2013-03-24, 05:28
Medlem
KingRats avatar
jag tror öht inte på att det handlar om att låten blir känd under för en annan fras o.s.v., låten heter ju ändå det den heter innan den släpps? Jag tror inte heller att det handlar om att skivbolaget vill döpa om den. Jag vet att skivbolag har mycket inflytande nuförtiden, men artisten bestämmer vad deras verk ska döpas till.

Jag tror enbart det handlar om stilistiska och artistiska skäl. Det är snyggt, helt enkelt, och det tycker artisten också.
Citera
2013-03-24, 06:03
Medlem
Europes avatar
Ett av de mest misslyckade fallen måste vara Stones (I Can't Get No) Satisfaction. Jag gissar att rätt många inte ens känner till hela titeln och desto färre uttalar det som står inom parentesen. Jag undrar om folk inte skulle se en som lite märklig om man faktiskt uttalade hela titeln...

Om man ska tro Keith Richards, så gav skivbolaget ut låten innan de ens var klara med den, så det kan i så fall vara skivbolaget som har lagt dit parentesen (tydligen ska skivbolaget även ha lagt in ett komma i Paint It, Black.

Edit: Jag kom på ytterligare en Stones-låt som har t.o.m. ännu sämre användande av parentesen, nämligen Doo Doo Doo Doo Doo (Heartbreaker). Jag är rätt säker på att i offentliga situationer lär ingen använda det som står utan parentes, vilket känns ännu konstigare än att bara låta bli att nämna det som står i parentes.
Senast redigerad av Europe 2013-03-24 kl. 06:10. Anledning: Edit
Citera
2013-03-24, 09:21
Medlem
grapoluponapes avatar
På Radioheads platta "Hail to the thief (or the Gloaming) tar man parenteserna till en ny nivå och använder dem i samtliga låttitlar (http://en.wikipedia.org/wiki/Hail_to_the_Thief).
Citera
2013-03-24, 11:01
Medlem
WizHoles avatar
Har tänkt själv på detta mången gång då en ändlös "hobby" jag har är att döpa om alla tusentals mp3r och snygga till biblioteken.

Jag tänker mig att i många fall lägger man till titelparenteser just för att det finns fler kända verk med samma/snarlika namn.
Helt enkelt så att man inte blandas ihop. Man vill sticka ut.

Live edit (): Här görs ett försök till att förklara varför man använder parenteser i låttitlar. Flera exempel som tagits upp i tråden finns med.
http://havingaword.com/2012/04/the-joy-of-parentheses-in-song-titles/
Citera
2013-03-24, 11:02
Medlem
(What’s The Story?) Morning Glory tycker jag är en helt klockren titel på en låt.
Citera
2013-03-24, 11:25
Medlem
Pirre77s avatar
U2's "Pride (In the Name of Love)" är ju också ett exempel som känns som de valt ett namn själv (Pride) och ett namn (In The Name of Love) som de misstänkte att publiken skulle ta till sig då frasen ju är grunden i den underbara refrängen.
Citera
2013-03-24, 12:00
Medlem
Kaustis avatar
Min personliga favorittitel inom området får nog bli My Chemical Romances låt Na Na Na (Na Na Na Na Na Na Na Na Na). Tur dom la in parentesen där, annars hade man aldrig kunnat gissa vad låten hette...
Citera
2013-03-24, 13:04
Bannlyst
Per Gessle är uppenbarligen förtjust i låttitlar med parenteser! Här är ett antal av hans skapelser:

Gyllene Tider:
"(Dansar inte lika bra som) Sjömän"
"(Kom så ska vi) Leva livet"
"Kärleken är inte blind (men ganska närsynt)"
"(Hon vill ha) Puls"
"Even if it hurts (it's alright)"
"Tuffa tider (för en drömmare)"

Roxette:
"It must have been love" (Christmas for the broken-hearted)" - originalversionen
"(I could never) Give you up"
"Fading like a flower (Everytime you leave)"
"Come back (before you leave)"
"Harleys & Indians (Riders in the sky)"
"Love is all (Shine your light on me)"
"The centre of the heart (is a suburb to the brain)"
"She's got nothing on (but the radio)"

Son of a Plumber:
"I have a party in my head (I hope it never ends)"
"Hey Mr DJ (Won't you play another love song)"
"Substitute (for the real deal)"

Och så förstås "Här kommer alla känslorna (på en och samma gång)".

PG verkar nästan ha gjort parentesandet till en gimmick! Ger det möjligen extra klirr i kassan, att en låt då räknas som två?

För övrigt kan man konstatera att det inte passar för det svenska sättet att skriva titlar att inleda en låttitel med parenteser. Liten bokstav efter?
Senast redigerad av Oilkink 2013-03-24 kl. 13:09.
Citera
2013-03-24, 14:23
Medlem
Anledningen till att du sällan ser parenteser i film och boktitlar är väll att dessa använder sig av undertitlar.
Citera
2013-03-24, 14:43
Medlem
thesyss avatar
John Lennon använde sig mycket av det på sitt album Mind Games, att Lennon influerat många är det inga tvivel om.
Citera
2013-03-24, 14:48
Medlem
Oakenshields avatar
Fast när det gäller parenteser var det rätt vanligt förekommande långt innan Mind Games så det är knappast Lennons förtjänst i just det här avseendet.
Citera
2013-03-24, 16:18
Avslutad
Man vill väl vara lite unik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här