Citat:
Ursprungligen postat av rubinenruby
Jag reflekterar så mycket över hur samhället ser ut, hur vi alltid strävar efter att passa in, går man sin egen värld blir man oftast inte accepterat, den där jävla konformiteten finns där ständigt. Jag har alltid varit lite "annorlunda" så att säga, står ut från mängden, så för mig känns det extra jobbigt i vardagen. Jag förstår mig inte på samhället vi lever i, hur folk bemöter varandra, hur man ska leva sitt liv. Det känns så meningslöst att sträva efter normer och konformitet när man ändå lever en så kort tid på den här jorden.
Snart får jag väl kortslutning i hjärnan

Ja, konformiteten har blivit så utspridd i de senaste åren, främst bland den unga generation (som jag antar att du också tillhör?) som hela tiden stimuleras med nya tekniker som gör att en själ dör ut och kvar blir den materialistiska lyckan. Man kan se iPods som ett uttryck för den yttersta och vackraste konstnärliga skapelse för människor och av människor, men frågan är hur den används. Hur används Internet? Hur används media?
Konformiteten är inte längre en skyddsmekanism, utan en norm och nödvändighet.
Denna hets kring produktivitet för produktivitetens skull är opiumet som håller oss nere. Vi ska vara "käcka", "händiga" och "flitiga" i monotona uppgifter. Sedan undrar folk varför man bränns ut och drar på sig depressioner. Man går till psyk, får ångestdämpande, och vipps så klarar man av att leva som man gjorde innan.
Men varför, inte är det väl för att du mår dåligt? Du mår dåligt för en anledning, och istället för att åtgärda anledningen, så åtgärdar du dig själv. Anpassar dig. Du inser att ditt känsloliv är överdrivet, att du inte lever och bara är en spelpjäs i ett mycket större sammanhang som du aldrig ens kan greppa i dina vildaste drömmar, och sedan undrar folk varför det är så svårt att hitta sig själv...
Hela denna sociala konstruktionen kring idéen lycka är inget mer än ett sätt att kontrollera befolkningen, att ge dem deras eftertraktade opium för att
"snart så kommer lyckan". Men vi får se, tror du stureplansgrabben är lyckligare än alkisen på parkbänken?