2013-03-23, 22:25
Medlem
grapoluponapes avatar
Kan någon förklara för mig vad vitsen med att ha parenteser i en låttitel är?

Några exempel:
What’s The Story?) Morning Glory - Oasis
(I just) died in your arms tonight - Cutting Crew
Curiosity (killed the cat) - Little River Band
I’d Do Anything for Love (But I Won’t Do That) – Meat Loaf
(You Gotta) Fight For Your Right (To Party) – Beastie Boys

Man ser sällan parenteser i boktitlar eller filmtitlar, så varför är det så vida använt i fallet med låttitlar?
Citera
2013-03-23, 22:27
Medlem
Tjockhuvudets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grapoluponape
Kan någon förklara för mig vad vitsen med att ha parenteser i en låttitel är?

Några exempel:
What’s The Story?) Morning Glory - Oasis
(I just) died in your arms tonight - Cutting Crew
Curiosity (killed the cat) - Little River Band
I’d Do Anything for Love (But I Won’t Do That) – Meat Loaf
(You Gotta) Fight For Your Right (To Party) – Beastie Boys

Man ser sällan parenteser i boktitlar eller filmtitlar, så varför är det så vida använt i fallet med låttitlar?

En annan titel på låten helt enkelt
Citera
2013-03-23, 22:28
Medlem
grapoluponapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockhuvudet
En annan titel på låten helt enkelt

Men varför då inkludera båda namnen?
Citera
2013-03-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grapoluponape
Men varför då inkludera båda namnen?

För att förtydliga budskapet antar jag.
Citera
2013-03-23, 22:36
Medlem
Tjockhuvudets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storheesten
För att förtydliga budskapet antar jag.

Precis
Citera
2013-03-23, 23:10
Medlem
Inkännande, folk som inte har så bra koll på musik kan komma på vilken låt det är när de nynnar på den och då behövs det kanske ett lite längre låtnamn
Citera
2013-03-23, 23:32
Medlem
starbolts avatar
Ibland passar det helt enkelt bra att ha det. Man kanske vill förstärka budskapet men samtidigt inte ta med hela meningen i titeln, så man fuskar lite med en parentes. Och så har det blivit lite av en grej inom just musik.

"(I just) died in your arms tonight" är ett exempel på en riktigt misslyckad parentes-titel i min mening. "(What's the story?) morning glory" är betydligt mer lyckat.
Citera
2013-03-23, 23:47
Medlem
phille21s avatar
Jag kanske är ute på hal is nu men ibland händer det att artisten och skivbolaget inte är enade om vad låten skall heta. Då artistens syfte kanske är mera åt att fånga det "artistiska" men skivbolaget vill tjäna pengar och marknadsföra låten mer.

Kan ju även vara så att titeln förlängs med en parantes för att "massorna" ska hänga med.

Ett annat exempel är ju när titeln ändras helt, som aserejé som blev "the ketchup song".

Spekulationer dock.
Citera
2013-03-24, 00:24
Medlem
Killer-queens avatar
Det finns lite olika anledningar.

• Kompositören har bestämt en titel, men då låten väl blivit populär så döper folk om den till något annat. Detta kan bland annat bero på att folk ofta tycker att det man sjunger i refrängen är det som ska vara titeln.
• Låten heter något, men blir känd under andra omständigheter.
• Kompositören har själv valt parenteserna av konstnärliga skäl.
• Man upptäcker i efterhand att andra låtar heter samma sak, och då lägger man till lite i parentes för att särskilja den från andra.
Citera
2013-03-24, 01:31
Medlem
Dolmantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det finns lite olika anledningar.

• Kompositören har bestämt en titel, men då låten väl blivit populär så döper folk om den till något annat. Detta kan bland annat bero på att folk ofta tycker att det man sjunger i refrängen är det som ska vara titeln.
• Låten heter något, men blir känd under andra omständigheter.
• Kompositören har själv valt parenteserna av konstnärliga skäl.
• Man upptäcker i efterhand att andra låtar heter samma sak, och då lägger man till lite i parentes för att särskilja den från andra.

Eh, fel? Antar att du är uppväxt med mp3: or då skivalbum/singlars titlar torde vara tryckta innan låten "blir känd"?
Citera
2013-03-24, 02:24
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbolt
Ibland passar det helt enkelt bra att ha det. Man kanske vill förstärka budskapet men samtidigt inte ta med hela meningen i titeln, så man fuskar lite med en parentes. Och så har det blivit lite av en grej inom just musik.

"(I just) died in your arms tonight" är ett exempel på en riktigt misslyckad parentes-titel i min mening. "(What's the story?) morning glory" är betydligt mer lyckat.

kan du förklara varför oasis namnet e bra? har aldrig fattat.

vet inte varför de e så men film å böcker e ju mer stela men de finns ju tex [REC] som e en film.
Citera
2013-03-24, 02:39
Medlem
starbolts avatar
Jag kan inte förklara mer än att det "låter bra" och ser bra ut i skrift. Och det är en logisk parentes, till skillnad från redan nämnda "(I just) died in your arms tonight". Parentesen i den titeln fyller inget syfte whatsoever.

Att det används just i musik men inte i filmtitlar har väl egentligen en ganska enkel förklaring; Musik handlar mycket om texterna, och en låttitel ser nog textförfattaren som en väsentlig del av konstnärsskapet. Titeln på en film är liksom inte mycket mer än bara titeln på en film. Nu vet jag inte hur alla författare tänker men det är nog lite samma sak med boktitlar- ett nödvändigt ont för att marknadsföra boken. Eller så är jag helt ute och cyklar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in