Har många gånger försökt läsa på Zerohedge.com och liknande, men jag tycker allting är ren grekiska.
Jag blir alltid väldigt imponerad av folk som kan göra analyser på ekonomiska världshändelser och säga att "bankkrisen 2008 inträffade därför att detta och detta inträffade på subprime-bolånemarknaden" eller "situationen på Cypern medför Y och Z för valutafonderna, hedgelikviditeten, de komplexa derivaten, och riksräntan". Medan jag bara tänker "WTF?"
Samtidigt verkar jag inte vara ensam: även om jag är idiot på detta ämne, så kan jag dock förstå så mycket som att de flesta i media är idioter också. Bara att de låtsas förstå vad som händer. Jag hade personligen föredragit att vara på en den sidan som verkligen förstår saker, och inte behöver låtsas
Jag jobbar som programmerare så jag är inte direkt främmande för komplexa system, akronymer, rika konceptuella modeller, och att förstå orsak och verkan. Men just ekonomi har jag aldrig riktigt greppat
Nu undrar jag om någon kan ge mig en grundläggande överblick över hur världsekonomin egentligen hänger ihop. Jag tror samtidigt detta hade varit av intresse för många här