• 1
  • 2
2013-03-24, 03:08
Medlem
Hej! Startar en ny tråd här, är inne på mobilen så hittade inte mina gamla trådar..
Idag har jag haft bröstsmärta hela dagen under vänster revbensbåge. Känns som det kommer innanför revbenet.. Det skär och gör väldigt ont. Gick och la mig för ungefär 3 timmar sedan men kan inte somna. Mår så illa så det känns som att jag ska spy, skär till och gör ont i mellangärdet i attacker, ont under revbenet på vänster sida, svettas.. Det gör så ont och mår jätte illa.. Har tagit två st novalucol, har inget annat hemma men det har inte hjälpt.. Är sjukt trött men kan inte somna, det yrar till och känns som jag ska sluta andas och dö.. Gör hemskt ont i magen!! Det kommer i attacker.. Har inget annat hemma än novalucol som inte hjälper känns som att det svider/bränner inuti mellangärdet/magen. Någon som vet om det kan vara magkatarr eller magsår? Har sån ångest och det gör saken 10gånger värre!.. Är rädd för blödande magsår tacksam för svar!

Alla otrevliga, onödiga kommentarer undanbedes!!
Citera
2013-03-24, 03:30
Medlem
Flamsans avatar
Mitt råd är att du tar dig till akuten. Jag har både magsår och magkatarr och gör det så ont så är det bästa att söka läkare. Det kan ju även vara hjärtat. Har även problem med hjärtat
Så ta dig till akuten eller ring 1177 och se vad de råder dig till.
Citera
2013-03-24, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Mitt råd är att du tar dig till akuten. Jag har både magsår och magkatarr och gör det så ont så är det bästa att söka läkare. Det kan ju även vara hjärtat. Har även problem med hjärtat
Så ta dig till akuten eller ring 1177 och se vad de råder dig till.

Tack för svaret.
Har gjort minst 5ekg och 1 ultraljud på hjärtat för min bröstsmärta, det var helt normalt.
Är 18år och frisk i övrigt förutom panikångest.
Har varit hos läkare för det innan som s att jag är för ung för både magsår och magkatarr.. Bad mig ta en kur med omeprazol och det gjorde jag, det gick över men nu är det tillbaka igen..
Citera
2013-03-24, 16:55
Medlem
Flamsans avatar
Hmm jag fick min magkatarr när jag var i fjortonårsåldern så vilket skitsnack av den läkaren. och mitt första magsår fick jag när jag var runt tjugo.

Det går ju att köpa omeprazol receptfritt om du tyckte det hjälpte. Beställ en ny tid på din vårdcentral. och skriv ner dina symptom och vad som utlöser dina smärtatacker. Och ångest och stress kan ju ge magkatarr. Och även göra att det känns värre.
Citera
2013-03-24, 17:07
Medlem
Tråknicks avatar
Jag tycker det låter som gallsten jag. Har du haft det i släkten och/eller äter dålig kost (är du lite fet)?

Men har dom gjort massa ultraljud på dig borde dom kollat efter det. Problemet med gallsten är att dom försöker dra ut på operationstiden så långt som möjligt alltid och man måste åka in akut tiotalet gånger innan dom prioriterar upp dig.
Citera
2013-03-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag tycker det låter som gallsten jag. Har du haft det i släkten och/eller äter dålig kost (är du lite fet)?

Men har dom gjort massa ultraljud på dig borde dom kollat efter det. Problemet med gallsten är att dom försöker dra ut på operationstiden så långt som möjligt alltid och man måste åka in akut tiotalet gånger innan dom prioriterar upp dig.

Nja kanske. Har haft ett gallstensanfall när jag var gravid, så vet hur det känns för det gör jävulskt ont!
Ja vi har det i släkten. Min syster fick nyss operera bort gallblåsan. Nej, är ungefär 160cm lång och väger 49kg.
Citera
2013-03-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alwaysalone
Tack för svaret.
Har gjort minst 5ekg och 1 ultraljud på hjärtat för min bröstsmärta, det var helt normalt.
Är 18år och frisk i övrigt förutom panikångest.
Har varit hos läkare för det innan som s att jag är för ung för både magsår och magkatarr.. Bad mig ta en kur med omeprazol och det gjorde jag, det gick över men nu är det tillbaka igen..

har själv gjort massa ekg och inte visat något, har ocskå haft bröstsmärtor ungefär som du förklarar, min läkare sa att benen runt hjärtat kan få spänningar och då får man bröstsmärtor.=)
Citera
2013-07-02, 04:20
Medlem
Hej på er.

Jag har en sak jag undrar över.

Nu inatt har jag börjat må fruktansvärt illa, är verkligen nära på att kräkas. Det bränner och svider i mellangärdet, rapar, när jag rapar ibland kommer det bara upp magsyra. Men illamåendet är värst, det kommer i intervaller. Jag har tagit novalucol men det hjälper inte.

Jag kan inte somna pågrund av det. Så fort jag lägger mig ner så får jag sura uppstötningar och segt att andas. Det vrider och vänder sig i magen och är nästan berädd på att springa till toan men har inte behövt det riktigt än.
Min avföring är normalfärgad. Det är mer brännande/svidande och sugande i mellangärdet. Inte direkt ont.

Jag har inte kunnat äta. Då mår jag superilla direkt och får småäta istället.
Jag är så rädd för blödande magsår! Men har ju som sagt inte direkt ont, mer bränner/svider.
När jag känner lite i mellangärdet så känns det som jag trycker upp mer magsyra i halsen.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att iallafall kunna somna inatt och inhandla någon medicin imorgon?
Citera
2013-07-02, 04:27
Medlem
grillads avatar
Citat:
Hej på er.

Jag har en sak jag undrar över.

Nu inatt har jag börjat må fruktansvärt illa, är verkligen nära på att kräkas. Det bränner och svider i mellangärdet, rapar, när jag rapar ibland kommer det bara upp magsyra. Men illamåendet är värst, det kommer i intervaller. Jag har tagit novalucol men det hjälper inte.

Jag kan inte somna pågrund av det. Så fort jag lägger mig ner så får jag sura uppstötningar och segt att andas. Det vrider och vänder sig i magen och är nästan berädd på att springa till toan men har inte behövt det riktigt än.
Min avföring är normalfärgad. Det är mer brännande/svidande och sugande i mellangärdet. Inte direkt ont.

Jag har inte kunnat äta. Då mår jag superilla direkt och får småäta istället.
Jag är så rädd för blödande magsår! Men har ju som sagt inte direkt ont, mer bränner/svider.
När jag känner lite i mellangärdet så känns det som jag trycker upp mer magsyra i halsen.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att iallafall kunna somna inatt och inhandla någon medicin imorgon?

Tar du några mediciner mot din "panikångest"?

Før jag tar setralin och från och till før jag næstan en sådan kænsla som du beskriver.
Det du beskriver i mellangærdet och att de trycker upp magsyra, tycker jag mer låter som en rejæl halsbrænna. Testa att dricka lite mjølk eller fil. Det brukar lindra smærtan, då det kænns lent.

Och på grund av din oroliga mage, tro jag att novalucol Kan vara en bidragande faktor, då det kan sætta fart på magen!

Hoppas det løser sig!
Citera
2013-07-02, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grillad
Tar du några mediciner mot din "panikångest"?

Før jag tar setralin och från och till før jag næstan en sådan kænsla som du beskriver.
Det du beskriver i mellangærdet och att de trycker upp magsyra, tycker jag mer låter som en rejæl halsbrænna. Testa att dricka lite mjølk eller fil. Det brukar lindra smærtan, då det kænns lent.

Och på grund av din oroliga mage, tro jag att novalucol Kan vara en bidragande faktor, då det kan sætta fart på magen!

Hoppas det løser sig!

Nej det gör jag inte, är inte så mycket för såna mediciner..

Okej. Får du så att du nästan spyr också? Jag brukar oftast "hålla igen" så spyr faktiskt aldrig förutom när jag är magsjuk, knappt ens då. Hade jag inte varit sådan hade jag nog spytt nu. Så illa mår jag.

Ska prova det! Och hoppas på att det hjälper. Kan inte somna pågrund av det.

Okej, så det är rättare sagt dåligt för magen? Ska skippa det isåfall!
tack för råden!
Citera
2013-07-02, 04:37
Medlem
grillads avatar
Citat:
Nej det gör jag inte, är inte så mycket för såna mediciner..

Okej. Får du så att du nästan spyr också? Jag brukar oftast "hålla igen" så spyr faktiskt aldrig förutom när jag är magsjuk, knappt ens då. Hade jag inte varit sådan hade jag nog spytt nu. Så illa mår jag.

Ska prova det! Och hoppas på att det hjälper. Kan inte somna pågrund av det.

Okej, så det är rättare sagt dåligt för magen? Ska skippa det isåfall!
tack för råden!

Okej!

Ja, jag brukar också få "hålla igen", så det kommer som små rapar, så det svider. Inget vidare!
Det ær iaf min uppfattning om man "øverdosera" novalucol, men 1-2 ær nog inga problem.
Hoppas de kommer till nytta!
Citera
2013-07-02, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grillad
Okej!

Ja, jag brukar också få "hålla igen", så det kommer som små rapar, så det svider. Inget vidare!
Det ær iaf min uppfattning om man "øverdosera" novalucol, men 1-2 ær nog inga problem.
Hoppas de kommer till nytta!

Okej, samma här! Fast för mig blir det mer som magsyra som kommer upp när jag rapar.

Okej, jag har tagit ett par stycken så då kanske det är lite därför med. Trodde det skulle hjälpa men blev bara ännu sämre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in