• 1
  • 2
2013-03-25, 15:23
Medlem
snapmodes avatar
Hejsan!

Nu har jag köpt en helt ny dator och jag har även den gamla kvar dock står den bara inne i garderoben och tar massa onödig plats och samlar damm. Det är en helt okej dator med kanske 1,5-2 gb ram, 2000 gigs hårddisk tror jag. Två kanske tillochmed? Kommer inte riktigt ihåg.

Jag orkar inte lägga ut den på blocket och sälja den, jag anser att det är helt slöseri med tid eftersom både jag och sambon jobbar i princip dygnet runt och vi hinner helt enkelt inte. Så jag tänkte plocka ut RAM-minnet i alla fall och koppla in det i min nya dator. Finns det nånting mer jag skulle kunna strippa av den för att sen lägga in det i min nya dator?

Har aldrig gjort detta tidigare, jag vet ju vart ramminnet och sånt sitter men mycket mer än så vet jag inte. Ska ju självklart kolla upp det.

Men finns et nånting mer "värdefullt" jag kan plocka av den och installera på min nya eller är det bara slänga till tippen?

Kom gärna med allmänna tips också!

Tack på förhand och ha en underbar dag ute i vårsolen!
Citera
2013-03-25, 15:25
Ram-minnena är med stor sannolikhet långsammare än i dagens modeller, vilket gör att prestandan sänks än att i stället höjas.

Det du kan plocka ur är hårddiskar, ifall du har behov av lagring.
Antagligen är även de långsammare än dagens.
Citera
2013-03-25, 15:27
Medlem
OffensiveShits avatar
Hårddisken på 2tb är väl bra att ha. Fast jag skulle nog göra om den till en filserver.
Citera
2013-03-25, 15:29
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Ram-minnena är med stor sannolikhet långsammare än i dagens modeller, vilket gör att prestandan sänks än att i stället höjas.

Det du kan plocka ur är hårddiskar, ifall du har behov av lagring.
Antagligen är även de långsammare än dagens.
Men datorn jag tänkte plocka allt ur är inte så värst gammal. Kan den ha kanske 3 år på nacken?

Om jag plockar ur hårddiskarna och lägger över dom nångång? Vad exakt är det som blir långsammare? Bara när jag är inne i själva hårddisken eller datorn allmänt?

Tack för snabbt svar!
Citera
2013-03-25, 15:30
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Hårddisken på 2tb är väl bra att ha. Fast jag skulle nog göra om den till en filserver.
Vad är en filserver?

Jag är verkligen inte kunnig med datorer, så help me out here! Haha
Citera
2013-03-25, 15:32
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapmode
Men datorn jag tänkte plocka allt ur är inte så värst gammal. Kan den ha kanske 3 år på nacken?

Om jag plockar ur hårddiskarna och lägger över dom nångång? Vad exakt är det som blir långsammare? Bara när jag är inne i själva hårddisken eller datorn allmänt?

Tack för snabbt svar!

Under 3 år så har hårdvara hunnit utvecklas långt. Jag skulle helt skippa i dina gamla ram-minnen som herren ovan nämde eftersom de troligen har långsammare klockfrekvens än dina nya och skulle inte ge mycket prestandamässigt i din nya dator.
Citera
2013-03-25, 15:33
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Under 3 år så har hårdvara hunnit utvecklas långt. Jag skulle helt skippa i dina gamla ram-minnen som herren ovan nämde eftersom de troligen har långsammare klockfrekvens än dina nya och skulle inte ge mycket prestandamässigt i din nya dator.
Okej då skippar jag dom då! Men hårddisken, behöver jag plocka med kablarna från den också eller räcker det med att jag tar bara själva disken?

Sitter nu på vardagsrumsgolvet och mekar lite.
Citera
2013-03-25, 15:35
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Vad är en filserver?

Jag är verkligen inte kunnig med datorer, så help me out here! Haha

http://apcmag.com/make-your-own-wind...-server-os.htm
den där länken listar ut vissa saker man kan göra med en hemserver, lagra filer, backups, streama media
Citera
2013-03-25, 15:37
Medlem
Citat:
Nu har jag köpt en helt ny dator och jag har även den gamla kvar dock står den bara inne i garderoben och tar massa onödig plats och samlar damm. Det är en helt okej dator med kanske 1,5-2 gb ram, 2000 gigs hårddisk tror jag. Två kanske tillochmed? Kommer inte riktigt ihåg.
Det här indikerar ju helt klart att du inte har tillräcklig koll. Innan man påbörjar sådant som du har tänkt bör man ha lite mer övergripande kunskap. Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?

Citat:
Ja, inte vet vi hur gammal den är.

Jag är inget proffs på det här själv, men en sak du iaf ska veta är vilken minnestyp din gamla och din nya dator har. Kolla även så att det faktiskt finns plats för mer minne i den nya datorn. Dessutom är minne så billigt att det egentligen inte finns någon anledning att snåla här.
Citera
2013-03-25, 15:38
Medlem
OffensiveShits avatar
Citat:
Okej då skippar jag dom då! Men hårddisken, behöver jag plocka med kablarna från den också eller räcker det med att jag tar bara själva disken?

Sitter nu på vardagsrumsgolvet och mekar lite.

Du kommer behöva SATA-kabeln som sitter inkopplad i hårddisken in i moderkortet. Därefter behöver du se till att du har extra SATA-strömkabel från nätaggregatet i din nya dator för att försörja din hårddisk med ström.
SATA strömkabel ser ut så här http://www.nordichardware.se/skrivel...0/psu.sata.jpg
Citera
2013-03-25, 15:39
Medlem
woaaahs avatar
Citat:

Tack för snabbt svar!

Det du kan göra är att använda den gamla hårddisken som lagringshårdisk, t ex. filmer och sånt som du inte använder så ofta.

Det han menar med att den är långsamma är hur fort den läser av data, det som då i praktiken blir att om du t ex ska flytta en fil från den gamla hårddisken till den nya så tar det längre tid och vice versa.

Det är förmodligen inte märkbart då de flesta hårddiskarna ligger på 7500RPM, vilket de också gjorde för 3 år sedan.

Det som kan skilja är om du har en SSD-disk i din nya dator.

Ram-minnena är inget att spara på, det kan vara så att de inte fungerar med ditt nya moderkort för att de är så pass gamla. De är säkert långsammare också så jag tror inte du bör slänga över dom.
Vad har du i din nya dator? 4-8gb räcker gott och väl för dig vågar jag tro.

TL;DR: ta hårddisken och använd den som lagringsdisk. Sätt inte i RAM-minnena.
Citera
2013-03-25, 15:52
Medlem
snapmodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det här indikerar ju helt klart att du inte har tillräcklig koll. Innan man påbörjar sådant som du har tänkt bör man ha lite mer övergripande kunskap. Har du ingen kompis som kan hjälpa dig?

Ja, inte vet vi hur gammal den är.

Jag är inget proffs på det här själv, men en sak du iaf ska veta är vilken minnestyp din gamla och din nya dator har. Kolla även så att det faktiskt finns plats för mer minne i den nya datorn. Dessutom är minne så billigt att det egentligen inte finns någon anledning att snåla här.
Om du läser några inlägg upp så skriver jag klart och tydligt att jag inte alls är hemma på det här med datorer, men man behöver inte vara en raketforskare för att kunna lära sig.

Plats för mer minne fanns det också, sitter med andra datorn här breve mig också.

Citat:
Du kommer behöva SATA-kabeln som sitter inkopplad i hårddisken in i moderkortet. Därefter behöver du se till att du har extra SATA-strömkabel från nätaggregatet i din nya dator för att försörja din hårddisk med ström.
SATA strömkabel ser ut så här http://www.nordichardware.se/skrivel...0/psu.sata.jpg
Nu har jag lyckats koppla ur SATA-kabeln i alla fall. Sen brevid sitter det en kabel som går in i nätaggregatet, men den hade en bredare kontakt. Även det är en SATA kabel? För jag ser inga andra "uttag" för denna mindre kabel som gick till moderkortet.
Citat:
Ursprungligen postat av woaaah
Det du kan göra är att använda den gamla hårddisken som lagringshårdisk, t ex. filmer och sånt som du inte använder så ofta.

Det han menar med att den är långsamma är hur fort den läser av data, det som då i praktiken blir att om du t ex ska flytta en fil från den gamla hårddisken till den nya så tar det längre tid och vice versa.

Det är förmodligen inte märkbart då de flesta hårddiskarna ligger på 7500RPM, vilket de också gjorde för 3 år sedan.

Det som kan skilja är om du har en SSD-disk i din nya dator.

Ram-minnena är inget att spara på, det kan vara så att de inte fungerar med ditt nya moderkort för att de är så pass gamla. De är säkert långsammare också så jag tror inte du bör slänga över dom.
Vad har du i din nya dator? 4-8gb räcker gott och väl för dig vågar jag tro.

TL;DR: ta hårddisken och använd den som lagringsdisk. Sätt inte i RAM-minnena.

Japp, då skiter jag helt i RAM-minnena och kör helt enkelt på en lagringsdisk. Kan ju vara skönt att ha tjejens sex and the city serier nån annanstans än bland mina manliga prylar haha

8gig RAM har jag nu i den nya datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in