2013-03-23, 17:10
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
En mops är som vilken annan hund som helst. Ögonen är stora och den har en mycket kort nos vilket gör att ögonen lätt kan få en pinne in i sig (löses genom att inte låta hunden gå in i buskar), Den korta andningsvägen gör att de låter ofta när de andas, men detta är inget farligt utan det är bara så den lille mopsen är byggd.
Problem med att äta är en osanning. En mops äter bara inte som en saluki, eftersom den har kort nos.
Hudproblem är också en osanning till stor del. Troligen är det nosvecket som menas och detta är ett ickeproblem. När hunden varit ute när det varit fuktigt, blött eller snöigt så tar du bara en papperstuss och drar genom vecket så det blir torrt och rent. Summan: Aldrig några problem.
Förlossningsproblemen är däremot rätt hög frekvens på, dock ska tilläggas att min uppfödare (som haft mops i 9 år) adrig haft dessa problem. Alltid fött på vanlig väg utan kejsarsnitt.

Mopsen kan leka...ojoj vad den kan leka =) Det är verkligen INTE en pensionärshund.
Men som sagt, eftersom nosen är kortkort så måste du hjälpa den på traven när det är riktigt varmt, genom att ha en kylhandduk som du kan lägga på ryggen och huvudet. På vintern är det bara att sätta på mopsen en jacka.

Kort sagt: mopsen är helt underbar och dess brister är väldigt överdrivna.
OBS!! Detta stämmer om du köper av en seriös uppfödare. Du ska INTE köpa en smuggelhund

Det var inte lite skitsnack du kom med där!!
Citera
2013-03-23, 18:16
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Den korta andningsvägen gör att de låter ofta när de andas, men detta är inget farligt utan det är bara så den lille mopsen är byggd.
Haha för det första så är det visst ett problem och för det andra så ser mopsen ut som den gör för att vi har format den utan att tänka på hälsa utan bara på hur den ser ut.

Jag tycker inte du ska skaffa en mops! Skaffa en friskare ras som ser mer ut som en hund ska se ut.
Citera
2013-03-23, 20:43
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teklatok
Mops är tyvärr ingen ras jag kan rekommendera på grund av deras hälsoproblem. De tillhör de brakycefala raserna, det vill säga kortskalliga. Detta leder bland annat till andningsproblem, problem med att äta och problem med tänderna (lika många tänder som andra hundar, men på mycket mindre yta). I mopsens RAS (Rasspecifik Avelsstrategi) nämns även hög andel ögonskador och ögonproblem, förhållandevis mycket hudproblem och förlossningsproblem.
Mitt råd är att välja en ras som kan hänga med på långa promenader, som kan busa med en annan hund och som klarar av att andas i sommarvärmen.

Den veckan du jobbar dagtid måste du ha hundvakt, speciellt det förstå året då det tar tid att ensamträna en hund.

Mopsarnas RAS nämner ingenting om att rasen skulle ha ät- eller tandproblem...

Har du någonsin sett en mops eller bulldogg i munnen? Nä, det kan du inte ha gjort.

Mopsar har minst lika stort utrymme för tänder som andra hundar men deras käftar är annorlunda formade (liknar mer katters eller grodors/paddors käkar). Istället för ett smalt "u" har käkarna snarare formen av en halv cirkel och tänderna sitter oftast glesare än normalhundars eftersom trubbnosiga hundar har breda och förhållandevis stora trutar. De kan äta sin mat lika snabbt som andra hundar - om de gillar maten.

Mopsar har ibland en del andra besvär, bl.a de du nämner. Men det är oerhört trevliga och roliga hundar som mycket väl försvarar sin plats som en av de mest populära sällskaphundarna. Viktigt är dock att köpa en dokumenterat renrasig, SKKregistrerad, valp med friska sunda föräldrar av en erfaren mopsuppfödare och inte av en av alla lycksökare med noll koll som numera storproducerar mopsvalpar eller av någon av alla som tar hit utländska, ofta sjuka och insmugglade valpar från valpfabriker i främst öststaterna.
Citera
2013-03-23, 22:27
Medlem
ToblaTs avatar
Är det inte mopsens ögon som riskerar att falla ut om den skulle få sig en liten smäll på huvudet?
Citera
2013-03-24, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Haha för det första så är det visst ett problem och för det andra så ser mopsen ut som den gör för att vi har format den utan att tänka på hälsa utan bara på hur den ser ut.

Jag tycker inte du ska skaffa en mops! Skaffa en friskare ras som ser mer ut som en hund ska se ut.

Det är absolut inget problem, detta lär du dig om du studerar lite verklig hund, istället för att titta på pappas älghundar.

"vi" har format den? Vet du ens vilka "vi" är? snälla, pröva upplys mig.

Skaffa en mops så får du en frisk hund utan problem med trasigt psyke, trasiga leder, dålig rygg, ärvd blindhet osv.

Du kommer inte ångra dig
Citera
2013-03-24, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Det var inte lite skitsnack du kom med där!!

Är du en uppfödare? Är du medlem i skk?
Nä, precis xD
Wikipedia och youtube är inte verkligheten
Citera
2013-03-24, 01:56
Medlem
Citat:
Inte gå in i en buske? Så hunden ska inte få leka i skogen då?
Att den låter när den andas betyder att något är i vägen när den andas. Det är inte normalt! En hund som syresätter sig optimalt kommer inte leka lika mycket som den skulle vilja. Är det normalt att behöva kyla ner en hund en vanlig svensk sommardag?
Hudproblemen omfattar inte bara hudvecket på nosen. Andning och hud är något rasklubben själva har uppmärksammat som vanligt förekommande problem som orsakar så pass stora problem för den enskilda hunden att det måste åtgärdas inom rasen.
Kan dock hålla med dig om att aldrig köpa smuggelhund..

Intressant att jag som medlem i mopsordern (som rasklubben heter, vilket du inte visste, vilket pekar på att du är full av skit haha) vet att de problem en mops har mer än en golden (som är din referensram) är nosvecket, kort nos (måste kylas av oftare än en långnosad...enkel biologi)

Över 80% av homo sapiens låter när de andas...är vi trasiga också?

Och jo, en hund som syresätter sig optimalt kommer visst leka så mycket som den velat.
Citera
2013-03-24, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToblaT
Är det inte mopsens ögon som riskerar att falla ut om den skulle få sig en liten smäll på huvudet?

Nä då, testa att prata med rasklubben (mopsordern), svenska kennelklubben eller en kennel som föder upp mops istället för att läsa kissies blogg och wikipedia.

Är det inte så att om du petar en mongolid i örat så bajsar dom ner sig?
Citera
2013-03-24, 02:07
Medlem
Citat:
Mops är tyvärr ingen ras jag kan rekommendera på grund av deras hälsoproblem. De tillhör de brakycefala raserna, det vill säga kortskalliga. Detta leder bland annat till andningsproblem, problem med att äta och problem med tänderna (lika många tänder som andra hundar, men på mycket mindre yta). I mopsens RAS (Rasspecifik Avelsstrategi) nämns även hög andel ögonskador och ögonproblem, förhållandevis mycket hudproblem och förlossningsproblem.
Mitt råd är att välja en ras som kan hänga med på långa promenader, som kan busa med en annan hund och som klarar av att andas i sommarvärmen.

Den veckan du jobbar dagtid måste du ha hundvakt, speciellt det förstå året då det tar tid att ensamträna en hund.

Dessutom kan du testa läsa lite på lite allmänt om hundar, om du allvarligt tror att "hundar ska hänga med på långa promenader".

Först är hunden ett djur, tvåa är den en art (hund) och trea är den en ras. Olika raser har olika behov för att bli uppfyllda av sin ras egenskaper. Långa promenader är det inte så många grupper som behöver för att bli uppfyllda, men detta är något man oftast tror när man läser Kalle anka och inte orkat läsa riktig fakta. Eller pratar med skk, mopsordern eller uppfödarna
Citera
2013-03-24, 03:49
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Är du en uppfödare? Är du medlem i skk?
Nä, precis xD
Wikipedia och youtube är inte verkligheten

Varken eller, men låt oss säga att jag ser nån hund då och då... Avataren kan ge dig ledning.
Citera
2013-03-24, 13:02
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Varken eller, men låt oss säga att jag ser nån hund då och då... Avataren kan ge dig ledning.
Hahahaha klockrent!

Och @herr_money du kan ju inte påstå att mopsorden är speciellt oberoende och i det här fallet tillförlitlig källa.
Citera
2013-03-24, 14:25
Medlem
Jag skulle inte skaffa en mops pga att det är en sjuk ras. Väldigt många mopsar lider av andningssvårigheter, vilket man kan förstå när man ser deras intryckta ansikten. Dessutom har dom många andra problem, såsom problem med ögon. Mopsen har, liksom väldigt många andra raser, blivit sönderavlade. Visst, det finns hälsosamma och sunda mopsar med men man får nog leta länge och väl efter dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in