Citat:
Ursprungligen postat av W.S.Andersen
Ps. menade du inte DELAT med 10? :P
Nejdå, jag menade minus
Skalan står för momentet som krävs för att pjäxan ska lösas ut, men för att göra det lite enkelt för sig så kan man tänka att skalan står 10kg. Alltså 4= 40 kg, 5= 50 kg, 6= 60 kg osv.
Sen är det ju många faktorer som spelar in vad du ska ställa skalan på. Hur duktig åkare du är, din vikt m.m.
En åkare som väger 100 kg kan ställa den på 8an, det är 20 kg under men det krävs en hel del för att lösa ut en bindning ställd på 8an.
Men generellt sett 10 kilo under. Om du inte är en jätte duktig åkare och väger 65 så kan du säkert ställa den på 5an. Och löser den ut för lätt så dra upp den lite grann bara.
Bättre att ställa för löst än för hårt
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.Andersen
BTW
Har kollat på 2 par skidor som jag funderar på köpa, men saken är att jag har räknat ut att jag ska ha längden 175cm i skidor, men den ena är 177cm och den andra är 174cm, är detta någon stor påverkan?
Den längsta ska jag använda i offpist och lek och den "korta" är nästintill REN pist
Några kommentarer?
Tack

Det är så liten marginal så det spelar ingen roll.
Vad man ska ha för längd på skidan beror lite på vilken typ av skida du åker på.
En storslalom vill man ju gärna ha sin egen längd, om inte lite längre tillochmed.
En skida med kort svängradie lite kortare.
Aja, jag ska inte krångla till det. Har du räknat ut att du ska ha 175 så är några cm +/- inte någon skillnad, lycka till