Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag läste det i Sverige som fristående kurser, men det var knappast någon skillnad på fristående kurser och program. Hur bra man är på universitetsfilosofi säger förstås inget om hur bra filosof man är, men jag ville påpeka att jag är påläst.
Hegel, Heidegger, Sartre m.fl. är inga filosofer enligt mig. Flumprat om "världsanden" är inte filosofi, inte heller Heideggers och Sartres klyvande av hårstrån. (1) Sartre gör ju i Äcklet samma upptäckt som Schopenhauer, nämligen att tillvaron är meningslös och ond, men istället för att ta livet av sig eller ta avstånd från sina tidigare åsikter, så börjar hans alter ego ljuga och flyttar till Paris mm.
Att läsa filosofi i Sverige är som att studera partikelfysik på Grönland. Själv läser jag på ett riktigt program utomlands vid ett mycket fint universitet, men mer än så vill jag inte säga då jag är ensam svensk där.
Du framstår i övrigt som en av dem som ger filosofi dåligt rykte. Du har läst ett fåtal kurser vid någon högskola och har bara grundläggande kunskaper om en eller två filosofer du tror 'har rätt', varpå du ägnar dig åt att applicera dessa varhelst du kommer åt. Till detta hör smutskastning av filosofer du aldrig läst, vilket förutom att klarlägga faktumet att du
inte läst på fastställer vilken duktig 'filosof' du är. Att uttala sig om saker man inte begriper är dumt, men att göra desamma i filosofiska sammanhang -- speciellt när man inte vet vem som tar del av diskussionen -- kan kvickt bli oerhört pinsamt. Exempelvis demonstrerar du i (1) att du inte förstått ett dyft av Sartre, då han inte alls tycker att världen är 'meningslös och ond'. Tvärtom ser han 'värde' som en nödvändig komponent för att människor alls ska kunna agera i världen, engagera sig i projekt, osv.. Sen att världen skulle vara 'ond' inom ett system där "existence precedes essence" är fullkomligt nonsens då världen (the 'in-itself') har en ontologisk status som fundamentalt bara 'är'. Den saknar helt predikat som ondska och godhet, och hade du ens öppnat introduktionen till
Being and Nothingness hade du vetat det.
Oavsett om du är seriös eller inte är det lika bra att ta död på dina påståenden direkt, då folk annars kan få konstiga idéer om filosofiska teorier som förtjänar så mycket bättre. Det är främst för decimera sådana påståenden som jag besöker detta forum.