Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Jag doktorerar vid ett universitet i Sverige och är finansierad via ett stipendium som en extern sponsor står för. För att väga upp för att jag inte för någon pension osv (eftersom jag inte är anställd) får jag ca. 50000kr/år för "personlig försäkring", som jag får placera och köpa försäkringar för fritt - enda kravet är egentligen att det inte får vara ett konto jag kan "ta ut pengar från när som helst" (citat chefen).
Har inte ens haft hemförsäkring förut och är helt borta vad det gäller sådana här saker så hur ska jag tänka? Behöver jag olycksfallsförsäkring eller är det lugnt eftersom jag är svensk medborgare? Alla tips mottages tacksamt.
PS: Har även ungefär 100000kr på ett gammalt konto med nästan noll ränta som jag skulle kunna pytsa in också.
Den statliga pensionen är 18.5% av bruttolönen och sedan brukar man ha avtalspension dessutom som brukar uppgå till mellan 3.5 och 4.5% på inkomster under 10 basbelopp.
Bara för pensionsavsättning bör du alltså trycka in minst motsvarande 22% av din bruttolön i någon form av ips, blir väl inte särskilt många kronor över av de där 50 000 sedan (50 000/0.22= ~227 000 i bruttolön) men eventuell rest in i en sjukdoms och arbetslöshetsförsäkring vore kanske inte helt fel?