2013-03-25, 19:00
Medlem
DELLAKGs avatar
HEJ!

JAG UNDRAR om man kan ha en duva som husdjur?
SKA jag bara fånga en på gatan, ELLER KAN MAN KÖPA en duva NÅGONSTANS?

Vill inte ha någon fejk-skit-duva aka. pappegoja.

Hej å hå
Citera
2013-03-25, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DELLAKG
HEJ!

JAG UNDRAR om man kan ha en duva som husdjur?
SKA jag bara fånga en på gatan, ELLER KAN MAN KÖPA en duva NÅGONSTANS?

Vill inte ha någon fejk-skit-duva aka. pappegoja.

Hej å hå
Visst går det har själv för länge sedan haft en ringduva, men men du får duvskit överallt.
Citera
2013-03-25, 19:16
Medlem
AIKDaniels avatar
Helvete va jobbigt det måste vara för att ha en duva som husdjur, här kan du köpa en dock!

http://www.abc-annons.se/Duvor-Tumlare_253245.htm
Citera
2013-03-25, 19:21
Medlem
Man kan fånga den i bur å ha den hemma, men den skitar väll ner som fan? Brevduva hade dock varit jävligt fräckt, om man tränar den!
Citera
2013-03-26, 10:38
Medlem
Laroque32s avatar
Min jobba kompis har en Vit brevduva som tam fågel hemma Sök på blocket så finns de flera som säljer duvor som tamfågel
Citera
2013-03-26, 22:12
Medlem
Zanizailas avatar
Skrattduvor är vanliga som sällskapsfåglar, finns att köpa hos uppfödare eller annonssidor.
De räknas som burfåglar och behöver burar på i alla fall över 1.2 meters bredd.

Brevduvor, de mer "klassiska" duvorna är det annat med - de dumma reglerna räknar inte dem som burfåglar (fastän de är lika stora) så de behöver mycket större ytor.

En fördel med "brevduvor" är att de har extremt bra lokalsinne och (rätta mig om jag har fel, snälla!) kan lätt flyga tillbaka om man släpper ut dem på en flygtur. Pröva INTE det med någon annan fågel utan rejäl träning, dock.

Och papegojor är inte skitfejkduvor, de är papegojor. Papegojor är inte duvor och duvor är inte papegojor, kort och gott.
Citera
2013-03-27, 22:13
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Skrattduvor är vanliga som sällskapsfåglar, finns att köpa hos uppfödare eller annonssidor.
De räknas som burfåglar och behöver burar på i alla fall över 1.2 meters bredd.

Brevduvor, de mer "klassiska" duvorna är det annat med - de dumma reglerna räknar inte dem som burfåglar (fastän de är lika stora) så de behöver mycket större ytor.

En fördel med "brevduvor" är att de har extremt bra lokalsinne och (rätta mig om jag har fel, snälla!) kan lätt flyga tillbaka om man släpper ut dem på en flygtur. Pröva INTE det med någon annan fågel utan rejäl träning, dock.

Och papegojor är inte skitfejkduvor, de är papegojor. Papegojor är inte duvor och duvor är inte papegojor, kort och gott.

Men kan man ha en tex brevduva i en hyfsad bur utan att den tar skada? Vore ballt allt ha.
Citera
2013-03-28, 16:57
Medlem
PanicPorcelains avatar
Vad jag har hört så kan duvor framkalla allergier även hos folk som vanligtvis inte är allergiska. Nu vet jag inte om det stämmer, men det kan nog vara värt att kolla upp innan.
Citera
2013-03-28, 20:42
Medlem
Svidmyras avatar
Jag har haft en tam duva. Det var en rasduva, en sk "tumlare" som snurrade och voltade i luften på väg ner när den hade varit uppe och flugit. Jag fick den som unge så den blev oerhört tam och tycktes tro att jag var den enda rätta partnern.

Buren gjorde jag själv av 4 kompostnät + ett som tak. Buren stod på ett bord som också var burbotten. Inne i buren satte jag en bräda som duvan kunde gå och ligga på. I botten hade jag tidningar som var lätta att byta ut allt eftersom duvan skitade ner. När jag var hemma var ena bursidan öppen och då hade jag fågeln i knät, uppe på soffryggen, på skrivbordet eller på bokhyllor, uppe på dörrar och annat i de rum jag var i. Den följde med vart jag gick och den gillade att bada i hundens vattenskål.

En fördel med duvor är att de inte gnager och förstör som ex. undulater,. papegojor och parakiter gör. Därför kan man ha dem i en enkel bur av kompostnät som jag hade. Dock finns det lagstadgade ministorlekar för burar och andra förvaringsurtymmen - min kompostbur var egentligen för liten men å andra sidan hade duvan möjlighet att vistas utanför buren flera timmar dagligen och flög självmant in när det var läggdags. Sommarhalvåret hade jag fönster öppna och då kunde duvan vara ute om den ville. Den bodde ju inne hos mig så den kom hem när den var hungrig, ville ha sällskap eller skulle sova. Den var inte så ofta den inte var inom synhåll när den var ute på egen hand. Duvor blir hyfsat gamla, min blev nästan 25 år.

Duvor äter sina frön och ärtor hela så det blir inga skal som flyger omkring. De ruggar lite då och då och då blir det en del fjädrar att dammsuga upp, värsta skräpet blir dock av fjäderkapslarna som fjädrarna ligger och växer till sig i innan de är klara - kapslarna är gjorda av tunnt hornlikande material och påminner om tunna sugrör men de smulas sönder när fjädrarna inuti är klara, då bildas mycket småskit och dammpartiklar av rören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in