2013-03-26, 10:51
Medlem
HappyEndingss avatar
Har många gånger försökt läsa på Zerohedge.com och liknande, men jag tycker allting är ren grekiska.

Jag blir alltid väldigt imponerad av folk som kan göra analyser på ekonomiska världshändelser och säga att "bankkrisen 2008 inträffade därför att detta och detta inträffade på subprime-bolånemarknaden" eller "situationen på Cypern medför Y och Z för valutafonderna, hedgelikviditeten, de komplexa derivaten, och riksräntan". Medan jag bara tänker "WTF?"

Samtidigt verkar jag inte vara ensam: även om jag är idiot på detta ämne, så kan jag dock förstå så mycket som att de flesta i media är idioter också. Bara att de låtsas förstå vad som händer. Jag hade personligen föredragit att vara på en den sidan som verkligen förstår saker, och inte behöver låtsas

Jag jobbar som programmerare så jag är inte direkt främmande för komplexa system, akronymer, rika konceptuella modeller, och att förstå orsak och verkan. Men just ekonomi har jag aldrig riktigt greppat

Nu undrar jag om någon kan ge mig en grundläggande överblick över hur världsekonomin egentligen hänger ihop. Jag tror samtidigt detta hade varit av intresse för många här
Citera
2013-03-26, 10:55
Medlem
Blommandagens avatar
Har du testat att läsa en bok? Ekonomi är ju trotts allt såpass stort att ett flashback-inlägg knappast kan göra ämnet rättvisa. "Vår Ekonomi" av Klas Eklund har jag hört många tala gott om.
Citera
2013-03-26, 12:08
Medlem
Robinbobbaans avatar
Fråga grekland om tips
Citera
2013-03-26, 12:16
Medlem
VonFanderblads avatar
Ämnet är som sagt för stort för att förklaras i ett eller flera foruminlägg. Men det finns ju hela kurser upplagda på t.ex youtube där du kan lära dig grundläggande mikroekonomi för att sedan gå in på makroekonomin och finansiell ekonomi.
Citera
2013-03-26, 12:46
Medlem
Man måste först inse, att där finns inget att begripa. Världsekonomin är en osammanhängande röra.

Det man skall fokusera på, är hur en väl fungerande världsekonomi borde vara beskaffad, sedan har man en bra bedömningsgrund för det läge som råder.
Citera
2013-03-26, 12:49
Medlem
HappyEndingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo39
Man måste först inse, att där finns inget att begripa. Världsekonomin är en osammanhängande röra.

Det finns ju bevisligen folk på nätet som har en bra insikt. Jag lyssnade på The Survival Podcast 2008, och han förutsade rätt bra vad som skulle hända med Lehman Brothers osv. Det stör mig att jag inte har samma begreppsapparat/prediktionsmodell.

Citat:
Det man skall fokusera på, är hur en väl fungerande världsekonomi borde vara beskaffad, sedan har man en bra bedömningsgrund för det läge som råder.

Det är så klart också av intresse, ja.
Citera
2013-03-26, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyEndings
Det finns ju bevisligen folk på nätet som har en bra insikt. Jag lyssnade på The Survival Podcast 2008, och han förutsade rätt bra vad som skulle hända med Lehman Brothers osv. Det stör mig att jag inte har samma begreppsapparat/prediktionsmodell.

Det är så klart också av intresse, ja.
Fast du måste förstå att det först och främst tar flera år av att lära sig grunderna inom nationalekonomi och ekonomisk historia för att sedan lägga ytterligare år på aktivt informationssökande för att kunna komma till en sådan nivå som du talar om.

Det är långt, långt ifrån alla som studerat ekonomi, är civilekonomer med mera i Sverige som ens klarar av att analysera vad som sker i dag. Många är till och med ideologiskt blinda, trots att man tycker att någon med minsta lilla utbildning i nationalekonomi borde kunna motivera varför man vill förespråka en viss ekonomisk politik utan att dra till saker som "skattesänkningar kostar"...

Att börja på Zerohedge är självmord Ta en introduktionskurs på universitetet, där du bor eller på distans. Då får du följa en given läroplan och lär dig begrepp och sammanhang i "rätt" ordning. Sedan letar du dig vidare.

Läs ekonomidelen i SvD och DN, oavsett vad folk tycker om deras vinkling på saker och ting så är det inte helt åt helvete. Kom bara ihåg skillnaden mellan fakta och åsikter. Du behöver inte hålla med om en analys som någon skrivit, men du kan alltid ta med dig fakta från artikeln.
Citera
2013-03-26, 13:27
Medlem
På ett par år har jag gått från att inte begripa ett dugg om bank och finans till att nu mena mig vara en auktoritet på hur ett väl fungerande bank- och finans-system bör vara beskaffat.

Jag bygger primitiva system i teorin utgående från folks behov av att låna och spara.
Citera
2013-03-26, 13:34
Medlem
Citat:
På ett par år har jag gått från att inte begripa ett dugg om bank och finans till att nu mena mig vara en auktoritet på hur ett väl fungerande bank- och finans-system bör vara beskaffat.

Jag bygger primitiva system i teorin utgående från folks behov av att låna och spara.
Att anse sig vara en auktoritet på sina egna åsikter är inget som kräver några som helst förkunskaper
Citera
2013-03-26, 13:38
Medlem
Åsikter är bara i vägen, när man konstruerar dessa system.
Citera
2013-03-26, 13:47
Medlem
Citat:
Åsikter är bara i vägen, när man konstruerar dessa system.
Men du kan omöjligen kan bygga ett "väl fungerande" system utan att blanda in åsikter... Vad som är "väl fungerande" är nämligen direkt beroende av vad man har för målsättning.

Kolla upp positive resp. normative economics.
http://en.wikipedia.org/wiki/Positive_economics
http://en.wikipedia.org/wiki/Normative_economics

Det är alltså en jäkla skillnad på att beskriva ett banksystem och på att rangordna ett system som bättre än ett annat
Citera
2013-03-26, 14:09
Medlem
popeondopes avatar
Lyssna inte på mainstream ekonomer, de skapade detta system och titta på resultatet. Mycket av det som lärs ut på civilekonom utbildningen är rent ideologiskt trams. Ekonomiutbildningen är lika politisk som genusvetenskap

Läs olika bloggar, Zerohedge är en bra start. Jag tror inte att någon förstår allt som skrivs där och mycket är inte heller relevant för alla. Googla det som du inte förstår och sakta så kommer du förstå mer och mer.

Denna tråd ger en bra överblick i dagens ekonomiska läge och framtida utveckling:
https://www.flashback.org/t1635670
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in