2013-03-25, 16:35
Medlem
Tjena allihopa!

Jag var för ett tagsedan och åkte skidor, och allt har som vanligt gått bra!

Men nu är det så att jag tappat ca 10kg sen senaste åket, vilket gör att bindningarna är inställda på annan vikt!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med hur man stället in dem osv

Min vikt är 65,3kg

Tack!

-W.S
Citera
2013-03-25, 16:39
Medlem
Hoeglunds avatar
Beror lite på hur duktig du är men man brukar säga "din vikt minus 10" så ställ det mellan 5an och 6an.

Glöm inte bort att ställa vikten både fram och bak på bindningen
Senast redigerad av Hoeglund 2013-03-25 kl. 16:42.
Citera
2013-03-25, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeglund
Beror lite på hur duktig du är men man brukar säga "din vikt minus 10" så ställ det mellan 5an och 6an.

Glöm inte bort att ställa vikten både fram och bak på bindningen

Tack så mycket! Hoppas du får en trevlig dag!

Ps. menade du inte DELAT med 10? :P
Citera
2013-03-25, 17:21
Medlem
BTW

Har kollat på 2 par skidor som jag funderar på köpa, men saken är att jag har räknat ut att jag ska ha längden 175cm i skidor, men den ena är 177cm och den andra är 174cm, är detta någon stor påverkan?

Den längsta ska jag använda i offpist och lek och den "korta" är nästintill REN pist

Några kommentarer?

Tack
Citera
2013-03-25, 18:09
Medlem
Hoeglunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.Andersen
Ps. menade du inte DELAT med 10? :P

Nejdå, jag menade minus
Skalan står för momentet som krävs för att pjäxan ska lösas ut, men för att göra det lite enkelt för sig så kan man tänka att skalan står 10kg. Alltså 4= 40 kg, 5= 50 kg, 6= 60 kg osv.

Sen är det ju många faktorer som spelar in vad du ska ställa skalan på. Hur duktig åkare du är, din vikt m.m.
En åkare som väger 100 kg kan ställa den på 8an, det är 20 kg under men det krävs en hel del för att lösa ut en bindning ställd på 8an.

Men generellt sett 10 kilo under. Om du inte är en jätte duktig åkare och väger 65 så kan du säkert ställa den på 5an. Och löser den ut för lätt så dra upp den lite grann bara.
Bättre att ställa för löst än för hårt

Citat:
Ursprungligen postat av W.S.Andersen
BTW

Har kollat på 2 par skidor som jag funderar på köpa, men saken är att jag har räknat ut att jag ska ha längden 175cm i skidor, men den ena är 177cm och den andra är 174cm, är detta någon stor påverkan?

Den längsta ska jag använda i offpist och lek och den "korta" är nästintill REN pist

Några kommentarer?

Tack

Det är så liten marginal så det spelar ingen roll.
Vad man ska ha för längd på skidan beror lite på vilken typ av skida du åker på.
En storslalom vill man ju gärna ha sin egen längd, om inte lite längre tillochmed.
En skida med kort svängradie lite kortare.

Aja, jag ska inte krångla till det. Har du räknat ut att du ska ha 175 så är några cm +/- inte någon skillnad, lycka till
Citera
2013-04-25, 17:54
Medlem
Det berör helt på hur du åker, själv väger jag 75 kg men har mina Markerbindningar uppskruvade till 12-13. jag skulle säga att du kan börja vid ca. 5-7 ställ hällre för löst än för hårt! annars kan det sticka åt helvete!
Citera
2013-05-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YourLocalSkier
Det berör helt på hur du åker, själv väger jag 75 kg men har mina Markerbindningar uppskruvade till 12-13. jag skulle säga att du kan börja vid ca. 5-7 ställ hällre för löst än för hårt! annars kan det sticka åt helvete!
Ja det beror väldigt mycket på hur hårt man åker och hur stark man är i ben/knän men som du skriver bättre att börja för löst än att sabba knät... dock ska man vara medveten om att bindningarna kan lösa ut när man inte är riktigt beredd på det om de är löst ställda.

Hyrde ett par skidor i Åre och de ställde bindningarna som den brukar göra för min vikt...
http://www.youtube.com/watch?v=6xT6Aeygsd4
Citera
2013-05-31, 23:02
Medlem
Tack så mycket för hjälpen, allt gick bra och inga brutna ben

-W.S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem