2013-03-28, 17:06
Medlem
rutger9999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Man gnäller förstås för att man vill påverka.

Jo, jag förstår det. Men är det inte märkligt att folk läser till lärare även om de vet att lönen är piss och när de väl ska ut i arbetslivet gnäller de över det faktum att lönen är låg? Ge fan i att läsa till lärare om lönen inte passar! Det är ju ingen direkt nyhet att lärarlönen är dålig.

(Jag är tacksam för alla som vill jobba som lärare och jag unnar dem en högre lön än de har idag - men å andra sidan har jag svårt att tycka synd om folk som är väl medvetna om att lönen är kass och sen blir förvånad att den är låg när man väl kommer ut i arbetslivet...)
Senast redigerad av rutger9999 2013-03-28 kl. 17:24.
Citera
2013-03-28, 17:16
Medlem
Icecrypt08s avatar
Provet har mer matematik och är därmed svårare jämfört mot det gamla, tror inte någon förklaring krävs varför. Så det är inte konstigt att hp resultaten för nästan alla utbildningar går ner eftersom det är färre som får högre resultat på hp överhuvudtaget.

Och ja det är en katastrof hur någon utbildningen där individer med under 0.5 hp kan existera. Sätt en minimum gräns på hp idag tack.
Citera
2013-03-28, 19:58
Medlem
Vad skulle hända om lärarutbildningen och lärare överhuvudtaget ersattes av ingenjörer, matematiker, fysiker, statsvetare och andra högutbildade människor som kan undervisa i de ämnen som är relevanta för deras yrke? En ingenjör borde ju inte ha problem med att lära ut matematik eller fysik till fjuttiga gymnasielever eller högstadielever. Eller?
Citera
2013-03-28, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Provet har mer matematik och är därmed svårare jämfört mot det gamla, tror inte någon förklaring krävs varför. Så det är inte konstigt att hp resultaten för nästan alla utbildningar går ner eftersom det är färre som får högre resultat på hp överhuvudtaget.

Provet är väl fortfarande normerat?
Citera
2013-03-28, 21:21
Medlem
Formidees avatar
Förklaringen till att intagningskraven gått ned är att söktrycket till högskoleprogrammen har minskat.

I och med att man nu har ökat antalet möjliga poäng så minskar intagningskraven så också. Färre får högsta poäng osv. Om man jämför med tidigare årsgångar d.v.s..
Citera
2013-03-28, 21:21
Medlem
jamendujas avatar
Jag tycker att det är tråkigt att lärarutbildningen har ett sådant dåligt rykte. Det gör så att vissa ambitiösa och duktiga studenter hellre väljer en annan utbildning, för att få mer utmaning och få möjligheten att träffa andra ambitiösa och duktiga studenter. En utbildning med ambitiösa studenter attraherar andra ambitiösa studenter. Därför tror jag att vi idag missar en massa duktiga lärare som istället väljer en annan utbildning på grund av den här anledningen. Andra personer väljer givetvis andra utbildningar på grund av den låga lärarlönen, men det är inte den enda anledningen. Det är, hur som helst, väldigt synd att situationen har blivit som den blivit, eftersom det kommer att påverka framtidens ungdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Spookasem
Är det? Samme journalist underlåter sig ju också att redovisa var dessa 123 personer har kommit in och på vilken ingång. De lär knappast vara jämnt fördelade över landets lärosäten utan är med största sannolikhet koncentrerade till mindre högskolor på mindre orter. Som jämförelse kan nämnas att vissa ämnesläraringångar för gymnasiet vid UU kräver över 20 i betygssnitt med meritpoäng.

Som tidigare påpekats i tråden är detta knappast något som kan komma som några nyheter, och det finns egentligen bara en långsiktig lösning på problemet: Höj lönerna! Utan högre löner kommer vi aldrig att kunna locka våra smartaste ungdomar att ens överväga en karriär som lärare.
Dock var snittet 0,5 på högskoleprovet för de som kom in på lärarutbildningen i höstas. Det säger något om lärarstudenterna i alla fall. Men visst, egentligen är det mer intressant att veta snittet för personer som faktiskt tar ut en examen.
Citera
2013-03-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av entrecote
Kan de inte skola om yrkesofficerare till lärare? Behöver mer disciplin i skolan och det finns för många officerare sedan de bantat ner försvaret.

Jag gissar att en officer med 3 - 6 månaders lärarutbildning kan utklassa många lärare i framför allt humanioraämnen.

Vår gamla samhällslärare var exmilitär. Aldrig haft en bättre lärare.
Citera
2013-03-28, 23:47
Medlem
vadå är det ens möjligt att få så lågt? Jag minns att jag den enda gången jag prövat på provet i ettan på gymnasiet under första delmomentet råkade skriva alla svar på fel papper (det man skulle ta hem, hade 1 fel på det för övrigt) varpå jag på skoj gjorde en provdel till och sedan gick hem. Jag lämnade alltså enbart in en enda del (fick inte lämna in den del jag råkat skriva på fel papper, jävla fittor). Jag hade 2 fel på den del jag lämnat in, orddelen tror jag det var, och jag fick tydligen 0,6 på hela provet med enbart en inlämnad del. Hur kan man då få 0,6 om man faktiskt gör hela? :S
Citera
2013-03-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Vad skulle hända om lärarutbildningen och lärare överhuvudtaget ersattes av ingenjörer, matematiker, fysiker, statsvetare och andra högutbildade människor som kan undervisa i de ämnen som är relevanta för deras yrke? En ingenjör borde ju inte ha problem med att lära ut matematik eller fysik till fjuttiga gymnasielever eller högstadielever. Eller?

Det skulle hända likadant som det ser ut på högskolorna idag. Inte en elev skulle förstå vad läraren försökte undervisa. Betyg sätts enbart på något slarvigt tillverkat prov. Lärare som inte ens kan hålla reda på sina OH, osv.

Lärare är pedagoger och didaktiker för en anledning. Det krävs lite mer än matematik på högskolan för att kunna konkretisera och undervisa matematik för barn. Jag sätter en krona på att 99% av alla brobyggare i landet inte kan konkretisera konjugatregeln, eller pythagoras sats för 10-15 åringar. Än mindre kan nog dessa brobyggare förklara proportionalitet på ett begripligt sätt så att en 9-10åring förstår.

Kort sagt, ämnesdidaktik är inte bara ämneskunskaper, utan också förmågan att kunna precisera, förstå och undervisa om ämnet. Man ska också veta hur eleverna tar till sig ämnet.

Brobyggare ska bygga broar, inte stå framför tavlan. Vi ser redan vad brobyggare gör när de leker "lärarutbildare" på högskolan. Vi studenter får lära dem att undervisa.
Citera
2013-03-29, 01:31
Medlem
Benny.Monsterkuks avatar
lol. Jag skrev 1,2 i grundskolan och så finns det lärare som skrivit 0,5
Citera
2013-03-29, 01:53
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Det hp-resultat som krävs för att komma in har sjunkit enorm de senaste 6 åren. Från 1.9-2.0 till att den sista som kom in senast hade 1.65.
Det antas också fler och fler vilket leder till att kvaliteten sjunker. Det är också lättare att få högre betyg i gymnasiet nu än vad det var för 15-20 år sedan, så de som kommer in är helt enkelt sämre än de som kom in tidigare.
Citera
2013-03-29, 03:32
Medlem
KenzoTenmas avatar
Läste någonstans att om man hade fyllt i C på alla frågor så hade det resulterat i 0.4 HP HT12, vilket hade räckt för att bli någon form av läraren. Det här är patetiskt! . Personligen fronderas jag av att folk kan bli lärare med så låg kompetens. Detta kommer framgent ge upphov till inget anant än idioter. Tycker synd om nästa generation som ska behöva stå bi med lärare av så lågt kaliber. Så som jag ser det så måste Läraryrkets status och lön öka markant! Fattar verkligen inte hur läraryrket kommit att bli ett skit jobb som det är idag enligt mig och många andra. Förut var det prestige att vara lärare i Sverige, finns även länder just nu där läraryrket är ett jobb med väl renommé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in