Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
Dessutom kan du testa läsa lite på lite allmänt om hundar, om du allvarligt tror att "hundar ska hänga med på långa promenader".
Först är hunden ett djur, tvåa är den en art (hund) och trea är den en ras. Olika raser har olika behov för att bli uppfyllda av sin ras egenskaper. Långa promenader är det inte så många grupper som behöver för att bli uppfyllda, men detta är något man oftast tror när man läser Kalle anka och inte orkat läsa riktig fakta. Eller pratar med skk, mopsordern eller uppfödarna
Mopsar behöver inte gå på långrundor om minst två timmar varje dag, helt korrekt. Men om hundägaren skulle vilja gå en timme eller två en sommarkväll ska den inte kunna göra det med sin hund då? Utan att hunden måste kylas ner med kylfiltar?
Orkar läsa riktig fakta? Vad vet du om min utbildning? Vad vet du om jag tillhör SKK eller inte? (Vilket jag för övrigt gör, med hundar inom rasgrupp 8 och 1) Tyvärr finns det de inom rasklubbarna som blundar för problemen inom rasen- cavaliererna med 90% av alla vuxna hundar som har hjärtfel, exteriörschäfrarna som varken har psyke eller kropp för att hålla för arbete. Mopsar är inget undantag. Ett DJUR ska kunna röra sig utan att ha svårt att andas, ett djur ska kunna föda utan kirurgisk hjälp.
För övrigt- hur seriöst intryck ger namnet Mopsordern?