2013-03-23, 17:57
Medlem
Behöver hjälp av någon Peugeotkunnig flashbackare!

Jag skulle stanna och släppa av en passagerare och stängde av tändningen med en växel samt koppling i. Innan bilen stannat drog jag dessutom ur nyckeln för att ge den till passageraren. Då la bilen av helt.

Nu fungerar inte nyckeln överhuvudtaget. Det går inte att använda fjärrlåset, slå på någon form av el, slå på tändningen, starta bilen eller få någon respons överhuvudtaget med nyckeln.

Enligt instruktionsboken innehåller varje nyckel en elektronisk krets med en speciell kod. Min fråga lyder: Kan jag ha raderat den här koden? Vad ska jag i så fall göra?

Kan tillägga att reservnyckel finns i en annan del av Sverige och att bilen har ett DEFA-larm installerat som manuvreras av nyckelns fjärrlås.
Citera
2013-03-23, 18:39
Medlem
interbeings avatar
För att läsa nyckel koden eller programmera in en ny krävs speciell utrustning, mitt råd är att du hör med en peugeot handlare.
Citera
2013-03-23, 19:12
Moderator
Det går ju att initiera om nyckeln själv om du har tur. Slå på tändningen, tryck på låsknappen några sekunder, slå av tändningen och prova om det fungerar.
Men det känns som att det är nåt annat som är fel, tändningen ska gå att slå på även om nyckeln tappat kontakten, startmotorn ska även den gå runt. Immobilizern låser bara motorstyrningen, inte startmotor och tändning mm.
Kolla till att börja med att det finns spänning i batteriet, ett batteri kan kortsluta såpass illa att det helt slutar att fungera, det kan ha gjort det under tiden du körde och när du slog av bilen så fanns det inte ström till att starta den igen. När bilen väl är igång så ger ju generatorn ström och då märks det inte.
Om batteriet har spänning så är nästa sak att kolla säkringar, efter det tändningslås osv. Men börja med batteriet.
Citera
2013-03-23, 19:15
Medlem
Det du refererar till är tre helt separata system i nyckeln.

Först har du själva metallnyckeln som du använder i tändnings- och dörrlås och funktionen i den kan inte påverkas av det du gjorde. Det krävs mekanisk åverkan för att slå ut den.

Startspärren (immobilizer) består av en eletronikenhet som sitter runt tändningslåset och läser av en digital kod i nyckeln vilket gör att bilen inte går att starta om inte nyckel med rätt digital kod används. Dvs det räcker inte med en kopia av metallnyckeln. Detta system är inte beroende av något batteri i nyckeln.

Fjärrstyrningen av centrallåset sköts av en radiosändare i nyckeln och denna är beroende av att det finns ett batteri med ström i nyckeln. Om detta falerar så går det att låsa upp dörrarna med metallnyckeln.

Har du testat att låsa upp med metallnyckeln?

Har du kollat så att du har ström i bilen och att inte någon säkring har gått?

Har du assistansförsäkring (tillägg till bilförsäkringen) så kan du ringa ditt försäkringsbolags journummer så kommer det ut någon och hjälper dig.

---/T
Citera
2013-03-23, 19:22
Medlem
Tack, ska kolla och ev ladda batteriet nu.
Citera
2013-03-23, 19:53
Medlem
samoht:
Ok, så långt är jag med.
Det finns ingen ström i bilen, nyckeln fungerar alltså manuellt men inget mer.
Batteriet har laddning (ca 80%) så det är väl sannolikt nån säkring som gått då.
Ska kolla instruktionsboken och min försäkring nu!
Citera
2013-03-23, 20:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Luddludd
samoht:
Ok, så långt är jag med.
Det finns ingen ström i bilen, nyckeln fungerar alltså manuellt men inget mer.
Batteriet har laddning (ca 80%) så det är väl sannolikt nån säkring som gått då.
Ska kolla instruktionsboken och min försäkring nu!
80% Du menar att det lämnar runt 9,6 volt obelastat? Isf är det säkert en kortsluten cell i batteriet och all ström försvinner så fort du lägger på en förbrukare. Kolla spänningen samtidigt som du vrider på tändningen, jag misstänker att spänningen kommer att sjunka drastiskt då. Ett friskt batteri ska lämna en bit över tolv volt obelastat och nyladdat (vilket det ska anses vara eftersom du kört och precis stängt av bilen).
Citera
2013-03-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
80% Du menar att det lämnar runt 9,6 volt obelastat? Isf är det säkert en kortsluten cell i batteriet och all ström försvinner så fort du lägger på en förbrukare. Kolla spänningen samtidigt som du vrider på tändningen, jag misstänker att spänningen kommer att sjunka drastiskt då. Ett friskt batteri ska lämna en bit över tolv volt obelastat och nyladdat (vilket det ska anses vara eftersom du kört och precis stängt av bilen).

Nja, jag har ingen voltmeter, utan tog helt enkelt ur batteriet för att ladda det, och batteriladdaren visade på ungefär 80% på 0-100% skalan. Nu är det faktiskt uppe i 95% så någonting verkar ju faktiskt hända.
Om nu låt oss säga cigarettändarsäkringen gått, (den såg helt ut) borde väl ström gå genom övriga säkringar? Bilen är alltså helt strömlös.

Vidare har jag ingen assistansförsäkring eller liknande. Vad göra?
Citera
2013-03-23, 23:18
Medlem
En kortsluten cell i batteriet brukar visa sig genom att det börjar koka i den när man börjar ladda batteriet. Batteriet kan ta slut utan att det är kortslutning. Hur gammal är bilen och batteriet?

Har du provat med startkablar?

Tråkigt att du inte hade assistansförsäkring. Det är något jag verkligen kan rekommendera för att rädda situationer som denna. Förutom hos ditt försäkringsbolag så finns det även fristående från Falck, OKQ8 m fl.

---/T
Citera
2013-03-23, 23:49
Medlem
Batteriet laddar utan problem, tänkte låta det stå över natten.
Bilen är från 2001, men jag har bara ägt den några dagar, köpt från bilhandlare som dessutom servat den nyligen. Batteriet borde vara ju vara hyffsat laddat då jag körde 60 mil i ett svep igår.
Startkablar har jag provat men inget hände.
Hur ser elsystemet ut; kan enstaka säkringar göra bilen helt strömlös?
Återkommer imorn när jag provat batteriet och kollat igenom säkringarna i dagsljus.
Citera
2013-03-24, 00:23
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Låter helt klart som en kortsluten cell i batteriet. Kan gissa att bilen stått ute på handlarens gård hela vintern utan kärlek, ingen köper ju en cab på vintern. Sen laddar han batteriet ett par timmar innan du hämtar bilen och den startar utan problem.

Förmodligen kommer bilen starta perfekt i morgon, men om en av cellerna är kortsluten kommer den ladda ur sig själv på nån dag. Enklast är att kolla med en voltmätare när du laddat upp det. Ett friskt batteri kommer hålla samma spänning obelastat i åtminstone ett par veckor. Har du en kortsluten cell kan man ofta se i realtid hur spänningen sjunker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in