• 1
  • 2
2013-03-26, 16:45
Medlem
Pulchras avatar
Tjena, vet att det finns en del sådana här trådar. Lästa en igår men personen som startade den skrev aldrig vad det var för fel.

Men till problemet. Jag stod och rökte med en polare häromdagen och började plötsligt hosta men inte rakt ut utan höll för med handen, upptäckte då att det var blodstänk på handen. Testade att spotta och då kom det blodblandat saliv. Aldrig varit med om att hosta/spotta blod sådär innan. Bara haft ont i lungorna/halsen som de flesta andra.

Blev rätt chockad så tänkte kolla det hos vårdcentralen men då var man tvungen att boka tid, vilket jag inte orkar.

Kan tillägga att jag varit rökare i ca 3-4 år och är ung. Har inte haft hosta innan på ett tag så därför utesluter jag att jag hostade sönder något blodkärl eller något.

Undrar helt enkelt om någon annan varit med om något liknande och kan berätta vad det var?
Citera
2013-03-26, 16:49
Medlem
woaaahs avatar
Inte varit med om något liknande, men det kan ju vara något så lätt som att när du hostade så sprack det ett blodkärl i halsen, därav blodet. Även fast du inte hostat innan.

Nu är ju iofs inte tuberkulos särskilt vanligt i Sverige, men ändå. Det borde du antagligen ha märkt av innan om så var fallet.

"Klassiska allmänsymtom vid tuberkulos är feber, nattsvett, avmagring och trötthet. För lungtuberkulos är långvarig hosta mer än tre veckor typisk med eller utan upphostningar av slem och ibland blod."

Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/...ar/tuberkulos/

Mitt tips är iallafall att gå till doktorn och kolla upp det.
Citera
2013-03-26, 16:54
Medlem
Asurmans avatar
Om du hostat blod och inte hade något munsår eller jack på läppen dvs blodet kommer från lungorna borde du uppsöka vård OMEDELBART!
Citera
2013-03-26, 16:56
Medlem
Keffastes avatar
Tar inte lång tid att ringa ner och boka tid, bättre det än att gå runt och oroa sig. Du kan även kontakta de flesta mottagningar och beställa en tid via Vårdguidens e-tjänst https://kontakt.minavardkontakter.se...in/login.xhtml.
Citera
2013-03-26, 17:30
Medlem
Pulchras avatar
Klart man blir lite orolig men har svårt att tänka mig att det är allvarligt. Men tänkte avvakta med läkarbesök för att se om det händer igen. Låter er veta om jag besöker doktor eller hostar upp mer blod!
Citera
2013-03-26, 17:30
Medlem
ColaKexs avatar
Fimpa för gott! Inget bra tecken om man hostar blod och bara varit rökare i 3-4 år.
Citera
2013-03-26, 18:37
Medlem
Datseyks avatar
Åfan låter inget vidare. Hade nog uppsökt vård, kan ju vara cancer.
Senast redigerad av Datseyk 2013-03-26 kl. 19:09.
Citera
2013-03-26, 19:14
Moderator
Tinuviels avatar
Är du ung och i övrigt frisk är sannolikheten att det är något farligt mycket liten. Är detta isolerat och inte i kombination med andra symptom såsom sjukdomskänsla, ofrivillig viktnedgång ofrivillig trötthet kan du vara rätt så lugn. Sannolikt har du hostat sönder ett blodkärl (ja, det kan ske efter en enda hoststöt). Händer det en enstaka gång skulle jag inte söka vård. Händer det igen bör du dock definitivt kolla upp det. Och sluta rök.
Citera
2013-05-21, 19:19
Medlem
Pulchras avatar
Hände någon gång till men sedan gick det över så antagligen bara blodkärl. Har blivit mycket bättre med hostan nu efter några månader.
Citera
2013-05-21, 21:08
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Är det färskt blod som ditt enda symtom behöver man i regel inte oroa sig. Speciellt vid engångsföreteelser.
Hur är andningen? Obstruktiv?
Ung och tidigt skede i rökningen är två mycket starka tecken med på att de är ingenting.
Senast redigerad av jabbadabbadoo 2013-05-21 kl. 21:11.
Citera
2013-05-21, 22:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulchra
Hände någon gång till men sedan gick det över så antagligen bara blodkärl. Har blivit mycket bättre med hostan nu efter några månader.
Har du hostat i två månader?
Citera
2013-05-21, 22:32
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har du hostat i två månader?
Röker man och har en skada i halsen så läker den inte så enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in