2013-04-17, 21:43
Medlem
Keiras avatar
Psykiatriska mottagning jag går hos skriver inte ut Lyrica något mer mot ångest (GAD) pga problemet med att sätta ut läkemedlet. De verkar föredra att skriva ut Xanor depo (men jag har vanliga tabletter) istället för Lyrica, vilket säger en hel del.

Så jag skulle nog inte rekommendera dig att börja med Lyrica. Finns andra läkemedel mot ångest som du bör testa först. Lyrica är i min mening sista alternativet för svår ångest.
Citera
2013-04-17, 21:51
Medlem
Lyrica mot GAD ingår inte i den begränsade läkemedelsförmånen; om inte läkaren ljuger på receptet eller på allvar har erbjudit dig SSRI och eller SNRI först, det är det som är begränsningen.

Prova SSRI/SNRI först. Mirtazapin, då slipper du med stor sannolikhet ökad initial oro, men efter ett litet tag kan vikten tyvärr gå upp. Buspiron, en möjlighet vid GAD.
Citera
2013-04-18, 19:12
Medlem
Rebbiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Lyrica mot GAD ingår inte i den begränsade läkemedelsförmånen; om inte läkaren ljuger på receptet eller på allvar har erbjudit dig SSRI och eller SNRI först, det är det som är begränsningen.

Prova SSRI/SNRI först. Mirtazapin, då slipper du med stor sannolikhet ökad initial oro, men efter ett litet tag kan vikten tyvärr gå upp. Buspiron, en möjlighet vid GAD.

Han har på allvar erbjudit mig SSRI. Jag är för rädd och har för mycket ångest över att prova det. Detsamma gäller egentligen Lyrica också. Vad menar du med "den begränsade läkemedelsförmånen" förresten?
Citera
2013-04-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebbieh
Han har på allvar erbjudit mig SSRI. Jag är för rädd och har för mycket ångest över att prova det. Detsamma gäller egentligen Lyrica också. Vad menar du med "den begränsade läkemedelsförmånen" förresten?
Begränsad läkemedelsförmån innebär att det inte är tillåtet att skriva recept på ett läkemedel med en sådan begränsning hur som helst. För Lyrica mot GAD gäller att man måste ha provat SSRI och/eller SNRI först, eller läkaren måste anse att SSRI/SNRI inte är ett medicinskt lämpligt val för den enskilde patienten, för att läkemedelsförmånen ska träda in; alltså att läkemedlet är subventionerat och täcks av högkostnadsskyddet. Läkaren som skriver recept på Lyrica mot GAD måste antingen ha följt algoritmen ovan eller ljuga för att patienten ska få läkemedlet subventionerat numera. (Lyrica används även på andra indikationer, varav epilepsi har full förmån medan neuropatisk smärta har begränsad förmån.)
Citera
2013-04-18, 21:10
Medlem
Lys avatar
Sammanfogat Rebbiehs Lyrica-tråd med denna / Mod
Citera
2013-04-18, 22:47
Medlem
Keiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Begränsad läkemedelsförmån innebär att det inte är tillåtet att skriva recept på ett läkemedel med en sådan begränsning hur som helst. För Lyrica mot GAD gäller att man måste ha provat SSRI och/eller SNRI först, eller läkaren måste anse att SSRI/SNRI inte är ett medicinskt lämpligt val för den enskilde patienten, för att läkemedelsförmånen ska träda in; alltså att läkemedlet är subventionerat och täcks av högkostnadsskyddet. Läkaren som skriver recept på Lyrica mot GAD måste antingen ha följt algoritmen ovan eller ljuga för att patienten ska få läkemedlet subventionerat numera. (Lyrica används även på andra indikationer, varav epilepsi har full förmån medan neuropatisk smärta har begränsad förmån.)

Du har rätt vad begränsad förmån menas, men att skriva att det inte är tillåtet och att läkaren ljuger om de inte följer rekommendationen är väl att ta i. Varför vissa läkemedel har begränsad förmån är för att TLV vill att läkarna ska skriva ut något annat som är billigare och lika bra istället för den dyrare varianten. Det där med begränsad förmån har bara med att staten (TLV) vill spara pengar. Vilket är bra i sig om det finns bättre eller lika bra preparat för samma åkomma men mycket billigare.

Tänk på att läkarna får skriva ut läkemedel för åkommor som de inte är godkänd för dvs "off lable". Den mest klassiska exemplet är centralstimulerande läkemedlarna Concerta och Ritalin för ADHD hos VUXNA. Där kan vi snacka om att det kostar samhället pengar. Inga billiga läkemedel. De är INTE godkänd för behandling av ADHD hos vuxna dvs ny insättning i vuxen ålder.

Till TS: Om du inte vågar prova SSRI/SNRI ska du ABSOLUT INTE testa Lyrica.
Citera
2013-04-19, 19:41
Medlem
moogmachines avatar
Jag äter Lyrica nu för GAD 300 mg morgon och 300 mg kvällen funkar hur bra som helst för mig skönt att slippa ångesten sen om den är beroendeframkallande eller att den är svår att sätta ut bryr jag mig inte i, det tar jag den dagen den kommer. Sen är det olika för person till person hur svår utsättningen blir
Citera
2013-04-19, 23:39
Medlem
Rebbiehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keira
Till TS: Om du inte vågar prova SSRI/SNRI ska du ABSOLUT INTE testa Lyrica.

Okay, och varför borde jag inte testa Lyrica om jag inte vågar prova SSRI/SNRI än? Ursäkta om det är en dum fråga men jag har ingen erfarenhet av dessa saker. Är det för att Lyrica är något man kan bli beroende av?

Det är så typiskt. Jag har för mycket ångest och oro för att påbörja medicinering mot ångest.
Citera
2013-04-20, 00:40
Medlem
Citat:
Okay, och varför borde jag inte testa Lyrica om jag inte vågar prova SSRI/SNRI än? Ursäkta om det är en dum fråga men jag har ingen erfarenhet av dessa saker. Är det för att Lyrica är något man kan bli beroende av?

Det är så typiskt. Jag har för mycket ångest och oro för att påbörja medicinering mot ångest.
Det där är bara hjärnspöken...
Citera
2013-05-11, 00:22
Medlem
Malrs avatar
Har börjat med 150mg Lyrica en gång om dagen. Jag har brukat Lyrica i berusningssyfte ett par gånger tidigare, men ärligt talat är ju ruset skitskumt, man känner sig plastig i musklerna på ett väldigt märkligt sätt. Mat smakar aldrig nå vidare, ändå käkar man, och har man chansen försöker man förgäves men envist knulla med halvslak dase utan att någonsin uppnå någon sorts jävla klimax. Långt jävla rus också, under tiden man är en klumpigt klantarsle med världens mest uppenbara knarkglansiga ögon.

Nåja, nog med min sågning av Lyricaruset, ruset dög ändå i krig under perioden jag knarka hårt. Brukade käka runt 600mg-1200mg för att bli riktigt väck, men nu ska jag ju ta 150mg och eventuellt kanske mer, per dag, i framtiden. Jag överväger faktiskt att strunta i doktorns ordinationer och ta de dagar jag känner att det behövs mest, för det gör ju sitt jobb rätt okej i små doser, även om jag känner mig en aniiiing groggy, och på ett sätt som inte vore lockande varje dag. Jag vill egentligen inte bli beroende av denna GABA-drog. Jag är övertygad om att läkare inte riktigt vet hur beroendeframkallande denna drogen är.

Är det värt att ta det här varje dag, till viss förbättring av ens mående, men att bli beroende av en statlig drog i processen? Vet att det är sjukt individuellt men vad känner ni som går på den varje dag? Kommer jag i fortsättning känna mig smått groggy även på dessa terapeutiska doser?
Senast redigerad av Malr 2013-05-11 kl. 00:28.
Citera
2013-05-14, 22:40
Medlem
drbondos avatar
Regelbundet. Var uppmärksam på ev toleransökning.
Citera
2013-05-18, 14:53
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
För några veckor sedan skrev min psykiatriker ut Atarax mot ångest som jag skulle ta vid behov. Det var den första psykofarmaka jag någonsin provat. Atarax skulle främst hjälpa mot fysiska ångestsymptom men min ångest ger inte alltid fysiska symptom så jag tycker inte Atarax har fungerat särskilt väl. Den har knappt fått mig att känna mig mindre orolig och har endast gjort mig väldigt trött.

Pratade med min psykiatriker idag som sa att han, eftersom jag fortfarande är för orolig för att prova antidepressiva, kan skriva ut Lyrica åt mig om jag vill ha det. Jag sa åt honom att jag behöver få läsa på lite om det hela innan jag tar ett beslut.

Jag är väldigt rädd för det där med psykofarmaka. Jag är orolig för att min personlighet ska ändras, att jag ska bli beroende och att jag ska få erfara jobbiga bieffekter (är speciellt orolig för viktuppgång). Dessutom känns hela grejen med att ta mediciner som ändrar hjärnans funktioner och kemiska obalanser väldigt onaturligt och allmänt obehagligt.

Hursomhelst, är det någon här som har någon erfarenhet av Lyrica? Hur har den fungerat för dig? Behöver jag vara rädd?
Sluta ta lyrican på en gång säger jag bara. Du tappar verklighetsuppfattningen helt och hållet och blir extremt sinnesrubbad när du slutar. Många säger att det är värre än att gå av heroin samtidigt som lyrican lämnar permanenta bieffekter hos flertalet av dom före detta regelbundna användarna. Otrevliga bieffekter. Och jaaa, du blir visst personlighetsförändrad, om du inte redan märkt det själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in