2013-03-23, 21:36
Bannlyst
Tja allihopa har en liten svart hund som verkligen stinker skit ur munnen, han kan ligga i ena soffan och tvätta sig och man känner lukten på 1-2 meters avstånd. Han är ungefär 2-3år och med åren kommer det förmodligen bara bli värre och tillslut kan man inte vistas i samma rum för det luktar så illa.

Han har ett rätt så rejält underbett så vet inte om det beror på det men hur fixar man detta på bästa sätt?
Citera
2013-03-23, 21:37
Medlem
Avliva hunden skulle jag råda dig till.
Citera
2013-03-23, 21:40
Medlem
khys avatar
Borstar du/ni tänderna på hunden eller ger honom något som är bra för tänderna, typ Dentastix?
Citera
2013-03-23, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av khy
Borstar du/ni tänderna på hunden eller ger honom något som är bra för tänderna, typ Dentastix?
Nej men man ska väl inte borsta tänder på hunden? Som sagt han har underbett och kan inte äta på ben tyvärr..
Citera
2013-03-23, 21:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför skulle du inte kunna borsta tänderna på hunden? finns speciella tandkrämer för hundar med leversmak.
Citera
2013-03-23, 21:55
Medlem
Sosan72s avatar
Ungefär som på människor måste hundars tänder skötas om! Hur gott tror du att du hade luktat ur käften om du inte hade skött din munhygien på 2-3 år?

Jag rekommenderar att du tar hunden till veterinären och skrapar tandsten (detta gör du 1gång/år) - det luktar fan om sånt! Sen köper du detta;

... som du blandar i maten till hunden dagligen + en omgång med mjuk tandborste och mild tandkräm ca 2-3 ggr/v

Då tror jag att du kommer att kunna andas lugnt igen!

Lycka till!
Citera
2013-03-23, 21:56
Medlem
Sosan72s avatar
Sorry, länken kom inte med...

http://www.haromi.se/plaqueoff-p-971.html?gclid=CLSs7ufbk7YCFWd2cAodER8AZA
Citera
2013-03-23, 22:19
Medlem
ToblaTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KravallBroder
Nej men man ska väl inte borsta tänder på hunden? Som sagt han har underbett och kan inte äta på ben tyvärr..

Hur grovt underbett har han om han inte kan tugga? Vad är det för ras?
Citera
2013-03-23, 22:23
Medlem
-defekt-s avatar
Tandsten.. Gå till Veterinären och skrapa tänderna, ge delvis torrfoder, borsta tänderna. Ge typ dentastick eller litet märgben trots överbett så knaprar den på benet. Är det en engelsk bulldog?
Citera
2013-03-23, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sosan72
Ungefär som på människor måste hundars tänder skötas om! Hur gott tror du att du hade luktat ur käften om du inte hade skött din munhygien på 2-3 år?

Jag rekommenderar att du tar hunden till veterinären och skrapar tandsten (detta gör du 1gång/år) - det luktar fan om sånt! Sen köper du detta;

... som du blandar i maten till hunden dagligen + en omgång med mjuk tandborste och mild tandkräm ca 2-3 ggr/v

Då tror jag att du kommer att kunna andas lugnt igen!

Lycka till!
Åh tackar, tycker bara det är så konstigt för dom andra hundarna jag har haft har inte luktat i närheten av illa som denna gör. Kan man skrapa tandsten hemma?
Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Hur grovt underbett har han om han inte kan tugga? Vad är det för ras?
Ungefär som Pumba i timon och pumba, haha nejdå men 2cm kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Tandsten.. Gå till Veterinären och skrapa tänderna, ge delvis torrfoder, borsta tänderna. Ge typ dentastick eller litet märgben trots överbett så knaprar den på benet. Är det en engelsk bulldog?
Det är en blandras, yorkshier,terrier och några mer. Han får endast torrfoder.
Citera
2013-03-23, 22:40
Medlem
-defekt-s avatar
Citat:
Åh tackar, tycker bara det är så konstigt för dom andra hundarna jag har haft har inte luktat i närheten av illa som denna gör. Kan man skrapa tandsten hemma?

Ungefär som Pumba i timon och pumba, haha nejdå men 2cm kanske?

Det är en blandras, yorkshier,terrier och några mer. Han får endast torrfoder.
Att skrapa tandsten hemma beror på hundens lynne, hos vetten så sövs hunden. Lyft på läppen och kolla om hunden är grå på tänderna. Har själv en pitshu (toypudel/shitzu) Som stinker i munnen till och från. Hittar du ingen tandsten så kan det komma nere ifrån magen. Då är det dags och byta foder.
2cm låter sjukt mycket. haha måste se ut som ett freak, har den stor tunga med?
Citera
2013-03-23, 22:51
Medlem
Citat:
Tja allihopa har en liten svart hund som verkligen stinker skit ur munnen, han kan ligga i ena soffan och tvätta sig och man känner lukten på 1-2 meters avstånd. Han är ungefär 2-3år och med åren kommer det förmodligen bara bli värre och tillslut kan man inte vistas i samma rum för det luktar så illa.

Han har ett rätt så rejält underbett så vet inte om det beror på det men hur fixar man detta på bästa sätt?

Tandsten, gå till vet och skrapa. Sen ser du till att hunden alltid har ben att tugga på (alla hundar kan tugga på ben, även dom med över/underbett), skyddar inte till 100% mot tandsten men fördröjer tillbakakomsten (är det ens ett ord?). Sen kan du börja med dentasticks en gång om dagen också.

Vet man inte att lukten beror på tex tandsten ska man nog inte ge sig på att skrapa den själv heller, gör mer skada än nytta.
Senast redigerad av ikna 2013-03-23 kl. 22:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in