Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-02-12, 14:49
Medlem
volvo 240s avatar
f

Citat:
Ursprungligen postat av Hembrannt
En fråga bara vill inte vara offörskämd, men vad ska du med bil till om du är blind? har du någon som ska köra den? tex flickvän, ledarhund ?
Har man gillat bilar sedan man var tre-fyra år så slutar man inte göra det för att man tappar synen.
Tappade ju synen oktober -12 och hade innan det året tänkt köpa en amerikansk bil att ha på sommaren och min Volvo 760 på vintern. Men under sommarn blev synen sämre och sämre och ja. Sålde Volvon nu i höstas dessutom.

Naturligtvis har jag folk som kan köra bilen åt mig, föräldrar, bekanta och kompisar. Annars hade jag inte köpt nån.
Träffat en kille som vart blind sen födseln och även han har köpt bil.

Nåja nog om det, nån som vet hur det är med kylarvätskan? Är Northstarmotorer extra känsliga eller nåt? Har annars mest hört att de är väldigt pålitliga och tåliga.

Såhär vinterförvarar jag den btw, 2700 kostade garagetältet. Man tjänar ju snabbt in det med tanke på vad det kostar med garageplatser.
Sidorna är förstås tillslutna nu, fast inte på bilden.

http://s13.postimg.org/q5dszzhqf/Garagetalt.jpg
Senast redigerad av volvo 240 2014-02-12 kl. 14:53.
Citera
2014-02-16, 15:49
Medlem
volvo 240s avatar
Var brukar parkeringsbromsen sitta på amerikanska bilar? I min Cadillac sitter den som en pedal längst till vänster typ. Likadant som på Mercedes, hur är det på lite billigare jänkebilar?
Citera
2014-02-16, 15:55
Medlem
Tigerkakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Var brukar parkeringsbromsen sitta på amerikanska bilar? I min Cadillac sitter den som en pedal längst till vänster typ. Likadant som på Mercedes, hur är det på lite billigare jänkebilar?

Ja det är väll standard placering på de flesta jänkare av lite äldre art.
Mustang vet jag har haft båda varianterna men nu är det mellan stolarna.
Nästan alla cheva fullsize har på golvet också

Faktiskt väldigt praktiskt att ha vid fötterna!
Citera
2014-02-17, 14:44
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Ja det är väll standard placering på de flesta jänkare av lite äldre art.
Mustang vet jag har haft båda varianterna men nu är det mellan stolarna.
Nästan alla cheva fullsize har på golvet också

Faktiskt väldigt praktiskt att ha vid fötterna!
Verkligen. Precis som rattväxel, man sparar ju massor med plats i mitten och gör att man kan ha soffa fram eller riktigt feta armstöd och så. Att ha spaken på golvet verkar ju ganska korkat när man tänker lite, speciellt en automatspak. Samma med handbromsen... Tar bara en massa plats mellan stolarna.

Man undrar ju varför europeiska och asiatiska biltillverkare varit så korkade. Jag kan iaf inte komma på en enda nackdel med rattväxel och parkeringsbroms på golvet.
Citera
2014-02-17, 22:17
Medlem
ew80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Hej jag harr några undringar om val av amerikansk 90tals sedan.
äR INTRESSERAD AV ATT HÖRA AV ER SOM HAR ERFARENHETER AV DEN HÄR TYPEN AV BILAR ELLER BARAKAN AMERKIANARE I ALLMÄNHET.

dE MODELLER JAG ÄR INTRESSERAD AV ÄR FÖLJANDE. sAMTLIGA 90TALS MED UNDANTAG AV cROWN vICTORIA.

cHEVROLET cAPRICE
lINCOLN tOWN cAR
fORD cROWN vICTORIA
mERCURY gRAND mARQYUS
cHRYSLER nEW yORKER
bUICK rOADMASTER
bUICK pARK aVENUE
cADILLLAC dEVILLLE

sÅ UNDRAR OM HUR DESSA BILAR ÄR. TEX GÄLLANDE KVALITET, HÅLLBARHET, ROSTBENÄGENHET, BENSINFÖRBRUKNING UTRUSTNINGSNIVÅ, RESERVDELSTILLGÅNG. PRISER PÅ RESERVDELAR MOTORALTERNATIV ETC ETC.

äR JU MEST INTRESSERAD AV v8-BILAR. MASSA EFFEKT ÄR INGEN PRIORITET UTAN ÄR MEST INRESSERAD AV LANDSVÄGSKRYSSARE FÖRE RACER. bILEN KOMMER INTE ANVÄNDAS VINTERTID. hAR NU EN vOLVO 760 OCH AMERIKANAREN SKALL VARA MINST LIKA LYXIG.

Capricen och crown viccen borde väl va bland de mest driftsäkra man kan ha
Citera
2014-02-19, 14:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ew80
Capricen och crown viccen borde väl va bland de mest driftsäkra man kan ha
http://www.blocket.se/orebro/KOMPRESSOR_454_Big_Block_CAPRICE_52086197.htm?ca=1 4&w=2

Dock en -81a.. Men jag skulle ju knappast gnälla..

Reggad med 369hk..
Citera
2014-02-27, 16:32
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
http://www.blocket.se/orebro/KOMPRESSOR_454_Big_Block_CAPRICE_52086197.htm?ca=1 4&w=2

Dock en -81a.. Men jag skulle ju knappast gnälla..

Reggad med 369hk..

Nja, det ska ju vara tyst och bekvämt med jänkebil, har kikatpå lite road tests med endel av de andra iblarna jag var inne på och tex Crown Victoria och Caprice har väldigt mycket vägbrus och vid brus samt inte alls samma utrustningsnivå som Cadillac. Crown Viccens V8 surrade dessutom som en sorts symaskin, inte alls nåt trevligt muller.
Så efter sett dessa tester är jag väldigt nöjd med min Cadillac, diskret och tyst men 300hk så den kan gå riktigt fort om man vill. Obefintligt väg och vindbrus och fullproppad med lyx. Verkar även riktigt genuin kvalitetsmässigt
Saabkyle04 kanal på YT är en bra källa för olika biltester, han gör de själv hos div bilhandlare. Här är två exempel:
.

Cadillac Deville -1996 (vet ej om det är concours som min)
https://www.youtube.com/watch?v=rDpFlD8QTbs

Ford Crown Victoria -2000
https://www.youtube.com/watch?v=i0Z59GM3axQ

Finns massvis med andra jänkebilstester.
Senast redigerad av volvo 240 2014-02-27 kl. 16:44.
Citera
2014-02-28, 15:32
Medlem
18137s avatar
Jag hade en Cadillac STS -99 som jag fullkomligt älskade. Rekommenderas!
Citera
2014-06-01, 15:17
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18137
Jag hade en Cadillac STS -99 som jag fullkomligt älskade. Rekommenderas!
Jo har åkt en sån, den är väldigt snygg och mysig jämf med liknande europér bekvämare med. Men jag tyckte den var för europeisk helt enkelt, inga fenor, ingen soffa, golvspak osv.
Min Deville har ju samma motor och drivlina men är mer åt lyxhållet medan STS är lite sportigare.

Hade du mkt problem med den eller relativt problemfri?

Anyway, min Cadillac startade precis som vanligt efter att stått tre månader under vintern, sjukt imponerad. Det har ingen annan bil lyckats med som jag vart med om. Luktade dock lite soppa första halvtimmen och ventilerna knackade lite pga att oljan runnit ner men efter 15-20 min var den som vanligt. Bromsarna hkärvade inte ens, helt sjukt!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in