2013-03-23, 23:05
Medlem
Sosan72s avatar
[quote=KravallBroder]Åh tackar, tycker bara det är så konstigt för dom andra hundarna jag har haft har inte luktat i närheten av illa som denna gör. Kan man skrapa tandsten hemma?

Nej, snälla, gör inte det! Det kan bli så galet! Jag testade och ställde till det så in i helvete (blödande tandkött med inflammation på köpet). Min stackars hund! Jag trodde jag gjorde nåt bra, men inte, det mår jag dåligt över än idag.

Det är inte dyrt att göra det hos veterinären. Kolla bara upp priser först. Kanske runt 200:-, men det är här i lilla Piteå. Och på ett år, vad är det om jycken mår bra sen?!
Citera
2013-03-24, 00:00
Medlem
Sereenas avatar
Om du inte vet vad du gör så bör du inte ge dig på att skrapa tandsten själv utan låt vetrinären göra det, vet kan även ge tips på hur du ska få bukt med problemen.
Citera
2013-03-24, 12:11
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KravallBroder
Nej men man ska väl inte borsta tänder på hunden? Som sagt han har underbett och kan inte äta på ben tyvärr..

Och varför ska man inte borsta tänder på hundar? Självklart ska man göra det, det är bästa sättet att förebygga tandsten så man slipper slösa pengar på veterinären. Är det redan tandsten där så bör den tas bort, bäst hos veterinär som använder ultraljud, vanlig tandskrapa kan ge repor i emaljen så att ny tandsten fäster snabbare.

Sen kan andra saker än tandsten få hunden att lukta skit ur munnen, tex halsinfektion, magproblem, njurproblem, men att kolla tandsten är ju relativt lätt så börja där.
Citera
2013-03-24, 14:49
Medlem
Rompetrolls avatar
Jag föreslår i första hand du går till veterinär och får tagit tandsten. Man gör inte det själv.
Ta upp problemet med lukten speciellt!
Ang Plaque Off så testade jag på min förra katt. Efter 2,5 år var tänderna fortfarande fina, tog tandssten vartannat år före det. Tyvärr så fick vi inte kolla längre.

Det låter kanske otroligt men då min katt hade FORL läste jag allt jag hittade om det. Där kom att det även förekom på hundar, men sällsynt.

Vår katt hade ett enda tecken på sjukdom: hemsk stank från munnen. Men vi hade aldrig hört om sjukdomen och skyllde väl mest på att kattmat inte precis luktar så gott alltid.

När veterinären har fått bort tandsten så är det sedan upp till dej att förebygga det med egna medel.
De tips du fått.

Edit 1: Plaque Off kan verka dyrt men det är jämfört mycket drygt då man behöver små mängder.

Edit 2:Hundar drabbas främst av tandlossning. Även karies förekommer men är mycket ovanligare än tandlossning. Det finns beskrivet något som liknar FORL hos hund, men det är extremt ovanligt.

Hittade en annan länk än den jag läst tidigare.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/tandsjukdomar

Hoppas verkligen att din hund inte råkat illa ut! Både dyrt och plågsamt.
Senast redigerad av Rompetroll 2013-03-24 kl. 15:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in