2013-03-22, 21:31
Medlem
Zoiders avatar
Hej, Jag vet inte om denna ska till Juridik eller kanske Medicin och hälsa men "here it goes".

Hejsan, jag fick precis höra att en person fick drygt 300.000 när denne vart diagnostiserad med "ADHD" för några år sedan genom någon slags livfösräkring eller liknande som personen moder tecknad under någon del av hans liv.

Själv har jag inga diagnoser men finns det någon försäkring man kan teckna på sig själv som täcker sådant?

Jag är i alla fall 20-25 år gammal och har inga sjukdomar (ännu).
Citera
2013-03-22, 21:33
Medlem
Sjukförsäkring?
Citera
2013-03-22, 21:34
Medlem
VinnieLaxs avatar
Handelsbaren är inte ett alternativ.
Citera
2013-03-22, 21:54
Medlem
Zoiders avatar
Låt oss säga att jag skulle skaffa någon slags livförsäkring som täcker denna typ av sjukdomar(finns det) och så går jag ett år senare till en läkare och säger att jag misstänker att jag har något, gör testerna och blir diagnostiserad med någon psykisk/mental sjukdom som ADHD(har hört att definitionen är annorlunda idag) eller liknande och vill lösa in försäkringen.

Hur fungerar detta?
Vad för försäkring täcker sånt här?
Måste man varit försäkrad sedan födseln?
Har någon här några idéer kring detta?
Citera
2013-03-22, 22:07
Medlem
Är du med i facket? isåfall har du en sån försäkring inbakad i avgiften.
Citera
2013-03-22, 22:08
Medlem
x57s avatar
http://www.trygghansa.se/privat/fors...s/idetalj.aspx

Vet inte om ADHD och liknande täcks.

Tillägg:
Hittade det här http://www.trygghansa.se/privat/fors...sakringar.aspx

Där det här står:
Om tillägget TryggaBarn Plus tecknas efter sex månaders ålder, gäller det inte för neuropsykiatriska störningar. Därför är det viktigt att teckna TryggaBarn med Plustillägget så tidigt som möjligt.

Så jag tror det är svårt att teckna en vuxenförsäkring och få ersättning för ADHD.
Senast redigerad av x57 2013-03-22 kl. 22:14.
Citera
2013-03-22, 22:36
Medlem
Avadors avatar
Jag vill göra en liknande sak fast med tinitus - tror ni man kan få ersättning för tinitus? Borde vara rätt lätt att fake:a
Citera
2013-03-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avador
Jag vill göra en liknande sak fast med tinitus - tror ni man kan få ersättning för tinitus? Borde vara rätt lätt att fake:a

Och av samma anledning så bör det vara ganska svår att försäkra. Har för mig att ska man få "några pengar" från såna försäkringar så behöver man ha nedsatt arbetsförmåga så jobbar du med ljud så finns det kanske en chans.
Citera
2013-03-22, 23:10
Medlem
Avadors avatar
Ska självklart stå "Borde vara rätt lätt att fake:a" men sure. Är väl lite för optimistisk. Läste i den andra tråden som kom upp om något liknande: https://www.flashback.org/t2107993
... och man tycks inte få så mycket pengar att det är värt att fake:a hörselnedsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in