när den börjar kissa inne lär den sig snart vad som gäller. Min hund förstod snabbt att den inte fick kissa inne och skämdes, men den fortsatte göra detta vid enstaka tillfällen då den helt enkelt inte kunde hålla sig.

Citat:
Ursprungligen postat av PositiveNegative

Du är ju blåst. Det är en jävla skillnad på att vara auktoritär och visa vem som bestämmer kontra att straffa hunden. Om du någonsin har varit med en valp och dess mamma så märker du att mamman inte straffar valpen för saker som mamman vet är fel men valpen inte kan rå för. En tiks bestraffning består i ett lugnt grepp och valpen ylar aldrig eller har ont ifrån bettet.

Du har ingen som helst aning om vad du skriver.

Hunden kissar inte inne för att den protesterar. Den blir orolig när ingen är i närheten och kan inte kontrollera blåsan. PUNKT.
Citera
2013-03-27, 18:55
Medlem
PositiveNegatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson

Du är ju blåst. Det är en jävla skillnad på att vara auktoritär och visa vem som bestämmer kontra att straffa hunden. Om du någonsin har varit med en valp och dess mamma så märker du att mamman inte straffar valpen för saker som mamman vet är fel men valpen inte kan rå för. En tiks bestraffning består i ett lugnt grepp och valpen ylar aldrig eller har ont ifrån bettet.

Du har ingen som helst aning om vad du skriver.

Jag hoppas verkligen att du aldrig skaffar en hund med "kamp" i sig, då hade du varit en fara för allmänheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in