Citat:
Ursprungligen postat av blanc
Fet bump på det här, men vi kör!
Vi tar det från början. Vi har det centrala nervsystemet: hjärnan samt ryggraden, samt det autonomiska nervsystemet. Det autonomiska nervsystemet styr i princip över organ samt körtlar, för att förenkla det lite. Det autonomiska nervsystemet kan delas in i det sympatiska nervsystemet (fight and flight) och det parasympatetiska nervsystemet (rest and digest).
Det sympatetiska nervsystemet är en grupp nerver med liknande funktion, vilka oftast styrs av ett release samt återupptag av epinephrine eller nor-ephinephrine (adrenalin eller nor-adrenalin) vid synapsen. Sympatetisk innervering sker dagligen och kan, som tidigare nämt, orsaka höjd hjärtfrekevens, vasokonstriktion och contraction av muskler bland annat.
Det parasympatetiska nervsystemet sägs vara "motsatsen" till det sympatetiska nervsystemet och initierar å påverkar responser när koppen är i vila.
Nu till ögat: Dilerade pupiller kallas för mydriasis och små för miosis. Det finns två muskler som påverkar pupillstorleken: dilator pupillae (som har radial organisering av muskelfibrerna) och när de är contractade så orsakar de mydriasis, samt sphincter pupillae (som har cirkulära muselfibrer) och när contractade orsakar miosis.
Dilator pupillae innerveras av det sympatetiska nervsystemet och sphincter pupillae av parasympatetiska. Kokain, tex, inhiberar (generellt för större delen av de sympatiska nervsystemet) återupptaget av norepinephrine i synapserna vilket leder till överexcitation, då även av dilator pupillae vilken contractas = mydriasis. Amfetamin och psykadeliska droger har liknande funktion på synapserna och leder således till samma sak.
Opioider däremot leder till miosis eftersom att de påverkar the parasympathetic nucleus (edinger westphal) of oculomotor, i hjärnstammen. Det är en av få substanser som alltså kan passera the blood brain barrier. Oculomotor är en av de 12 kranialnerverna som bland annat innerverar musklerna runt samt inuti ögat (men som har parasympatetisk divisions).
Jag är ledsen för min svengelska, jag pluggar på engelska och medicinsvenskan hänger inte med för fem öre. Och jag ber om ursäkt om det blev fel nånstans, av någon konstig anledning så läser vi inte mycket om "roliga" droger i farmakologin.
Alltså, hur fan har du kommit in på en universitetsutbildning när du inte ens kan översätta enkla termer från, vad som ska vara, ditt field of expertise - från ditt andraspråk till ditt modersmål?
Autonomiska? Sympatetiska? Håll dej till att klippa och klistra, som du gör större delen av ditt inlägg. Och lycka till på utbildningen.
Ursäkta för OT, var bara tvungen när du t o m bad om ursäkt i slutet