• 1
  • 2
2013-03-24, 20:19
Medlem
Vimurs avatar
Daniel Swedin vill uppmärksamma "våldtäktskulturen" som alla män p.g.a. sitt kön är en del av. Han refererar till den omtalade våldtäkten i amerikanska Steubenville och tillägger:

Citat:
Vi ser våldtäktskulturen manifesteras varje dag, och det som hänt i Steubenville är inte unikt för den staden eller den amerikanska mellanvästern. I Sverige har vi våra egna Steubenvilles, men här heter staden saker som Bjästa eller Sundbyberg. Här kan populära killar som spelar amerikansk fotboll vara populära killar som spelar hockey.
(...)
Förhoppningsvis kan Steubenville-fallet bli början till slutet på våldtäktskulturens grepp om vårt samhälle. Men då krävs det en hel del, främst av oss män. Våldtäktskulturen handlar ju normer och strukturer, över- och underordning. Och är det något vi män inte vill ta i så är det ju sådant där, åtminstone när det gäller oss själva och den egna grupptillhörigheten. Det är som att vi inte vill se att alla våldtäktsmän har en sak gemensamt: att de är män.

Om vi vill slippa att vakna upp till ett nytt Steubenville måste vi se och erkänna det för oss själva. Att vi män arbetar med värderingar och normer i vår egen vardag är ett första steg.
http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle16471220.ab

Tankar på den? Finns det inte vissa uppenbara paradoxer i Swedins sätt att resonera?
Citera
2013-03-24, 20:28
Medlem
saftad_burks avatar
Det tyder framförallt på att Swedin har problem med sig själv. Genom att säga "vi är problemet" erkänner han något om sig själv som nog inte kan tillämpas på de han försöker få med i detta sitt patetiska försök till att skapa ett "vi". Han verkar vara en dekadent nolla som inbillar sig att alla män fantiserar om att gruppvåldta kvinnor, bara för att han själv gör det.
Citera
2013-03-24, 20:57
Medlem
Ramels avatar
Säger bara projektion. Att tilldela andra egenskaper man själv egentligen har, som är en slags "självterapi".
Citera
2013-03-24, 21:01
Medlem
DalPelles avatar
"Alla män är potentiella våldtäktsmän" Nytt bottennapp från Aftonbladet

Höll på att sätta mitt kvällskaffe i halsen när jag hittade detta på AB. Det är en artikel om hur våldtäkterna har ökat men Aftonbladet nämner ingenstans det nya tillskottet från mellanöstern.

Citat:
Kvinnor och flickor tvingas anpassa sin vardag på grund av rädslan eller *insikten om att de när som helst kan bli våldtagna. I våldtäktskulturen är alla kvinnor potentiella offer och där skuldbeläggs offret, om hon inte lever upp till våldtäktkulturens krav på hur kvinnor ska skydda sig.
Även de mest välmenande förmaningar om hur man ska klä sig, bete sig och se ut för att inte bli våldtagen blir naturliga inslag i vardagen i våldtäktskulturen.

Våldtäkt verkar vara något man får räkna med om man går ut på stan.

Citat:
Alla män är potentiella våldtäktsmän - och rädslan att få sin manlighet ifrågasätt finns ständigt där. Man ska ta sig för, vara hård, kall, sexuellt aggressiv.
Vi ser våldtäktskulturen manifesteras varje dag, och det som hänt i Steubenville är inte unikt för den staden eller den amerikanska mellanvästern. I Sverige har vi våra egna Steubenvilles, men här heter staden saker som Bjästa eller Sundbyberg. Här kan populära killar som spelar amerikansk fotboll vara populära killar som spelar hockey.

Och nu sitter säkert många feminister framför sin dator och ser artikeln medans de nickar instämmande.

Länk: http://www.aftonbladet.se/ledare/led...cle16471220.ab

Hoppas jag placerade det rätt och att ingen hann före nu bara, jag gjorde en del sökande men hittade inget ämne om denna krönika.
Citera
2013-03-24, 21:01
Medlem
testpilotens avatar
Extremfeministisk dynga.
Alla normalt funtade män tycker att våldtäkt är vidrigt.

Ponera att man utpekade en etnisk grupp på samma sätt... då skulle det ta hus i helvete, men det är ok att dra alla män över en kam.

Med samma retorik som Swedin använder kan man säga att alla män är potentiella hedersmördare.

Min slutsats: Swedin tillhör en typ av man som i brist på uppmärksamhet från det motsatta könet tror sig kunna vinna tillgång till fitta genom att bli en.
Citera
2013-03-24, 21:03
Medlem
TailgunnerJoes avatar
Det är endast en ironisk krönikör...
Tror knappast att han menar allvar
Citera
2013-03-24, 21:07
Medlem
DalPelles avatar
Få hoppas det.
Citera
2013-03-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
Det är endast en ironisk krönikör...
Tror knappast att han menar allvar

De vill vilseleda och få bort fokus på att mena-invandrare är så groteskt överrepresenterade. Mena klarar inte av att se kvinnohud. Snart kommer sommaren och då kommer många svenska tjejer att bli överfallna av mena, slöjorna går säkra på våra gator men de har det lite jobbigare i hemmet dock.
Citera
2013-03-24, 21:17
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Är alla manliga bögar en del av våldtäktskulturen eller är det bara den som ger? Jonas, Mark eller båda två?

Är jag fortfarande en del av våldtäktskulturen om jag steriliserar mig eller byter kön?

Daniel Swedin använder de kvinnliga härskartekniken "påförande av skuld och skam" och gör det att han får ligga med feminister med håriga armhålor?

Frågorna hopar sig.
Citera
2013-03-24, 21:21
Medlem
Män från kulturer med dålig kvinnosyn är överrepresenterade men det får absolut inte svenska befolkningen få reda på.
Citera
2013-03-24, 21:36
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
Extremfeministisk dynga.
Alla normalt funtade män tycker att våldtäkt är vidrigt.

Ponera att man utpekade en etnisk grupp på samma sätt... då skulle det ta hus i helvete, men det är ok att dra alla män över en kam.

Med samma retorik som Swedin använder kan man säga att alla män är potentiella hedersmördare.

Min slutsats: Swedin tillhör en typ av man som i brist på uppmärksamhet från det motsatta könet tror sig kunna vinna tillgång till fitta genom att bli en.

Jag tänkte också på paradoxen i att kritisera fördomar mot kvinnor som grupp genom att generalisera fördomsfullt kring gruppen män. Hur går det ihop?

Swedin tar förstås inte heller upp det faktum att invandrarmän från vissa regioner är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken trots att det borde vara högintressant för Swedins fokus på "normer och värderingar". Om nu kass kvinnosyn, enligt Swedin, är en bidragande faktor till våldtäkter så tyder väl det på att svenska män generellt har en bättre kvinnosyn än vissa kategorier av män eftersom svenskarna procentuellt sett begår färre våldtäkter. Självklarheter kanske, men det intressanta är ju var Swedins resonemang hamnar om man drar det till sin spets.

Sedan kan man fråga sig hur stor andel av de svenska männen totalt som egentligen är dömda för våldtäkt. Någon som har siffror på det? Man får anta att det är en minoritet så frågan är om dessa brott kan förklaras med en generellt kass kvinnosyn i landet eftersom Swedin vänder sig till alla män. Red gärna ut hans tankegångar för jag förstår inte riktigt vart han vill komma.
Citera
2013-03-24, 21:37
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadimi
Män från kulturer med dålig kvinnosyn är överrepresenterade men det får absolut inte svenska befolkningen få reda på.

Det är en del av syftet att klumpa ihop alla män, att det inte är någon skillnad, fast alla vet att det finns skillnader meller etniciteter och kvinnosyn.

Just därför denna våldtäkt förstoras upp så mycket, en vit och en svart våldtäktsman. Det ska tryckas på att alla män är lika.

Runt 10 000 vita kvinnor våldtas av svarta våldtäktsmän i USA varje år (många gruppvåldtäkter). Detta rapporterar inte CNN om alls.
Senast redigerad av White Christmas 2013-03-24 kl. 21:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in