2013-03-22, 17:06
Medlem
Då jag bor lite enskilt av och inte har så många vänner i närheten tänkte jag fixa mig ett husdjur. Jag är ganska upptagen på dagtid så en hund blir lite svårt att ta hand om för min del. Och är smått allergisk mot katter. Finns det något annat djur man kan ha? Som man kan spendera tid med, och roa sig med. Kanske något annat djur som är lite kelsjukt? :P
Citera
2013-03-22, 17:11
Medlem
indecisivenesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemKronor
Då jag bor lite enskilt av och inte har så många vänner i närheten tänkte jag fixa mig ett husdjur. Jag är ganska upptagen på dagtid så en hund blir lite svårt att ta hand om för min del. Och är smått allergisk mot katter. Finns det något annat djur man kan ha? Som man kan spendera tid med, och roa sig med. Kanske något annat djur som är lite kelsjukt? :P

Är du runt katter mycket kan din''allergi'' försvinna. Katter passar perfekt annars.
Citera
2013-03-22, 17:11
Medlem
Danro80s avatar
En iller kanske, dock kräver det att du har ett separat rum där den lilla rackaren kan bo saker som annars finns risk för (vet av egen erfarenhet)

*Han äter upp mattfransarna och spyr sedan upp dom överallt
*Han lyfter på ryggstöden till soffan och äter upp stoppningen och lägger sig där för att sova.
*Han tömmer krukorna på blomjord
*Han klättrar upp bakom hyllor och puttar ner sakerna som står där.
*Biter av alla dina kablar

Men har han/hon ett eget rum så kan den lilla rackaren få komma ut och busa när du är hemma. mycket roligt djur faktiskt, är du snäll så är den snäll mot dig.
Citera
2013-03-22, 17:15
Medlem
Adversariuss avatar
En fågel kanske? Flera fågelarter är väldigt intelligenta och kan lära sig såväl tal som andra tricks. De kan också bli enormt gamla. Oljud kan ju dock vara en faktor, så det beror väl på om du bor i hus eller lägenhet. Att skaffa sig en inte alltför högljudd art är nog att rekommendera i vilket fall.

En iller kan ju också vara ett alternativ. Det är förvisso enormt energiska djur så det kanske inte är så lyckat att lämna den ensam hela dagen, om du inte har den i bur. De kan även ta sig in _överallt_ så ska du ha en sådan får du se till att illersäkra din boning, täta hål och öppningar osv.

En hamster eller ett marsvin kan ju funka också, även om de kanske inte har lika mycket personlighet som ovan nämnda djur.

EDIT: Skaffa en nakenkatt istället, eller åtminstone en med väldigt kort päls. Jag har för mig att det finns hypoallergeniska kattraser som inte är helt nakna.
Citera
2013-03-22, 17:17
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
En iller kanske, dock kräver det att du har ett separat rum där den lilla rackaren kan bo saker som annars finns risk för (vet av egen erfarenhet)

*Han äter upp mattfransarna och spyr sedan upp dom överallt
*Han lyfter på ryggstöden till soffan och äter upp stoppningen och lägger sig där för att sova.
*Han tömmer krukorna på blomjord
*Han klättrar upp bakom hyllor och puttar ner sakerna som står där.
*Biter av alla dina kablar

Men har han/hon ett eget rum så kan den lilla rackaren få komma ut och busa när du är hemma. mycket roligt djur faktiskt, är du snäll så är den snäll mot dig.

Haha ja illrar är balla. Har. en polare som hade två stycken. Det du glömda lägga till på listan är:

Luktar illa
Bits satan
Citera
2013-03-22, 17:22
Medlem
psyDucks avatar
Tamråttor är väldigt sociala, keliga och intelligenta.

De är på många sätt nästan som små hundar.
Citera
2013-03-22, 17:22
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Haha ja illrar är balla. Har. en polare som hade två stycken. Det du glömda lägga till på listan är:

Luktar illa
Bits satan

ja dom luktar inget vidare, min fick ta ett välbehövligt bad rätt ofta, och då brukade det bli gurkschampo Ja det där bitandet kan bli ett problem när man får gäster för kommer det nytt folk så är det extra spännande att bitas tydligen
Citera
2013-03-22, 17:23
Medlem
DonniDarkos avatar
Kolla upp hur du reagerar på siames och cornish/devon rex. Mitt ex hade lite allergi men klarade av de katterna utan problem.
Citera
2013-03-22, 17:30
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
ja dom luktar inget vidare, min fick ta ett välbehövligt bad rätt ofta, och då brukade det bli gurkschampo Ja det där bitandet kan bli ett problem när man får gäster för kommer det nytt folk så är det extra spännande att bitas tydligen

Haha ja jag kan tänka mig det .

Ja illrar är som sagt jävligt balla men kanske lite väl röjjiga för att vara inomhus bland möblemanget. Kanske fungerar bra om man som du säger har illrarna i ett eget rum.
Citera
2013-03-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyDuck
Tamråttor är väldigt sociala, keliga och intelligenta.

De är på många sätt nästan som små hundar.

Ja de blir keliga och tillgivna men bara om man ägnar dem mycket tid. De ska ha en väldigt stor bur och mycket tankeverksamhet genom lek och leksaker för att trivas. De är flockdjur så man måste ha minst ett par, då av samma kön av uppenbara skäl. Bäst är honor imo. Deras avföring luktar en hel del och har man en stor bur så de ska trivas så blir det fler ställen de lägger avföringen och därmed besvärligare att städa. De måste få mycket tid att komma ur buren och då får man inte släppa dem utan uppmärksamhet då de tuggar på allt och biter de inte sönder soffan, tapeter och lister så kan de orsaka brandfara om de gnager på elsladdar. Underbara djur, men de ska skötas rätt.
Citera
2013-03-23, 00:10
Medlem
bombaccis avatar
Om du klarar av det pga din allergi så föreslår jag Degusar söta och roliga gnagare som kan bli sociala och äta från handen på dig.

Annars så kanske skäggagamer skulle kunna vara något. Inte så sociala men bland de mer sociala ödlorna.

Snygga, coola och som man kan ta ut några minuter i lägenheten. Du kan mata dem med insekter och frukt.

http://www.cbreptiles.se/fakta/skaggagam.html

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=608941
Citera
2013-03-25, 23:02
Bannlyst
Håller med om terrariedjur, tex. en stor, fin iguana låter som rätta valet!

Annars en orm kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in