2013-03-23, 13:14
Medlem
Nu är de så här att på den senaste tiden har min låsas pappa betet sig väldigt konstigt. För vi skaffade för några månader sen en ny vedspis, därefter började de. Han har fått för sig att någon av mina syskon samt mig då, har börjat kaka hål i den och att hålen har blivit större. De började rätt milt med de hela, men nu den senaste tiden har de börjat bli värre. Han hittar "bevis" att de är någon som gör de, och har börjat "ge igen" genom att ta våra saker så att någon av oss ska "erkänna".

Går Barn och fritid och började vi läsa om schizofreni för några dagar sen. Tycker de stämmer rätt bra.
Tycker jag då. Men har ju ingen utbildning så kan ju inte redigt avgöra de hela.

Men vill iallafall att om ni kan, att ni ger tips på hur man kan lugna ner honom när han får sina utbrott.
Samt hur man gör för att han ska fatta att han bara inbillar sig.

Tacksam för svar.
Citera
2013-03-23, 13:22
Medlem
novus.s avatar
Varför inte busa lite med honom och ge honom lite roliga hjärnspöken?

Sno lite av morsans nagellack och rita en liten röd prick precis bredvid hålet. Sen fortsätter du så, och fyller på med olika prickar vartefter dagarna går. En röd, en blå, en orange och så vidare. Sen börjar du måla samma prickar på hans skor, på hans jacka, hans glasögon och så vidare. Han kommer att bli tokig av detta om han är schizofren. När det har gått en månad, och du fortfarande förnekar allt, så börjar du skicka små brev till honom med kodad text, som du märker med dessa prickar... Fortsätt att skicka breven då och då, gärna i ett systematiskt mönster, och släng då och då in någon textrad som faktiskt går att tyda.............. Fortsätt såhär så hamnar han tillslut på hispan.
Citera
2013-03-23, 13:26
Medlem
Vill inte göra de värre för i slutändan är de mamma som får lida för de hela.

Vet att i hans förra förhållande har han betet sig väldigt våldsamt. t.ex putat ner hans ex för en trappa osv. Misstänker att de hade något med att han va så där parodin där också. För har pratat med kompisar till hans ungar. Vill ju inte de ska hända med mamma precis.
Citera
2013-03-23, 13:39
Medlem
Inte lätt alltid att förklara för människor att när man anklagar är det upp till dom att lägga fram bevisen.

Mitt råd att övertala din låtsaspappa att sätta upp en övervakningskamera där för att bevisa vad som händer. Men hålen finns där? De är alltså inte påhittade?

För är det så att din låtsaspappa som själv ligger bakom hålen är det lika lätt för honom att göra av med bevisningen i form av en övervakningskamera. Om ni inte i smyg sätter upp en och/eller tar honom på bar gärning - förutsatt att det är han.
Citera
2013-03-23, 13:42
Medlem
Ja hålen finns där, men tror att dom alltid har funnits där. För vi renoverade vedspisen.

Men tack för tipsen, ska försöka med de!
Citera
2013-03-23, 14:00
Medlem
novus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaglillabara
Vill inte göra de värre för i slutändan är de mamma som får lida för de hela.

Vet att i hans förra förhållande har han betet sig väldigt våldsamt. t.ex putat ner hans ex för en trappa osv. Misstänker att de hade något med att han va så där parodin där också. För har pratat med kompisar till hans ungar. Vill ju inte de ska hända med mamma precis.

Din mamma hjälper du enklast genom att smussla ner valium i hennes morgonkaffe. Om din far behöver hjälp så lär han med största sannolikhet få det på hispan, inte sant? Få det att spåra ur, driv honom till vansinne. Det blir roligt att prata om på puben om några år också.
Citera
2013-03-23, 14:36
Medlem
adequates avatar
Gör absolut inte det novus. tipsar om. Psykossjukdomar är redan ett helvete som det är, finns ingen mening med att göra det värre.
Citera
2013-03-23, 15:13
Medlem
NG88s avatar
Kontakta skolans kurator och berätta vad som händer. Kuratorer brukar vara kunniga människor och mycket hjälpsamma. Kontakta sedan kvinnojouren och berätta vad som händer, med tanke på att du är orolig för din mor. Då kan kvinnojouren vara i beredskap om något otäckt skulle hända.
Det är viktigt att du startar "röksignaler" då myndigheter kan hjälpa till i god tid. Din styvfar kommer förmodligen att bete sig aggressivt (av den hotfulla slaget) om du gör som Novus säger.
Människor som har en psykiskthandikapp är oftast inte mottagliga för resonemang utan att professionella människor kan hantera dem.
Hoppas att du blev mer klokare av mitt svammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in