2013-03-24, 21:23
Medlem
Jag inser att jag börjar bli Psykofarmaka-forumets jobbiga jävel som frågar saker om allting, men med tanke på att man inte kan fråga läkare om sånt här så kör jag på här istället.
Har som sagt fått Lyrica utskrivet i extremt liten dos (25 mg) till att börja med, tanken är väl dock att jag ska höja om jag inte får önskat resultat av den lilla dosen (vilket jag antagligen inte får), har GAD, panikångest (dock inte så extrem atm, går i vågor), social fobi, och lite andra nojjor, + smärtor/kroppsliga symptom som liknar fibromyalgi.
Ska till att börja med bara ta den på kvällen, en gång om dagen (har alltså inte börjat äta medicinen alls än)... Men det är då jag undrar...

- Kommer jag att få ett likvärdigt resultat utav behandlingen om jag tar den vid behov istället?
- Är det ett bra sätt att undvika toleranshöjningen och den beroendeframkallande effekten som Lyrica just har?
- Blir biverkningarna mildare och mer kortvariga (dvs försvinner mellan doseringarna) då också?

För det känns som att toleranshöjningen är ett helvete på Lyrica, och jag vill ha en medicin som verkligen hjälper mig, också på lång sikt då dom här problemen kan vara något jag får dras med en tid framöver, ska ju också gå på KBT osv.
Men har inte riktigt fått något känn på om Lyrica faktiskt får mer effekt om man äter det regelbundet än om man bara tar det när man känner att ångesten börjar närma sig det olidliga osv.
Citera
2013-03-24, 21:33
Medlem
ajajkaptens avatar
läkemedel som ska tas regelbundet. biverkningar kan gå över efter ett tag. ska du gå på kbt behandling så prata då med din psykolog om vilket läkemedel du ska ta och inte en medicin en läkare på VC skrivit ut.
Citera
2013-03-24, 21:36
Medlem
Zephross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PostCollapse
Jag inser att jag börjar bli Psykofarmaka-forumets jobbiga jävel som frågar saker om allting, men med tanke på att man inte kan fråga läkare om sånt här så kör jag på här istället.
Har som sagt fått Lyrica utskrivet i extremt liten dos (25 mg) till att börja med, tanken är väl dock att jag ska höja om jag inte får önskat resultat av den lilla dosen (vilket jag antagligen inte får), har GAD, panikångest (dock inte så extrem atm, går i vågor), social fobi, och lite andra nojjor, + smärtor/kroppsliga symptom som liknar fibromyalgi.
Ska till att börja med bara ta den på kvällen, en gång om dagen (har alltså inte börjat äta medicinen alls än)... Men det är då jag undrar...

- Kommer jag att få ett likvärdigt resultat utav behandlingen om jag tar den vid behov istället?
- Är det ett bra sätt att undvika toleranshöjningen och den beroendeframkallande effekten som Lyrica just har?
- Blir biverkningarna mildare och mer kortvariga (dvs försvinner mellan doseringarna) då också?

För det känns som att toleranshöjningen är ett helvete på Lyrica, och jag vill ha en medicin som verkligen hjälper mig, också på lång sikt då dom här problemen kan vara något jag får dras med en tid framöver, ska ju också gå på KBT osv.
Men har inte riktigt fått något känn på om Lyrica faktiskt får mer effekt om man äter det regelbundet än om man bara tar det när man känner att ångesten börjar närma sig det olidliga osv.

Ingen dum fråga alls, jag är i liknande situation å funderar i lika olika banor inför läkarbesök nästa vecka. Lyricans ökade tolerans kan man ju va utan men vad e då alternativen om man vill hålla sig utanför ssri snri. Lyrica, busporion, mirtazapin, valdoxan...lamotrigin??
Min kbt treapeft anser att kanske lyrica borde passa men jag e tveksam iom toleransen
Citera
2013-03-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajajkapten
läkemedel som ska tas regelbundet. biverkningar kan gå över efter ett tag. ska du gå på kbt behandling så prata då med din psykolog om vilket läkemedel du ska ta och inte en medicin en läkare på VC skrivit ut.
Har inte fått Lyrica på VC utan av min psykiatriker som sitter på samma mottagning som psykologen.
Citera
2013-03-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zephros
Ingen dum fråga alls, jag är i liknande situation å funderar i lika olika banor inför läkarbesök nästa vecka. Lyricans ökade tolerans kan man ju va utan men vad e då alternativen om man vill hålla sig utanför ssri snri. Lyrica, busporion, mirtazapin, valdoxan...lamotrigin??
Min kbt treapeft anser att kanske lyrica borde passa men jag e tveksam iom toleransen
Jag har buspiron sedan tidigare, och det gav mig en boost i början som KAN ha varit placebo, men nu känner jag ingenting, förutom möjligtvis att det tar bort kanske... 3% utav min ångest, i dunno.
Mirtazapin går man upp förjävla mycket i vikt utav, min flickvän gick upp 30 kg på det, vikt som hon nu till slut börjar gå ner för att hon började med Cymbalta nyligen.
Enda som gör mig tveksam till att påbörja Lyrica-behandlingen på en gång är att man kan få problem med kuken och det är ju aldrig roligt.
Valdoxan hjälper mest att reglera dygnsrytmen och är mest mot depression, och min läkare sa att det är så nytt, och att nya biverkningar upptäcks hela tiden.
Nu vet jag iofs inte vad du har för problem heller, men ja.
Är iallafall glad att jag får prova Lyrica nu, failar det så finns det inte så mycket mer att prova för mig förutom Cymbalta (SSRI bojkottar jag helt)...

Men ska iallafall börja med Lyrican i slutet av veckan och se vad som händer!
Citera
2013-03-25, 19:02
Medlem
Det är ju som sagt ett läkemedel som ska tas regelbundet men jag har också erfarenhet av toleransökningen. Prövar lyrica för andra gången nu och försöker ta tabletterna regelbundet och lita på läkarna.
Citera
2013-03-25, 21:07
Medlem
ingen idé att ta lyrica vid behov. det tar för lång tid innan det verkar för att det ska vara värt.
Citera
2013-03-25, 23:19
Medlem
det är jobbigt att vänta en timme + för att få effekt. har du hyfsat kraftig ångest kommer 25 mg va en droppe i havet. jag fick börja trappa upp 75x2 dagligen och sen 150 mg x2 om dagen som jag stod på ett år.

war
Citera
2013-03-26, 12:14
Medlem
Sweeper80s avatar
För att inte göra saker svårare än vad de är: för alla psykofarmaka gäller att man skall ta dem varje dag i sin måldos, under åtta veckors tid, för att kunna utvärdera dem ordentligt.

Om man inte gör det, så vet man inte hur de - fullt ut - just skulle kunna fungera, eller inte fungera, på en själv.
Citera
2013-04-16, 22:12
Medlem
Rebbiehs avatar
Lyrica?

För några veckor sedan skrev min psykiatriker ut Atarax mot ångest som jag skulle ta vid behov. Det var den första psykofarmaka jag någonsin provat. Atarax skulle främst hjälpa mot fysiska ångestsymptom men min ångest ger inte alltid fysiska symptom så jag tycker inte Atarax har fungerat särskilt väl. Den har knappt fått mig att känna mig mindre orolig och har endast gjort mig väldigt trött.

Pratade med min psykiatriker idag som sa att han, eftersom jag fortfarande är för orolig för att prova antidepressiva, kan skriva ut Lyrica åt mig om jag vill ha det. Jag sa åt honom att jag behöver få läsa på lite om det hela innan jag tar ett beslut.

Jag är väldigt rädd för det där med psykofarmaka. Jag är orolig för att min personlighet ska ändras, att jag ska bli beroende och att jag ska få erfara jobbiga bieffekter (är speciellt orolig för viktuppgång). Dessutom känns hela grejen med att ta mediciner som ändrar hjärnans funktioner och kemiska obalanser väldigt onaturligt och allmänt obehagligt.

Hursomhelst, är det någon här som har någon erfarenhet av Lyrica? Hur har den fungerat för dig? Behöver jag vara rädd?
Citera
2013-04-16, 22:26
Medlem
dont-you-want-mes avatar
Lyrica kommer inte att förändra din personlighet på något sätt. Med rätt dos kommer din ångest minska men du kommer antagligen få höja den regelbundet då effekten oftast avtar. När du sedan når maxdos kan det bli svårt men det skall kunna regleras med hjälp av att man sänker dosen rejält ett tag för att sedan höja den på nytt. Kan bli ganska påfrestande, dessutom sägs den vara förjävlig att sätta ut. Något du bör tänka igenom innan.

Den kan ge viktuppgång men det är ingenting jag märkt av och jag har ätit den i ett år nu. Mig hjälper den väldigt bra så min ångestnivå är generellt sätt väldigt låg. De dagar jag råkat glömma ta medicinen kan dock ge mig fruktansvärda självmordstankar och få mig att må allmänt piss. Men så länge jag tar den är det lugnt, ligger på 450mg nu.
Citera
2013-04-17, 08:32
Medlem
Är du rädd att bli beroende ska du inte äta lyrica.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in