2013-03-27, 15:25
Medlem
Tjena alla!
Min far gick bort för lite drygt en månad sedan och nu håller vi på att ordna upp det praktiska i efterhand.
Farsan hade en kredit hos ResursBank som han maxade ut varje månad, med motivationen "jag betalar försäkring varje månad så den försvinner när jag dör.
Nu visar det sig att den försäkring han betalat varje månad inte alls täcker dödsfall och i de fall den gäller så täcker bara den en månadsbetalning.
Jag skulle såklart ha tagit reda på villkoren och förklarat för honom medans han levde men han var mycket tjurig och bestämd och lät mig inte kolla upp egentligen nånting.

Fråga 1: Är det fler som har råkat ut för liknande saker? Alltså att äldre släktingar blivit pålurade försäkringar som inte alls täcker det som de tror att den gör?

Fråga 2: En av tillgångarna i dödsboet är skatteåterbäring för 2013 ( som deklareras 2014 ). Vad kan hända om man låtsas som att det regnar och fixar bouppteckningen utan att ta upp den tillgången? Som det blev nu så kommer de pengarna helt att tillfalla ResursBank. Min tanke var att låta bli att ta upp tillgången och därmed låta dödsboet "gå i konkurs". Enligt pappret från Resursbank så avskrivs då skulden istället och sedan nästa år i juni så trillar skatteåterbäringen in snällt och fint. I och för sig måste man väl då komplettera bouppteckningen, men inte tusan får ResursBank reda på att detta händer?

OT: Det är helt tydligt att de flesta försäkringsbedrägerier aldrig blir polisanmälda. De begås ju av försäkringsgivarna och inte försäkringstagarna!
Citera
2013-03-27, 15:45
Medlem
vad hade han för bolag?
kollega till mig ringde ett bolag idag, 4 gånger. olika svar varje gång, helt otroligt!

Vissa besitter inte kunskapen att ens prata om försäkringar, ändå gör dom det. Sen att du som försäkringstagare betalar utan att läsa SVART PÅ VITT vad som gäller, är ditt bekymmer.
Citera
2013-03-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay
vad hade han för bolag?
kollega till mig ringde ett bolag idag, 4 gånger. olika svar varje gång, helt otroligt!

Vissa besitter inte kunskapen att ens prata om försäkringar, ändå gör dom det. Sen att du som försäkringstagare betalar utan att läsa SVART PÅ VITT vad som gäller, är ditt bekymmer.

ResursBank/Solid

När jag ringde upp veckan efter att farsan gick bort så sa dom att allt var lugnt och att det inte skulle komma några fler räkningar.

Igår kom ett brev där de skriver att de emotser betalning.

Tjejen jag snackade med idag hade koll för det hon sa stämmer exakt med försäkringsvillkoren som jag letade fram på deras sajt.

Jag är rätt så säker på att någon lurade farsan att teckna denna nästan värdelösa försäkring. I alla fall så stog priset inte i någon rimlig proportion till vad som täcks.
Citera
2013-03-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
ResursBank/Solid

När jag ringde upp veckan efter att farsan gick bort så sa dom att allt var lugnt och att det inte skulle komma några fler räkningar.

Igår kom ett brev där de skriver att de emotser betalning.

Tjejen jag snackade med idag hade koll för det hon sa stämmer exakt med försäkringsvillkoren som jag letade fram på deras sajt.

Jag är rätt så säker på att någon lurade farsan att teckna denna nästan värdelösa försäkring. I alla fall så stog priset inte i någon rimlig proportion till vad som täcks.

misstänker att far din var lite äldre, där av en högre premie.

om det enbart var en olycksfallförsäkring så har du ingen ersättning att hämta då jag misstänker att han avled pga sjukdom? Däremot så ligger inte dessa försäkringar på en hög premie, misstänker snarare att det var en vuxenförsäkring som han tecknat just pga av att du nämner en högkostnad.

sen om vuxenförsäkringen täcker vid dödsfall till följd av sjukdom varierar. visste inte ens att solid sköter personförsäkringar.

vänd dig alltid till störe och etablerade bolag. du läser mycket missnöjje om alla, visst, men ingen berättar hur nöjda dom äR!
Citera
2013-03-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmwhatyousay
misstänker att far din var lite äldre, där av en högre premie.

om det enbart var en olycksfallförsäkring så har du ingen ersättning att hämta då jag misstänker att han avled pga sjukdom? Däremot så ligger inte dessa försäkringar på en hög premie, misstänker snarare att det var en vuxenförsäkring som han tecknat just pga av att du nämner en högkostnad.

sen om vuxenförsäkringen täcker vid dödsfall till följd av sjukdom varierar. visste inte ens att solid sköter personförsäkringar.

vänd dig alltid till störe och etablerade bolag. du läser mycket missnöjje om alla, visst, men ingen berättar hur nöjda dom äR!

Det handlar om en tilläggsförsäkring på en kredit hos ResursBank ( kan ha fattat fel att Solid hanterar den ).

När det gäller pensionärer så täcker den tydligen bara en sak, och det är när man ligger inlagd mer än 5 dagar i följd på sjukhus. För varje femte dag utgår ersättning som motsvarar ett månadsbelopp på betalningen av krediten ( max 12 månader ).

I förhållande till vad den täcker så var den i mina ögon sanslöst dyr. Priset harmonierar mer med att den skulle täcka hela skulden ( t ex vid dödsfall ).

Tar man extremfallet att man avlider på 5:e dagen vid sjukhusbesöket så utgår alltså ingen ersättning alls. ( Farsan dog hemma så för honom gällde den inte alls ).

Nu under eftermiddagen så kollade jag upp mina äldre släktingars situation och för de som har krediter ( hos t ex EnterCard ), så gäller försäkringen fullt ut vid dödsfall. Hela skulden täcks av försäkringen.

Med facit i hand är det inte omöjligt att farsan känt till deras försäkringar och antog att det fungerade likadant på ResursBank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in