• 2
  • 3
2013-03-27, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
Hegel har argument för att precis allt är dialektiskt och leder till exakt samma sak, men Platon skrev sina 'Socratic dialogues' med syftet att motarbeta 'the sophists'. Han ansåg att den metod de använde sig av -- en 'expert' som talar till istället för med sina lärjungar -- var falskt eftersom kunskap inte 'lärs ut' på det sättet..
Ja och vi ser ju vad detta "expertsamhälle" har lett till: en förstörd planet, en spillra, ett helvete...och sa experterna som tilltalar oss - eller snarare bedrar oss.

Jag vill hävda att de flesta av oss vet ( har denna kunskap inom sig ) vad jag menar och att vi alla inom oss för en strid, en ständig strid om vi skall vara en del av det eller inte. Ytterst fa av oss lyckas bryta sig ut. Säg att nagon erbjuder dig "jobbet" och du är arbetslös, pa gatan, pank, etc...du börjar överväga...pang och du är där en del av det hela, av maskineriet. Du börjar ljuga, lögnen växer, till slut är du bara en stor djävla lögn som gar omkring och ljuger för allt och alla...ett djävla fult svin som maste bedövas varje dag med sex, media, mat, dryck etc etc...välkommen till helvetet. Njut av "skapelsen":

Men för att aterga till den specifika frageställningen: hur den fungerar? Alltsa hur den sokratiska dialektiken eller barnmorskemetoden fungerar?

Det handlar om atererinring helt enkelt. Han (Platon) uttrycker ju saken fullständigt klart. Eftersom själen har sett allt finns det inget som hindrar att den kan lära sig allt da den har allt inom sig ( Menon ) .

P.S Jag kan inte tänka eller skriva klart idag. Ursäkta mig.
Senast redigerad av Tinman 2013-03-27 kl. 16:15.
Citera
2013-03-27, 18:31
Medlem
BaalZeBubs avatar
Dialektik kan som framgår i tråden innebära flera besläktade saker. Hegels dialektik intresserar mig särskilt. Men jag vill här ta upp en annan form: österländsk dialektik. Man hittar den i taoism, i zen-buddhism, Tao Ching m.m. Det handlar om dynamiskt utveckling genom motsatser/motsättningar/motsägelser (distinktion mellan dessa begrepp saknas ofta).
Citera
2013-03-29, 15:30
Medlem
faeriequeenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Dialektik kan som framgår i tråden innebära flera besläktade saker. Hegels dialektik intresserar mig särskilt. Men jag vill här ta upp en annan form: österländsk dialektik. Man hittar den i taoism, i zen-buddhism, Tao Ching m.m. Det handlar om dynamiskt utveckling genom motsatser/motsättningar/motsägelser (distinktion mellan dessa begrepp saknas ofta).

Hmm,

låter intressant. Kan du förklara distinktionen?
Citera
2013-03-29, 18:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faeriequeene
Hmm,

låter intressant. Kan du förklara distinktionen?

Motsats, motsättning, motsägelse...

Motsägelse hittar du i modern formell logik. En boolesk variabel ( boolean) förutsägs vara sann. T ex a. En motsägelse är satsen "a och icke-a". Den är omöjlig i alla möjliga världar.

Boole kom med sin algebra 1854. Det är mycket vanskligt att tillämpa denna moderna logik på äldre diskussioner om logik och dialektik.

På Hegels tid kände man mycket väl till lagen om det uteslutna tredje i logiken. Dvs "a eller icke-a".
Men man var inte alls begränsad till den formella logikens snäva tal om logisk motsägelse. Går du tillbaka i idéhistorien ser du att man blandar friskt.

Motsatser: varmt och kallt, höger och vänster, yin och yang, manligt och kvinnligt
Motsättning: olika parter i en konflikt, krafter som mäts mot varandra, krafter i newtonsk mekanik, kampen om tillvaron i Darwinism, konkurrensen på marknaden, dynamiken i politik m.m

Dialektiskt tänkande bygger alltså ofta på en obefintlig distinktion mellan sådant som vi är vana att vara noga med att skilja på. Är den därför 'fel'? Tja, man kan ju säga att det var ganska elementära observationer som gjorde att författaren av Boken om Tao för tusentals år sedan kunde skriva:

" Ingenting i världen är mjukare än vatten,

Trots det finns ingenting bättre för att övervinna det hårda och starka.

Detta är för att ingenting kan ändra på vattnet.

Att det mjuka övervinner det hårda

Och det stilla övervinner det aggressiva

Är någonting som alla vet

Men som ingen kan göra sig själv.

Därför säger de visa:

"En som accepterar statens smuts

Blir dess mästare.

Den som accepterar dess olycka

Blir kung i världen".

Sanningen tycks motsägande. "
http://www.svenskagnostiskabibliotek...taoteching.htm

På samma sätt finns det ofta i den dialektiska syntesen en brist på distinktion. Vad händer med motsatserna när de 'förenas' i en syntes. Försvinner de i en ny högre sanning? Eller upphöjs de? Denna mångtydighet kan ses som en brist i ett modernt analytiskt perspektiv, men var ofta helt avsiktlig. Hegel t ex:
"Aufheben or Aufhebung[1] is a German word with several seemingly contradictory meanings, including "to lift up", "to abolish", or "to sublate".[2] The term has also been defined as "abolish", "preserve", and "transcend". In philosophy, aufheben is used by Hegel to explain what happens when a thesis and antithesis interact, particularly via the term "sublate".[1]"
http://en.wikipedia.org/wiki/Aufheben
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in