• 1
  • 2
2013-03-26, 00:57
Medlem
Rewindings avatar
Håller det kort då detta har tärt extremt på mig på senaste tiden.

Min bästa vän och flickvän förklarade för mig att dom i många år vetat att jag ligger någonstans inom autismspektrat (dom är nästan helt säkra på att jag har AS) i februari varav ena är utbildad inom psykologi och den andre har tagit hand om flertalet människor med AS genom åren (ingen av dom är psykolog dock).

Detta efter att jag haft problem på jobbet i en sån pass grad att jag var tvungen att be dom om råd.
Har insett mer och mer sedan dess hur hämmad jag är då det knappt går 10min utan en situation uppstår där jag mitt problem träder fram. Har tittat på hela min uppväxt och allting passar in.

Är nu 20+ har min andra stora livskris och tror jag behöver se en psykolog då jag får sådan sjuk ångest då jag inser vilken börda jag är. Problemet är att jag inte klarar att ta kontakt med en sådan själv och det verkar inte som om min flickvän/bästa kompis får göra det åt mig.

Vill helst bara kunna gå till någon som vet vad mitt problem är och vet att jag ska komma ..
Klarar verkligen varken telefon eller att gå direkt till någon och undrar om det finns något annat alternativ
Senast redigerad av Rewinding 2013-03-26 kl. 01:54.
Citera
2013-03-26, 01:05
Medlem
peachybums avatar
På vilket sätt klarar du inte av det?
Citera
2013-03-26, 01:08
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peachybum
På vilket sätt klarar du inte av det?

Social påfrestning att ta kontakt med okända människor, klarar det för det mesta i vardagen när jag måste interagera med människor inom service eller liknande men nu när det kommer till mitt eget psyke så känner jag extremt utblottad och bara att tänka på det ger mig ont i magen just nu.
Citera
2013-03-26, 01:09
Medlem
Passepartouts avatar
Vänta nu, bara för att din flickvän och vän säger det, behöver det inte vara så.
Vad menar du att dom vetat om det i flera år? Har de alltså diskuterat dig bakom din rygg, utan att tala med dig?! Hur känns det? Vad är det för flickvän och vän som gör så?

Hämmad kan man bli om man har folk som går bakom ryggen på en..
Vill du berätta vad som har hänt på jobbet?
Senast redigerad av Passepartout 2013-03-26 kl. 01:13.
Citera
2013-03-26, 01:33
Medlem
peachybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rewinding
Social påfrestning att ta kontakt med okända människor, klarar det för det mesta i vardagen när jag måste interagera med människor inom service eller liknande men nu när det kommer till mitt eget psyke så känner jag extremt utblottad och bara att tänka på det ger mig ont i magen just nu.

Även om det är sjukt svårt så är det viktigt att du fixar hjälp. Jag vet inte om du har Asbergers men att du inte kan ta kontakt med en läkare pga de problem du just nämnt så tyder det på att något är på tok i alla fall.
Jag har varit med om en person tidigare i mitt liv som inte kunde söka hjälp trots att han ville. Ibland måste man göra saker man inte vill, trots att det är svinjobbigt. Tänk på att du i alla fall "inte dör" av att söka hjälp och att trots att det är jobbigt så kommer det att vara över när du gjort det. Du behöver bara ringa ett samtal till vårdcentralen och be om en läkartid som du behöver av psykiska skäl.
Det är inget fel i att blotta sig för läkare, de är högst professionella och har förståelse för dina problem. Du kommer att bollas vidare med dina problem till rätt vård, t.ex psykiatrin där de gör en utredning och pratar med dig om dina problem och ditt liv. Allt kommer att ske till din fördel för att hjälpa dig, inte för att förstöra för dig eller förvärra. Trots att det är tungt måste du försöka våga ta steget. Kanske du kan be din tjej ringa och fråga hur ni ska gå till väga för att du ska få hjälp? Hon kan ju förklara situationen.

Enda andra sättet jag kan komma på är via internet och det finns inte kvalitativ vård på internet direkt utan bara råd och tips och info mest. Du behöver prata med någon kunnig om just dina problem.

Vet inte om detta hjälpte men..... Lycka till!
Citera
2013-03-26, 01:38
Medlem
jag har träffat 4 st med diagnos AS alla har sagt samma sak ja läkarna säger att jag har det där as men det tror jag fan inte själv på.

vet inte om det är en tillfällighet eller om det gäller alla,men hittils drar jag alla över en och samma kamm och säger till motsatsen är bevisad

Har man AS så tror man inte att man har det
Citera
2013-03-26, 01:38
Medlem
peachybums avatar
Prova att skicka ett mail till din vårdcentral och förklara hur du tänker. Då slipper du prata och kan få ett svar om hur du ska gå till väga. Dom frågar inte ut en så mycket när man bokar tid dessutom utan vill bara veta orsak kortfattat (ange psykiska skäl) och ditt personnummer så får du en tid. Då får läkaren veta det via sitt schema den dagen du är inbokad. Det är sköterskor som bokar tiderna och lägger in dessa i läkarens Schema. Försöker bara hitta genvägar som ev. Skulle få det att funka för dig. :-)
Citera
2013-03-26, 01:47
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vänta nu, bara för att din flickvän och vän säger det, behöver det inte vara så.
Vad menar du att dom vetat om det i flera år? Har de alltså diskuterat dig bakom din rygg, utan att tala med dig?! Hur känns det? Vad är det för flickvän och vän som gör så?

Hämmad kan man bli om man har folk som går bakom ryggen på en..
Vill du berätta vad som har hänt på jobbet?

Dom har haft spekulationer genom åren men inte sagt någonting då jag varit lycklig osv.
Först nu när själv berättat om dom problemen jag har haft på senaste och genom livet då valde dom att berätta för att hjälpa mig och inget annat.
Citera
2013-03-26, 01:50
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
jag har träffat 4 st med diagnos AS alla har sagt samma sak ja läkarna säger att jag har det där as men det tror jag fan inte själv på.

vet inte om det är en tillfällighet eller om det gäller alla,men hittils drar jag alla över en och samma kamm och säger till motsatsen är bevisad

Har man AS så tror man inte att man har det

Jag har ju aldrig trott det förrens nu även fast jag vetat mycket om AS innan och tänkt att det mest bara är "kul" att mycket av deras beteende passar in på mig utan att göra kopplingen. Men när jag tittat på hur min vardag ser ut så är det omöjligt att inte inse det då hela mitt liv är präglat av jättemånga AS utmaningar varje dag.
Citera
2013-03-26, 01:53
Medlem
Rewindings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peachybum
Prova att skicka ett mail till din vårdcentral och förklara hur du tänker. Då slipper du prata och kan få ett svar om hur du ska gå till väga. Dom frågar inte ut en så mycket när man bokar tid dessutom utan vill bara veta orsak kortfattat (ange psykiska skäl) och ditt personnummer så får du en tid. Då får läkaren veta det via sitt schema den dagen du är inbokad. Det är sköterskor som bokar tiderna och lägger in dessa i läkarens Schema. Försöker bara hitta genvägar som ev. Skulle få det att funka för dig. :-)

Måste jag gå igenom mellanhänder ?
Känns väldigt tungt då jag nyligen hade kontakt med min vårdcentral då jag har haft bältros och fann mina två besök där extremt påfrestande och obehagliga.
Citera
2013-03-26, 02:09
Medlem
peachybums avatar
Ja oftast måste man gå till en läkare och få en remiss till en neurologisk avdelningen för utredning. Jag har själv aldrig gjort en utredning så jag vet inte på vilka sätt man kan gena eller göra annorlunda. Men prova googla och se vilken information det finns om sånt på internet, terapisnack.se kanske. Där finns det psykologer som svarar på frågor i inlägg. Du gör ett konto, och ställer din fråga eller berättar sin situation och får svar av andra medlemmar och psykologer. Om ingen av de riktiga psykologer svarar snabbt nog så kan du skicka ett pm till dom å be dom titta på det för dom kollar typ inte på alla inlägg som de säger att de ska.
Citera
2013-03-26, 15:19
Medlem
Energis avatar
Sitter i ungefär samma sits, har vetat om det själv ett tag men aldrig gjort någonting åt det. Men precis som dig så fick jag problem med arbete osv så blev tvungen. Jag har nu tagit första steget och bokat en tid hos vårdcentralen.

Förstår mycket väl att du inte vill ringa eller bara dyka upp på vårdcentralen. Det tog emot för mig också men jag hittade en annan lösning som passade oss med AS bättre.

www.minavardkontakter.se

Där kan man söka upp närmaste vårdcentral och boka en tid över internet. Så får du i lugn och ro skriva en kort beskrivning om dina problem och varför du behöver en tid. Sen så är det bara att invänta svar. Känns mycket lättare än att ringa och man kan formulera sig bättre. Sen så har personen man träffar där någorlunda koll på vad det hela handlar om.

Sen så är det ju en lång väg för att få en diagnos men man måste börja någonstans och det är det du vill ha hjälp med antar jag. Själv så inväntar jag mitt första möte men har iaf en tid bokad och jag har inte behövt prata med någon människa alls. Skönt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in