2013-03-24, 03:01
Medlem
horses avatar
Hej.

Sitter hög som ett hus och funderar verkligen på varför man får stora respektive små pupiller. Som på opiater får jag små, men på amfetamin får jag enormt stora. Vad beror detta på, finns det en förklaring? Har suttit och försökt googla detta, men utan resultat. Jag ber om ursäkt om tråden är helt felplacerad och då ber jag mod flytta. Kanske är mitt narkotikarus som fått upp frågan men vill verkligen ha ett svar på detta.

Hälsningar

Horse Hästen.
Citera
2013-03-24, 21:12
Medlem
2.71828s avatar
Centralstimulerande preparat stimulerar inte enbart det centrala nervsystemet, utan även det sympatiska som aktiverar den sk fight-or-flight responsen, vilket bl a innebär: Förstorade pupiller, höjd puls, svettningar och förminskade blodkärl. Den sistnämnda gör bl a att mängden blod i penis minskar, vilket resulterar i tjackballe.
Citera
2013-03-24, 21:38
Har för mig att amfetamin bryts ner i ett restämne som påverkar kroppen via utvidgande pupiller. Är osäker men har en aning om att det är något sådant.
Citera
2013-03-25, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxen
Har för mig att amfetamin bryts ner i ett restämne som påverkar kroppen via utvidgande pupiller. Är osäker men har en aning om att det är något sådant.
Jepp, förmodligen därför man får stora pupiller efter att ha varit igång ett tag, medan det knappt är märkbart i början.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxyamfetamine

Plus så klart att all stimulans av det sympatiska nervsystemet ger pupillförstoring i varierande grad.
Citera
2013-03-26, 22:11
Medlem
blancs avatar
Fet bump på det här, men vi kör!

Vi tar det från början. Vi har det centrala nervsystemet: hjärnan samt ryggraden, samt det autonomiska nervsystemet. Det autonomiska nervsystemet styr i princip över organ samt körtlar, för att förenkla det lite. Det autonomiska nervsystemet kan delas in i det sympatiska nervsystemet (fight and flight) och det parasympatetiska nervsystemet (rest and digest).

Det sympatetiska nervsystemet är en grupp nerver med liknande funktion, vilka oftast styrs av ett release samt återupptag av epinephrine eller nor-ephinephrine (adrenalin eller nor-adrenalin) vid synapsen. Sympatetisk innervering sker dagligen och kan, som tidigare nämt, orsaka höjd hjärtfrekevens, vasokonstriktion och contraction av muskler bland annat.

Det parasympatetiska nervsystemet sägs vara "motsatsen" till det sympatetiska nervsystemet och initierar å påverkar responser när koppen är i vila.

Nu till ögat: Dilerade pupiller kallas för mydriasis och små för miosis. Det finns två muskler som påverkar pupillstorleken: dilator pupillae (som har radial organisering av muskelfibrerna) och när de är contractade så orsakar de mydriasis, samt sphincter pupillae (som har cirkulära muselfibrer) och när contractade orsakar miosis.

Dilator pupillae innerveras av det sympatetiska nervsystemet och sphincter pupillae av parasympatetiska. Kokain, tex, inhiberar (generellt för större delen av de sympatiska nervsystemet) återupptaget av norepinephrine i synapserna vilket leder till överexcitation, då även av dilator pupillae vilken contractas = mydriasis. Amfetamin och psykadeliska droger har liknande funktion på synapserna och leder således till samma sak.

Opioider däremot leder till miosis eftersom att de påverkar the parasympathetic nucleus (edinger westphal) of oculomotor, i hjärnstammen. Det är en av få substanser som alltså kan passera the blood brain barrier. Oculomotor är en av de 12 kranialnerverna som bland annat innerverar musklerna runt samt inuti ögat (men som har parasympatetisk divisions).

Jag är ledsen för min svengelska, jag pluggar på engelska och medicinsvenskan hänger inte med för fem öre. Och jag ber om ursäkt om det blev fel nånstans, av någon konstig anledning så läser vi inte mycket om "roliga" droger i farmakologin.
Citera
2013-03-27, 21:15
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blanc

Vi tar det från början. Vi har det centrala nervsystemet: hjärnan samt ryggraden, samt det autonomiska nervsystemet. Det autonomiska nervsystemet styr i princip över organ samt körtlar, för att förenkla det lite. Det autonomiska nervsystemet kan delas in i det sympatiska nervsystemet (fight and flight) och det parasympatetiska nervsystemet (rest and digest).

Det sympatetiska nervsystemet är en grupp nerver med liknande funktion, vilka oftast styrs av ett release samt återupptag av epinephrine eller nor-ephinephrine (adrenalin eller nor-adrenalin) vid synapsen. Sympatetisk innervering sker dagligen och kan, som tidigare nämt, orsaka höjd hjärtfrekevens, vasokonstriktion och contraction av muskler bland annat.

Det parasympatetiska nervsystemet sägs vara "motsatsen" till det sympatetiska nervsystemet och initierar å påverkar responser när koppen är i vila.

Nu till ögat: Dilerade pupiller kallas för mydriasis och små för miosis. Det finns två muskler som påverkar pupillstorleken: dilator pupillae (som har radial organisering av muskelfibrerna) och när de är contractade så orsakar de mydriasis, samt sphincter pupillae (som har cirkulära muselfibrer) och när contractade orsakar miosis.

Dilator pupillae innerveras av det sympatetiska nervsystemet och sphincter pupillae av parasympatetiska. Kokain, tex, inhiberar (generellt för större delen av de sympatiska nervsystemet) återupptaget av norepinephrine i synapserna vilket leder till överexcitation, då även av dilator pupillae vilken contractas = mydriasis. Amfetamin och psykadeliska droger har liknande funktion på synapserna och leder således till samma sak.

Opioider däremot leder till miosis eftersom att de påverkar the parasympathetic nucleus (edinger westphal) of oculomotor, i hjärnstammen. Det är en av få substanser som alltså kan passera the blood brain barrier. Oculomotor är en av de 12 kranialnerverna som bland annat innerverar musklerna runt samt inuti ögat (men som har parasympatetisk divisions).

Jag är ledsen för min svengelska, jag pluggar på engelska och medicinsvenskan hänger inte med för fem öre. Och jag ber om ursäkt om det blev fel nånstans, av någon konstig anledning så läser vi inte mycket om "roliga" droger i farmakologin.

Alltså, hur fan har du kommit in på en universitetsutbildning när du inte ens kan översätta enkla termer från, vad som ska vara, ditt field of expertise - från ditt andraspråk till ditt modersmål?

Autonomiska? Sympatetiska? Håll dej till att klippa och klistra, som du gör större delen av ditt inlägg. Och lycka till på utbildningen.

Ursäkta för OT, var bara tvungen när du t o m bad om ursäkt i slutet
Citera
2013-03-29, 00:27
Medlem
blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
Alltså, hur fan har du kommit in på en universitetsutbildning när du inte ens kan översätta enkla termer från, vad som ska vara, ditt field of expertise - från ditt andraspråk till ditt modersmål?

Autonomiska? Sympatetiska? Håll dej till att klippa och klistra, som du gör större delen av ditt inlägg. Och lycka till på utbildningen.

Ursäkta för OT, var bara tvungen när du t o m bad om ursäkt i slutet

Jag planerar inte att bo eller jobba i Sverige, så det känns okej ändå. Jag kom in på intagningprov (där svenska inte ingick, turligt nog... Hehe). Om du vill diskutera sakfrågan så kör hårt, jag är bara student så det är troligtvis en lätt sak att slå mig på fingrarna.
Citera
2013-03-29, 16:43
Moderator
kvm3s avatar
Eftersom trådstarten verkar vara inriktad på olika drogtypers inverkan på pupillernas storlek flyttar jag tråden till bättre lämpat delforum.

Centralstimulantia --> Övriga droger
/Moderator
Citera
2013-03-29, 16:45
Medlem
Playams avatar
Intressant, har funderat lite på det här jag med men aldrig kollat upp det. The more you know=)
Citera
2013-03-29, 17:16
Medlem
Korta förklaringen:
CS usöndrar adrenalin
Adrenalin utsöndras i kroppen bl.a för att skydda dig mot fara
Vid fara behöver du: Se bra, orka mycket, tänka snabbt

Således blir påföljande effekter:
Små kärl drar ihop sig så att blodet koncentreras till torso och hjärna => Tjackballe och kalla händer
Samt att pupiller utvidgar sig

Man behöver inte ta till massa akademiska uttryck och spela besserwisser, det räcker att tänka logiskt...
Citera
2013-03-29, 19:20
Medlem
Spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blanc

Oj! Du verkar kunnig! Kan du förklara varför jag får olika stora pupiller på amfetamin? Inga andra symptom och har varit så länge Får det även när jag är riktigt sliten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in