Jag kan ge ett exempel på hur det ser ut hos mig...jag fick just hem mina nya Pelican Cases for att ha min utrustning i nar jag jobbar ur bil, samt nar jag flyger med min utrustning.
Jag har en enormt stor Pelican case (1654) som blir helt full nar jag packar in allt. Sa har jag en liten (1504) som ar handbagage storlek for att slippa checka in saker nar jag ar pa vag till ett jobb.
Igar satt jag ock arrangerade i mina cases lite. Vi skall ut pa langresa om nagra manader, och jag funderade lite pa vad jag skulle packa med mig, flyttade fran den stora till den lilla, fram och tillbaka...och det var skitjobbigt att bestamma sig. Jag har flera olika kameror, som alla kan lite olika saker, plus en massa olika objektiv som ar bra pa olika omraden. Jag flyttade grejor in och ut ur handbagaget, 1 kamera? 2 kameror? 70-200 och en 35:a? Kanske en 17-35? Blixt, forstas....men da vill jag ha med softboxen ocksa...sa dar holl jag pa, blev faktiskt lite irriterad. Sa tankte jag till lite...och kom fram till foljande:
1: Vad skall jag fota pa min resa?
Mest miljobilder, bilder pa frugan och nyfodda barnet
2: Kan jag dedikera ett helt handbagage till fotoutrustning?
Nej, med handen pa hjartat
3: Behover jag de mest extrema grejorna med mig?
Nej, faktiskt inte. Jag behover inte ha en kamera som ar bast i varlden pa hog ISO. Jag behover inte en kamera med 24MP. Jag behover inte ha med mig 200mm, och inte heller 17mm. Jag behover inte har varldens snabbaste autofokus. Inte pa den har resan.
Sa vad behover jag da? Ett normalt objektiv, kanske en 35 eller 50mm, och en kamera som inte tar for mycket plats. Samtidigt som jag ar sjukt krasen pa att resultatet skall bli bra. Sa kom jag ihag sist jag var pa jobbresa med en annan fotograf. Han hade med sig en liten vaska med en Fujifilm X-Pro 1 som handbagage, resten incheckat. Han sa att sa lange han har med sig den kameran sa klarar han av att leverera det han behover for jobbet, med toppkvalitet. Sure, lite mer jobb an att ha med sig tre kameror och fem objektiv, men det gar. Och han anvande den kameran aven fast hans andra kameror ocksa kom fram. Dessutom fungerar Fujis kameror javligt bra nar man fotar folk, fargerna blir kanon for hudtoner. Det betyder mindre jobb i efterbehandlingen.
Det tycker jag sager en hel del. Det ar en av sveriges basta frilansare, och han ar NASTAN klar for att byta till spegellost. Mer praktiskt, billigare, mindre att slapa pa, mindre jobb i efterbehandlingen (oftast) och ruggigt bra kvalitet pa bade bilder och utrustningen. Fujifilm X-Pro ar byggd helt i metall, och pastas av manga vara "The modern day Leica". Deras 35mm 1,4 objektiv ar otroligt bra, ljussnabbt, skarpt aven vidoppen, och igen, helt i metall.
Jag skall inhandla en sadan innan var langresa, och tar inte med mig mina dSLR hus. Och da ar jag heltidsfotograf. Alla har olika krav, behov, forutsattningar, men om en kamera fungerar som arbetsverktyg for proffs, sa ar den helt klar bra nog for amatorer (utan att lata arrogant, forhoppningsvis).
Om du pallar lasa norska, sa ligger det en ganska gedigen genomgang av kameran av en rikgtig fotograf har:
https://foto.no/cgi-bin/articles/art...rticleId=45416