2005-05-21, 12:06
Medlem
Hippie
Citera
2005-05-21, 12:58
Medlem
Slave Marks avatar
He He
Förlåt mig.
Citera
2005-05-21, 16:13
Medlem
Jag känner till en hel del om Mccartney...och som sagt Mull of kintyre är en singel som sålt mer än någon annan Beatles singel!!!Bara det borde säga en del.

Mccartney är den mest kompletta artisten genom alla tider vill jag säga.....

Som låt skrivare kan han skriva ballader som Yesterday,I will blackbird m.m men han kan också skriva fantastiska rock sånger som tex. Helter skelter,Oh darling,Birthday. Han skriver låtar som inte alltid går ut på en "politisk" text utan som kan handla i stort sett om vad som helst. Låtar som Obla di obla da,Yellow submarin är låter som barn har lätt tar till sig.

Som musiker kan han spela allt...på tex Back in the USSR spelar han trummor, han spelar gitarr solot på Ticket to Ride och Taxman. Han anses som världens bästa elbasist,bättre rent tekniskt på trummor än Ringo, första klassig gitarr och piano spelare.

Lennon och Mccartney skrev mestadels var för sig. När lennon skrev Strawberry fields skrev Mccartney Penny Lane.

Mccartneys första album "Mccartney" som anses tillsammans med Band on the Run som ett av dem bästa album han gjort spelar han alla instrument själv och tillsammans med Linda sjöng han själv stämsång.

Skivor som är värde att köpa av Mccartney är Mccartney,Band on The run,Venus and Mars,Tug of War,Flowers in the Dirt, Flaming Pie och Driving Rain.

Mccartney har en röst som är bland dem allra bästa han var mannen som sjöng dem höga tonerna i the beatles,han sjunger ena stunden en ballad som Yesterday och i nästa sekund skriker han sig hes i Get Back.

Som live artist är han ett fenomen. Spelar bas,akustisk gitarr,Ukelele,piano, El gitarr. Sjunger alla låter i samma tonläge som dem spelades in i!!
Citera
2005-05-21, 18:40
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Tyckte han var bäst av Beatlarna
PÅ denna sida kan man se vem som skrivit vilka beatleslåtar:

http://www.geocities.com/clevebeat/whowrotethat.html
Citera
2005-05-22, 13:30
Medlem
Definitivt en av de stora.
Citera
2005-05-22, 13:47
Medlem
oricons avatar
Ser honom som mer än en legend. Ni som tycker han är tråkig och sömnpiller..jämnför Beatles material med allt annat som fanns runt 65-67. Dom har så sjukt tidlös musik. Lyssna på skivor som Rubber Soul, Revolver och Sgt Pepper..ingenting annat vid den tiden lät likadant och inget har sedan dess överträffat dom. Enligt mej är Beatles (och alla solomedlemmar) det största som hänt musikvärlden och förmodligen kommer inget större någonsin hända Stora ord men så är Macca och kompani ett av mina största intressen! Kan hålla med om att han höll lite ojämn kvalitet med Wings ibland men RAM och Band on the run är fortfarande två mycket bra skivor!
Citera
2005-05-22, 14:16
Medlem
oelacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Jag känner till en hel del om Mccartney...och som sagt Mull of kintyre är en singel som sålt mer än någon annan Beatles singel!!!Bara det borde säga en del.

Mccartney är den mest kompletta artisten genom alla tider vill jag säga.....

Som låt skrivare kan han skriva ballader som Yesterday,I will blackbird m.m men han kan också skriva fantastiska rock sånger som tex. Helter skelter,Oh darling,Birthday. Han skriver låtar som inte alltid går ut på en "politisk" text utan som kan handla i stort sett om vad som helst. Låtar som Obla di obla da,Yellow submarin är låter som barn har lätt tar till sig.

Som musiker kan han spela allt...på tex Back in the USSR spelar han trummor, han spelar gitarr solot på Ticket to Ride och Taxman. Han anses som världens bästa elbasist,bättre rent tekniskt på trummor än Ringo, första klassig gitarr och piano spelare.

Lennon och Mccartney skrev mestadels var för sig. När lennon skrev Strawberry fields skrev Mccartney Penny Lane.

Mccartneys första album "Mccartney" som anses tillsammans med Band on the Run som ett av dem bästa album han gjort spelar han alla instrument själv och tillsammans med Linda sjöng han själv stämsång.

Skivor som är värde att köpa av Mccartney är Mccartney,Band on The run,Venus and Mars,Tug of War,Flowers in the Dirt, Flaming Pie och Driving Rain.

Mccartney har en röst som är bland dem allra bästa han var mannen som sjöng dem höga tonerna i the beatles,han sjunger ena stunden en ballad som Yesterday och i nästa sekund skriker han sig hes i Get Back.

Som live artist är han ett fenomen. Spelar bas,akustisk gitarr,Ukelele,piano, El gitarr. Sjunger alla låter i samma tonläge som dem spelades in i!!

skämtar du nu eller?
Citera
2005-05-22, 15:58
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelacs
skämtar du nu eller?

Peter007 har rätt i allt han skriver så jag tvivlar på att han skämtar, en lysande sammanfattning av Paul McCartneys storhet.
Citera
2005-05-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelacs
skämtar du nu eller?

inget skämt bara fakta.

Många har fått fel uppfattning om Mccartney därför han oftast har fått stå i skuggan av den tyvärr avlidne Lennon.

Många tror att det var lennon som ledde bandet....och visst är det sant...Lennon kanske var killen som skrev flest låtar fram till Rubber Soul. Från och med Rubber soul var det Paul som mer och mer tog över.

Jag som dem flesta andra tycker att Lennon/Mccartney tillsammans var bäst. Låtar som tex Ticket to Ride,In my life...är extremt bra låtar där båda sjunger tillsammans.

Även mot slutet av deras tid i beatles när dem var som mest ovänner skrev john låten The Ballad of john and Yoko. Eftersom George och Ringo inte var närvarande spelade Paul och john in låten helt ensamma. Paul spelade bas,trummor,piano medans John tog hand om gitarren. Så egentligen hade John och Paul faktiskt klarat sig utan Ringo och George. Men tillsammans var dem fyra absolut bäst.
Citera
2005-05-22, 17:17
Medlem
Om man nu skall jämföra Lennon vs Mccartney kan ju sägas att det var Mccartney som blev tillfrågad att skriva och framföra ledmotivet till Live and Let Die.

Samt att efter beatles uppbrott så när lennon skulle spela in en skiva tog han killar som George Harrison,Clapton,Jim Keltner m.m till sin hjälp medans Mccartney sjäv spelade alla instrument på sin första skiva och därefter startade han ett band med näst intill helt okända gruppmedlemmar. Sanningen är att Mccartney har tjänat mera på Wings än The Beatles....
Citera
2005-05-22, 19:03
Medlem
oricons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter007
Om man nu skall jämföra Lennon vs Mccartney kan ju sägas att det var Mccartney som blev tillfrågad att skriva och framföra ledmotivet till Live and Let Die.

Samt att efter beatles uppbrott så när lennon skulle spela in en skiva tog han killar som George Harrison,Clapton,Jim Keltner m.m till sin hjälp medans Mccartney sjäv spelade alla instrument på sin första skiva och därefter startade han ett band med näst intill helt okända gruppmedlemmar. Sanningen är att Mccartney har tjänat mera på Wings än The Beatles....

Tjänat mera som musiker eller pengar?

Edit: Historien med Live and let die var som så att Macca hade komponerat låten och erbjöd låten till producenterna av filmen, det var alltså inte han som fick någon förfrågan om att göra soundtracket först
Citera
2005-05-22, 21:58
Medlem
Hälsan Självs avatar
" Om man nu skall jämföra Lennon vs Mccartney kan ju sägas att det var Mccartney som blev tillfrågad att skriva och framföra ledmotivet till Live and Let Die. " skall ovanstående ses som bra eller dåligt i denna fejd ?

Att skriva titellåten till en av de mest förusägbara actionfilmerna någonsin rimmar illa med att i andra stunder slå sig för bröstet för att man var ute på banan i undergroundsvängen medan Lennon satt hemma i börsmäklaredistriktet.
Macca förtjänar sin plats i historien och samtiden men jag irritertar mig på att han på olika sätt försöker förminska Lennons alla insatser 25 år efter dennes död. Återutgivningen av Let it be är det mest talande exemplet.

Macca verkar definitivt ha varit sceanräven i the beatles. Det ser man på upptagningnen från svensk tv. Men jag håller Lennon som etta av de två även den ena troligtvis inte hade varit någonting utan den andre.

Lennons tidiga sololåtar som Instant karma jealous guy, God, working class hero mfl. är introspektiva men oöverträffade. Lennons comeback Double fantasy har ju många bra låtar den med.
Paul har för sina soloarbeten engagerat Gerge Martin och Stevie Wonder på Tug of war, Eric Stewart och Wacko Jacko på Pipes of peace samt Elvis Costello på Flowers in the dirt för att få snits på soundet, låtarna och produktionen . Så han är ju inte helt självförsörjande som görs gällande ovan.
Jag köpte en återutgivning a Band on the run. Titelspåret är ett fantastiskt stycke men där finns även en Chuck Berryinfluerad låt som handlar om att köra Land Rover genom England. Då föredrar jag Lennons låtar om när han kivat med frugan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in