2013-03-24, 19:06
Medlem
jag har en hög med värden i en kolumn som ökar, jag vill få reda på vad som står i raden bredvid när talet överskridit en viss gräns. t.ex:

1|18
2|49
3|78
4|102
5|131

om min gräns är 100 så vill jag här få ut värdet 4.

tack på förhand!
2013-03-24, 19:12
Medlem
Om det finns nått sätt att "förutspå" när kolumnen kommer att nå ett specifikt tal så är det ännu bätte! t.ex. om jag inte hade haft rad 4,5 så skulle 4 returneras ändå
2013-03-24, 20:00
Medlem
Out-of-Steps avatar
Förstår helt ärligt inte helt vad du är ute efter, annars hade jag kanske vetat.
"... jag vill få reda på vad som står i raden bredvid när talet överskridit en viss gräns" så du menar att du ska sätta ut så du får olika siffror beroende på vad som ligger närmst värdet du får ut?

Menar du det här?
http://www.excelforum.com/excel-gene...max-value.html
http://www.extendoffice.com/document...e-entries.html
2013-03-24, 20:19
Medlem
okej jag ska försöka att förklara det bättre med ett exempel.

Kolumn A innehåller veckorna 1-52.
Kolumn B innehåller nummer som ökar olika mycket varje vecka. Vi kan säga ett saldo.

Jag vill förutspå när saldot kommer överskrida ett visst värde, t.ex. 100 och returnera vilken vecka detta kommer att ske.

Lättare att förstå?
2013-03-24, 20:26
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmiillee
okej jag ska försöka att förklara det bättre med ett exempel.

Kolumn A innehåller veckorna 1-52.
Kolumn B innehåller nummer som ökar olika mycket varje vecka. Vi kan säga ett saldo.

Jag vill förutspå när saldot kommer överskrida ett visst värde, t.ex. 100 och returnera vilken vecka detta kommer att ske.

Lättare att förstå?

Menar du att excel skall summera rad efter rad och när summan är större eller lika med 100(i det här fallet) så returnerar det nästa radnummer. Eller returnerar radnumret det sker+1 om man vill se det så.
2013-03-24, 20:34
Medlem
Jag vill veta vilken vecka saldot kommer att bli över 100 beroende på nuvarande ökningstakt.
Hade saldot ökat jämt som här:

Vecka|Saldo
1|15
2|30
3|45

..osv, så hade svaret varit 7 eftersom saldot då kommer att vara 105. Men saldot ökar ju som sagt inte med en jämnt takt som i exemplet. Utan ser istället ut något liknande:

Vecka|Saldo
1|15
2|42
3|76

..alltså ingen jämnt ökning
2013-03-25, 12:52
Moderator
Protons avatar
Vidarte diskussioner tas i den officiella officetråden, inte här. Tråd låst/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto