2013-03-23, 09:31
Medlem
Hej!

Jag vill skaffa en mops, men jag har aldrig ägt hund innan.
Jag är även rätt ung, 20 år.
Men det jag är mest orolig för är just med att lämna hunden ensam.
Som det ser nu bor jag hemma och jobbar 75% (mest natt) och kan lämna hunden hemma
då eftersom mina föräldrar är hemma.
Men en vecka i månaden jobbar jag dagtid och undrar vad jag ska göra då?
Citera
2013-03-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pokahontas
Hej!

Jag vill skaffa en mops, men jag har aldrig ägt hund innan.
Jag är även rätt ung, 20 år.
Men det jag är mest orolig för är just med att lämna hunden ensam.
Som det ser nu bor jag hemma och jobbar 75% (mest natt) och kan lämna hunden hemma
då eftersom mina föräldrar är hemma.
Men en vecka i månaden jobbar jag dagtid och undrar vad jag ska göra då?

Mycket bra val av hundras du är intresserad av. Mopsen är helt magiskt underbar.
Jättebra att du klurar över det där med jobbet och så, att du inte vill lämna den själv för länge.
Det är nämligen olagligt att lämna sin hund ensam för länge. Djurplågeri.
Detta är ett problem man måste ha klurat klart på innan man köper vovven.
Sambo som kan hjälpa dådu ärborta? Fina grannar du litar på? Föräldrar? Uppfödaren? Hunddagis?
Finns många olika alternativ du kan fundera över.

Mopsen är superglad, utåtriktad, underbar och helt enkelt bäst
Citera
2013-03-23, 09:58
Medlem
Alldeles för mycket folk som skaffar hund numera men inte vet vad dom ska göra av den under dagarna. Se för fan till att läsa på lite och ensamträna hundjäveln, annars kommer du att få ett helvete framöver då du ska leta hundvakt för att gå och pissa. Jag har bekanta som inte kan åka och handla utan att hunden ska ha hundvakt och passas och pussas, skärpning hundägare!
Citera
2013-03-23, 10:27
Bannlyst
En upplysning bara, du vet väl att den hundrasen har stor benägenhet att snarka när de sover.
Citera
2013-03-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkborren
En upplysning bara, du vet väl att den hundrasen har stor benägenhet att snarka när de sover.

Den låter även när den är vaken =) De snarkar typ även när de är vakna.
Sen så finns det två typer av mops kan man säga (psykiskt alltså), en är lugn, "tråkig" och snäll. Medans den andra sorten är speedad, glad och snäll

Antingen en vild buse eller en lugn professor
Citera
2013-03-23, 10:41
Medlem
Saolas avatar
Kolla linjerna bakom far o mor , i några generationer så kanske ni slipper en drös med sjukdommar , o Mopsen är bra som 1 hund lite egen men bra.

Men tänk på att Mopsen lever länge o ni bör ha ca 2-3 timmar om dagen till Mopsens ändstation.
Citera
2013-03-23, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
Den låter även när den är vaken =) De snarkar typ även när de är vakna.
Sen så finns det två typer av mops kan man säga (psykiskt alltså), en är lugn, "tråkig" och snäll. Medans den andra sorten är speedad, glad och snäll

Antingen en vild buse eller en lugn professor
Jovisst det gör den också, men jag ville inte skrämma upp TS
Citera
2013-03-23, 10:44
Medlem
Mops är tyvärr ingen ras jag kan rekommendera på grund av deras hälsoproblem. De tillhör de brakycefala raserna, det vill säga kortskalliga. Detta leder bland annat till andningsproblem, problem med att äta och problem med tänderna (lika många tänder som andra hundar, men på mycket mindre yta). I mopsens RAS (Rasspecifik Avelsstrategi) nämns även hög andel ögonskador och ögonproblem, förhållandevis mycket hudproblem och förlossningsproblem.
Mitt råd är att välja en ras som kan hänga med på långa promenader, som kan busa med en annan hund och som klarar av att andas i sommarvärmen.

Den veckan du jobbar dagtid måste du ha hundvakt, speciellt det förstå året då det tar tid att ensamträna en hund.
Citera
2013-03-23, 11:46
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Själv skulle jag aldrig skaffa hund ensam, visst du har ju dina föräldrar men du kommer väl flytta så småningom.

Det blir ändå en del promenader och det är skönt att kunna dela upp dem med nån. Nu är ju mopsen rätt liten och behöver inte gå så långt på alla promenaderna och det är ju en fördel men det tar ändå tid när man är på jobbet/skolan och måste hem på lunchen för att rasta hunden.

Men sen har jag faktiskt kompisar som själva tar hand om sin hund och de lyckas riktigt bra. De tycker inte att det är jobbigt för de tycker ju om sina hundar så mycket och tar dem med överallt, funkar om man har ett jobb där man kan ta med dem ju.
Citera
2013-03-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teklatok
Mops är tyvärr ingen ras jag kan rekommendera på grund av deras hälsoproblem. De tillhör de brakycefala raserna, det vill säga kortskalliga. Detta leder bland annat till andningsproblem, problem med att äta och problem med tänderna (lika många tänder som andra hundar, men på mycket mindre yta). I mopsens RAS (Rasspecifik Avelsstrategi) nämns även hög andel ögonskador och ögonproblem, förhållandevis mycket hudproblem och förlossningsproblem.
Mitt råd är att välja en ras som kan hänga med på långa promenader, som kan busa med en annan hund och som klarar av att andas i sommarvärmen.

Den veckan du jobbar dagtid måste du ha hundvakt, speciellt det förstå året då det tar tid att ensamträna en hund.

En mops är som vilken annan hund som helst. Ögonen är stora och den har en mycket kort nos vilket gör att ögonen lätt kan få en pinne in i sig (löses genom att inte låta hunden gå in i buskar), Den korta andningsvägen gör att de låter ofta när de andas, men detta är inget farligt utan det är bara så den lille mopsen är byggd.
Problem med att äta är en osanning. En mops äter bara inte som en saluki, eftersom den har kort nos.
Hudproblem är också en osanning till stor del. Troligen är det nosvecket som menas och detta är ett ickeproblem. När hunden varit ute när det varit fuktigt, blött eller snöigt så tar du bara en papperstuss och drar genom vecket så det blir torrt och rent. Summan: Aldrig några problem.
Förlossningsproblemen är däremot rätt hög frekvens på, dock ska tilläggas att min uppfödare (som haft mops i 9 år) adrig haft dessa problem. Alltid fött på vanlig väg utan kejsarsnitt.

Mopsen kan leka...ojoj vad den kan leka =) Det är verkligen INTE en pensionärshund.
Men som sagt, eftersom nosen är kortkort så måste du hjälpa den på traven när det är riktigt varmt, genom att ha en kylhandduk som du kan lägga på ryggen och huvudet. På vintern är det bara att sätta på mopsen en jacka.

Kort sagt: mopsen är helt underbar och dess brister är väldigt överdrivna.
OBS!! Detta stämmer om du köper av en seriös uppfödare. Du ska INTE köpa en smuggelhund
Senast redigerad av herr-money 2013-03-23 kl. 12:03.
Citera
2013-03-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkborren
Jovisst det gör den också, men jag ville inte skrämma upp TS

Haha =D Men den låter ju mycke mindre än vad ryktet gör gällande. Det är inte så stort problem....förutom då man inte kan somna för att det ligger en snarkande liten mops bredvid ditt öra =)
Citera
2013-03-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
En mops är som vilken annan hund som helst. Ögonen är stora och den har en mycket kort nos vilket gör att ögonen lätt kan få en pinne in i sig (löses genom att inte låta hunden gå in i buskar), Den korta andningsvägen gör att de låter ofta när de andas, men detta är inget farligt utan det är bara så den lille mopsen är byggd.
Problem med att äta är en osanning. En mops äter bara inte som en saluki, eftersom den har kort nos.
Hudproblem är också en osanning till stor del. Troligen är det nosvecket som menas och detta är ett ickeproblem. När hunden varit ute när det varit fuktigt, blött eller snöigt så tar du bara en papperstuss och drar genom vecket så det blir torrt och rent. Summan: Aldrig några problem.
Förlossningsproblemen är däremot rätt hög frekvens på, dock ska tilläggas att min uppfödare (som haft mops i 9 år) adrig haft dessa problem. Alltid fött på vanlig väg utan kejsarsnitt.

Mopsen kan leka...ojoj vad den kan leka =) Det är verkligen INTE en pensionärshund.
Men som sagt, eftersom nosen är kortkort så måste du hjälpa den på traven när det är riktigt varmt, genom att ha en kylhandduk som du kan lägga på ryggen och huvudet. På vintern är det bara att sätta på mopsen en jacka.

Kort sagt: mopsen är helt underbar och dess brister är väldigt överdrivna.
OBS!! Detta stämmer om du köper av en seriös uppfödare. Du ska INTE köpa en smuggelhund
Inte gå in i en buske? Så hunden ska inte få leka i skogen då?
Att den låter när den andas betyder att något är i vägen när den andas. Det är inte normalt! En hund som syresätter sig optimalt kommer inte leka lika mycket som den skulle vilja. Är det normalt att behöva kyla ner en hund en vanlig svensk sommardag?
Hudproblemen omfattar inte bara hudvecket på nosen. Andning och hud är något rasklubben själva har uppmärksammat som vanligt förekommande problem som orsakar så pass stora problem för den enskilda hunden att det måste åtgärdas inom rasen.
Kan dock hålla med dig om att aldrig köpa smuggelhund..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in