Citat:
Ursprungligen postat av teklatok
Mops är tyvärr ingen ras jag kan rekommendera på grund av deras hälsoproblem. De tillhör de brakycefala raserna, det vill säga kortskalliga. Detta leder bland annat till andningsproblem, problem med att äta och problem med tänderna (lika många tänder som andra hundar, men på mycket mindre yta). I mopsens RAS (Rasspecifik Avelsstrategi) nämns även hög andel ögonskador och ögonproblem, förhållandevis mycket hudproblem och förlossningsproblem.
Mitt råd är att välja en ras som kan hänga med på långa promenader, som kan busa med en annan hund och som klarar av att andas i sommarvärmen.
Den veckan du jobbar dagtid måste du ha hundvakt, speciellt det förstå året då det tar tid att ensamträna en hund.
En mops är som vilken annan hund som helst. Ögonen är stora och den har en mycket kort nos vilket gör att ögonen lätt kan få en pinne in i sig (löses genom att inte låta hunden gå in i buskar), Den korta andningsvägen gör att de låter ofta när de andas, men detta är inget farligt utan det är bara så den lille mopsen är byggd.
Problem med att äta är en osanning. En mops äter bara inte som en saluki, eftersom den har kort nos.
Hudproblem är också en osanning till stor del. Troligen är det nosvecket som menas och detta är ett ickeproblem. När hunden varit ute när det varit fuktigt, blött eller snöigt så tar du bara en papperstuss och drar genom vecket så det blir torrt och rent. Summan: Aldrig några problem.
Förlossningsproblemen är däremot rätt hög frekvens på, dock ska tilläggas att min uppfödare (som haft mops i 9 år) adrig haft dessa problem. Alltid fött på vanlig väg utan kejsarsnitt.
Mopsen kan leka...ojoj vad den kan leka =) Det är verkligen INTE en pensionärshund.
Men som sagt, eftersom nosen är kortkort så måste du hjälpa den på traven när det är riktigt varmt, genom att ha en kylhandduk som du kan lägga på ryggen och huvudet. På vintern är det bara att sätta på mopsen en jacka.
Kort sagt: mopsen är helt underbar och dess brister är väldigt överdrivna.
OBS!! Detta stämmer om du köper av en seriös uppfödare. Du ska INTE köpa en smuggelhund