• 1
  • 2
2013-03-24, 11:20
Medlem
Jag är lite nyfiken, har aldrig pluggat på högskola. Men vill höra pros and cons på dessa två skolor och gärna höra mer om både hur det är att plugga där och runt omkring aktiviteter osv som brukar vara? Jag har som sagt noll koll och kommer flytta 50 mil med min son för att plugga i så fall!
Citera
2013-03-24, 12:38
Medlem
Rent akademiskt om man jämför två likadana program (prestigeprogrammen finns dock bara vid GU och det generella utbudet är större) så är GU bättre på alla sätt egentligen. Ett program vid GU är mer respektabelt och har högre antagningspoäng medan Högskolan i Borås är ett alternativ för sämre studenter som inte lyckats komma in i Göteborg eller på något av de andra välrenommerade universiteten (Stockholm, Uppsala, Lund, Linköping, Umeå)...

Går själv inte där så jag är opartisk i det jag skriver.
Citera
2013-03-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPledgeAllegiance
Rent akademiskt om man jämför två likadana program (prestigeprogrammen finns dock bara vid GU och det generella utbudet är större) så är GU bättre på alla sätt egentligen. Ett program vid GU är mer respektabelt och har högre antagningspoäng medan Högskolan i Borås är ett alternativ för sämre studenter som inte lyckats komma in i Göteborg eller på något av de andra välrenommerade universiteten (Stockholm, Uppsala, Lund, Linköping, Umeå)...

Går själv inte där så jag är opartisk i det jag skriver.

Sen finns de ju utbildningari Borås som t ex inte finns på GU. Behöver väl knappast bara va sämre studenter i Borås? Menj a jag lär väl bli en av dom sämre med mitt snittbetyg!
Citera
2013-03-24, 12:48
Medlem
Abolishs avatar
Enda fördelen med Borås är väl att det är lättare att komma in samt lägre studietempo och lättare att klara utbildningen.
Citera
2013-03-24, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Enda fördelen med Borås är väl att det är lättare att komma in samt lägre studietempo och lättare att klara utbildningen.

Okok så högskolan i sig (om man bortset just från utbildning) är också sämre där? Är det "roligare" att gå på GU om man tänker så?
Citera
2013-03-24, 12:54
Medlem
GU är bättre på alla sätt och vis, men det betyder inte nödvändigtvis att du blir en bättre ekonom (eller vad som helst) efter att ha pluggat på GU än i Borås, det är helt upp till studenten. Däremot är det mer "cred" att ha gått på GU ty det är ett stort universitet med relativt gott rykte.
Citera
2013-03-24, 13:55
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarahOhrn
Okok så högskolan i sig (om man bortset just från utbildning) är också sämre där? Är det "roligare" att gå på GU om man tänker så?

Ja, högskolan i Borås är "sämre" än GU.

Det är antagligen roligare att bo och studera i centrala Göteborg så länge du är intresserad av det du studerar och tycker om att bo i en förhållandevis stor stad.
Citera
2013-03-24, 14:04
Medlem
Slinans avatar
Väljer du Borås och flyttar dit, kommer du kunna fokusera 110% på dina studier utan att något stör. Bodde där i höstas och läste första terminen på en utbildning (som jag lämnade nu i januari, vart inte mig grej) och eftersom Borås är en väldigt liten, grå och trist stad med en nattklubb och bar samt någon Maxi/Willys typ, så är inte utbudet på roliga aktiviteter särskilt stort, enligt min åsikt. Dock var det positivt för mina studier som sagt, men psykiskt är det nog inte friskt en längre tid utan nöjen vid sidan om studierna. Annars är skolan fräsch och föreläsarna riktigt bra!

GU och Göteborg har mycket att erbjuda. Vi snackar Sveriges andra största stad och jag har bott här hela mitt liv, med undantag en termin som jag bodde i Borås. Göteborg är Sveriges bästa stad. En stor stad, men samtidigt "liten". Man tar sig lätt fram och når ena delen på 20 min alt. andra delen på 20 min. Mycket aktiviteter och annat. Göteborgs Universitet har jag läst kurser vid och kan säga att det är riktigt fräscht där med (gick på Humanisten och varit på Pedagogen, så kan bara tala för dessa två). De flesta föreläsarna är/verkar vara riktigt bra. Lite större krav vid GU dock, skulle jag gissa på.
Citera
2013-03-24, 14:19
Medlem
Citat:
Sen finns de ju utbildningari Borås som t ex inte finns på GU. Behöver väl knappast bara va sämre studenter i Borås? Menj a jag lär väl bli en av dom sämre med mitt snittbetyg!

Jo, generellt sett (finns säkert massor av undantag men de är just undantag). Eftersom en utbildning vid GU väger tyngre för potentiella arbetsgivare väljer alla som är bra nog att kunna välja att plugga i Göteborg snarare än i Borås, även de som ursprungligen är från Borås.

På skolor som Högskolan i Borås/Högskolan Väst/Södertälje Högskola med flera hittar man bottenskrapet, i många fall den sortens människor som kanske egentligen inte är stöpta för att vara akademiker och skulle göra sig bättre som arbetare.
Citera
2013-03-24, 14:25
Medlem
Jag kommer inte bo i varken Gbg eller Borås utan kommer bo i Alingsås i vilket fall.

Ja jag räknas nog till bottenskrapet, vet att jag inte kan bli nåt STORT för jag har nog för dåliga betyg för det mesta men vill ändå ha en utbildning fast jag gjorde kasst ifrån mig på gymnasiet pga lathet och dumhet då....
Citera
2013-03-24, 14:35
Medlem
Citat:
Jag kommer inte bo i varken Gbg eller Borås utan kommer bo i Alingsås i vilket fall.

Ja jag räknas nog till bottenskrapet, vet att jag inte kan bli nåt STORT för jag har nog för dåliga betyg för det mesta men vill ändå ha en utbildning fast jag gjorde kasst ifrån mig på gymnasiet pga lathet och dumhet då....

Om du inte har skrivit HP tycker jag att du borde göra det. Skriver du bra resultat på HP kan du komma in ändå.
Citera
2013-03-24, 14:40
Medlem
Har skrivit HP men fått dåligt där också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in