• 1
  • 2
2013-03-24, 16:36
Medlem
Min hund ska hälsa på allt och alla, det är så jävla jobbigt, vill fan skjuta huvudet av honom ibland alltså.
Jag lyckas att få honom att sätta sig ner när jag ser att något kommer på avstånd, men när personen är nära drar han för kung och fosterland och vill hälsa, hur tränar jag bort detta? Jag är så jävla förbannad.
Jag har sökt in på hundkurser, men det startar inte upp fören om 2 månader.
Citera
2013-03-24, 16:40
Medlem
Dennos avatar
Skvallerträna hunden. Ge honom ett uppgift när han ser folk. Att berätta för dig och få belöning för det.

När ni ser det som lockar hundens intresse ge honom godis. Fortsätt med detta och med tiden kommer han inse att det lönar sig mer att ta kontakt med dig än att dra iväg på annat. Använd gärna en klicker så du kan belöna exakt när hunden tittar på dig.

Med tid och träning kommer du få en hund som vill berätta för dig så fort den ser något och då kommer automatiskt till dig. Jag har skvallertränat min hund på allt från cyklar till bilar.
Odramatiskt och skojigt för hunden.

Här är en liten film jag satte ihop för att försöka förklara hur det funkar.
http://www.youtube.com/watch?v=o_qSngNJFJU
Citera
2013-03-24, 16:46
Medlem
ColaKexs avatar
Plöj igenom alla avsnitt av Mannen som talar med hundar så kan du säkert lösa ditt problem
Citera
2013-03-24, 16:55
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Plöj igenom alla avsnitt av Mannen som talar med hundar så kan du säkert lösa ditt problem

Eller låt bli att slå din hund till lydnad och få den att lyda av egen vilja?
Citera
2013-03-24, 21:14
Medlem
anoms avatar
skvallerträning KAN funka, men det är långt ifrån säkert.
att din hund drar och vill "hälsa" kan bero på mängder av saker.
det mest vanliga och mest troliga är att den är osäker och vill fram och visa att den har goda intentioner, mao ofarlig.
att du sätter honom ner är en temporär lösning.
men du tar inte bort viljan eller energin, vilket leder till att han "exploderar" sen när hunden/människan kommer för nära.
du måste presentera ett alternativt beteende som hunden sen lär sig att välja.
jag hade tagit in hunden till min sida, slakt men kort koppel, och när personen/hunden kommer när, så går man en liten båge runt objektet.
att gå rakt emot är ett hot i hundvärlden, och innan din hund är lugnt så är det ingen bra ide att utsätta honom för det.
Citera
2013-03-25, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anom
skvallerträning KAN funka, men det är långt ifrån säkert.
att din hund drar och vill "hälsa" kan bero på mängder av saker.
det mest vanliga och mest troliga är att den är osäker och vill fram och visa att den har goda intentioner, mao ofarlig.
att du sätter honom ner är en temporär lösning.
men du tar inte bort viljan eller energin, vilket leder till att han "exploderar" sen när hunden/människan kommer för nära.
du måste presentera ett alternativt beteende som hunden sen lär sig att välja.
jag hade tagit in hunden till min sida, slakt men kort koppel, och när personen/hunden kommer när, så går man en liten båge runt objektet.
att gå rakt emot är ett hot i hundvärlden, och innan din hund är lugnt så är det ingen bra ide att utsätta honom för det.

Så ditt förslag är att jag ska gå som ett C runt personen i fråga? På hur långt avstånd ska det vara innan jag börjar "svänga" av och hur långt avstånd ska det vara när vi är "bredvid" varandra?
Citera
2013-03-25, 10:22
Medlem
anoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balkongdorr1
Så ditt förslag är att jag ska gå som ett C runt personen i fråga? På hur långt avstånd ska det vara innan jag börjar "svänga" av och hur långt avstånd ska det vara när vi är "bredvid" varandra?

precis.
du får göra några test först.
du kommer nog se att din hund reagerar på, låt oss säga, ca 10 meter vid varje tillfälle.
då viker du av strax innan det.
du kommer få en känsla för när det börjar närma sig gränsen
sen kan du göra "c" mindre och mindre med tiden
men det är viktigt att du inte forcerar det till att börja med
Citera
2013-03-25, 21:23
Medlem
Ignatius94s avatar
Det bästa är väl ändå att ryta till eller i värsta fall piska till med kopplet på hunden. Jag har själv hund och ibland får jag faktiskt ta till med hårdhanskarna för att få pli på hunden
Citera
2013-03-25, 21:49
Medlem
Kenty-59s avatar
Skaffa ett stackel, effektivt sätt att få hundar att sluta dra i kopplet..
Citera
2013-03-25, 21:53
Medlem
anoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius94
Det bästa är väl ändå att ryta till eller i värsta fall piska till med kopplet på hunden. Jag har själv hund och ibland får jag faktiskt ta till med hårdhanskarna för att få pli på hunden

Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Skaffa ett stackel, effektivt sätt att få hundar att sluta dra i kopplet..

absolut dummaste du kan göra.
du skrämmer hunden till att inte våga göra nåt, men energin och viljan finns där och är ett 100% garanterat sätt för framtida problem.
men så klart.. det finns ju alltid människor som tycker att våld är den enda lösningen på problem som övergår deras kapacitet
Citera
2013-03-25, 22:49
Medlem
Ignatius94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anom
absolut dummaste du kan göra.
du skrämmer hunden till att inte våga göra nåt, men energin och viljan finns där och är ett 100% garanterat sätt för framtida problem.
men så klart.. det finns ju alltid människor som tycker att våld är den enda lösningen på problem som övergår deras kapacitet

Att dalta och gulla med hunden löser ju knappast problemet. Syftet med att rycka tag i hunden är att visa på att ägaren i mitt fall husse har makten över hunden. Att göra motsatsen dvs att lägga sig för hunden får ju snarare motsatt effekt, m.a.o det leder till en bortskämd och odisciplinerad jycke som ställer sig över människan.
Senast redigerad av Ignatius94 2013-03-25 kl. 22:52.
Citera
2013-03-26, 00:16
Medlem
FatCharlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius94
Att dalta och gulla med hunden löser ju knappast problemet. Syftet med att rycka tag i hunden är att visa på att ägaren i mitt fall husse har makten över hunden. Att göra motsatsen dvs att lägga sig för hunden får ju snarare motsatt effekt, m.a.o det leder till en bortskämd och odisciplinerad jycke som ställer sig över människan.
Inte alls. Vi har i min familj uppfostrat flera hundar som vi har till jakt och tränat "problem"hundar som sedan omplacerats och inte hos en enda av dom har vi behövt använda något slags våld eller höja rösten för att skapa ett hierarki-system i flocken, d.v.s "visa vem som bestämmer".

Du kan med hjälp av korta och precisa kommandon lära in allt. Med korta kommandon menar jag ljud, handrörelser och vissa ord.

Löjligt med människor som måste använda sig av sådana tekniker och få andra att göra det - bara för att man inte vet hur man tränar en hund ordentligt.
Antar att du är en sån kille som skäller på hunden genom att skrika deras namn (t.ex "Nej, Fido! Fy dig, Fido!") åt dom med när de gör något dumt?
Senast redigerad av FatCharlie 2013-03-26 kl. 00:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in