Jag frågade Taxi Stockholm om detta, se svaret nedan:
Hej,
Tack för ditt mail.
Vi känner till att det finns en uppsjö friåkare som påminner till stor del om vårat taxibolag.
Varumärket Taxi Stockholm går inte att varumärkesskydda då det är för allmänt för det. Varumärket "Taxi Stockholm 150000"
är dock varumärkesskyddat. Om övriga taxibolag påminner för mycket om vårat kan även det vara varumärkesintrång.
I övrigt kan inte vi göra så mycket åt rådande situation då det ligger utöver vår makt. Lagar och regler tillåter en fri taximarknad
med fri prissättning, utformning och företagsnamn till stor del. Det ligger på en högre politisk nivå.
Med vänlig hälsning
Linda
TAXI STOCKHOLM 150000 AB
Kundcenter
Box 6576 (Luntmakargatan 64) 113 83 Stockholm
Tel vx 08-728 26 00, Tel dir 08-728 27 00
E-post kund@taxistockholm.se
Besök oss på
www.taxistockholm.se
Boka taxi via vår app, sms eller online
Please consider the environment before printing this e-mail
-----Ursprungligt meddelande-----
Från:
Skickat: den 19 februari 2013 19:56
Till: Kundcenter
Ämne: Förtroendefråga Taxi Stockholm
Hej,
Jag är kund till Taxi Stockholm. Väljer er främst när jag ska åka taxi för jag litar på ert varumärke.
Nu har jag två gånger varit när på att kliva in i taxibilar som är snarlika era. De heter något som liknar "Taxi Stockholm" när man läser det som står på framdörren, de har samma grafiska typsnitt på dekalerna med det gröna lövet osv....ja ni vet hur era bilar brukar se ut.
Som tur är har jag upptäckt detta i tid och inte klivit in i dessa bilar vid de här tillfällena.
Borde inte detta va varumärkesintrång....vilseledande marknadsföring eller något i den stilen? Jag ser det som ett bedrägeriförsök, att medvetet lura kunden som vill åka taxi att ge sken av att bilen tillhör Taxi Stockholm.
Min fråga till er är nu. Vad gör ni åt detta? Är ni ens medvetna om att ni blir kopierade av oseriösa/tvivelaktiga åkare?
Mitt önskemål till er, agera kraftfullt emot de här friåkarna med stöd av alla lagar och paragrafer som kan hittas.
Jag är less på alla ohederliga taxiåkare.
Mvh