2013-03-22, 16:44
Medlem
Wargs avatar
I svensk media så är det dag ut och dag in artiklar om diverse, i mina ögon, väldigt irrelevanta ämnen. Debatt efter debatt bränns av likt en evig kaskad av aldrig sinande goja.

Svenska politiker tvingas konstant göra pudlar och avgå till höger och vänster tack vare mediadreven. Billström sitter ju rejält med skägget i brevlådan just nu tack vare ett extremt mediadrev över ingenting - han påstår att det oftast inte är äldre vita damer som gömmer illegala flyktingar. Jag menar, snälla? Alla vet att det är sant, vad fan är problemet - hur rädda är folk för rasism egentligen? Det har gått så långt att människor verkar vara rädda för sin egen skugga - den är ju trots allt svart, det kan ju vara rasistiskt.

Min familj är vanlig medelklass som bor i lägenhet på Kungsholmen och inom min familj är vi alla kräktrötta på alla jävla debatter om pepparkaksgubbar, hår i armhålorna, att polisen inte skall få göra sitt jobb, att de klippt bort scener ur Kalle Ankas jul. De flesta i vår omgivning känner detsamma.
Det känns som om den röda mediaeliten på Södermalm som står för en minimal mängd av Sveriges befolkning triggar igång debatter som de själva brinner för i och med sina artiklar, och eftersom de syns så mycket så får man känslan av att hela Sverige stödjer deras drev. Jag känner alltid "Hallå? är jag den enda som tycker arbetslösheten, mobbning i skolorna, få bort kriminella gäng, EU-krisen är viktigare än något jävla hår under armhålan?!"
Mediaeliten som framförallt bor på Söder är de överlägset mest skitnödiga och ängsliga människorna jag stött på.

Jag kan inte direkt påstå att jag är besviken på politikerna, vi har trots allt pressfrihet i Sverige och de varken kan eller skall påverka vad som skrivs i artiklar och debatter - jag är mer besviken på medierna. Medias roll som viktig granskare av de med makten, åt folket, har mer övergått i vem som kan tjäna mest pengar av att publicera snyftartiklar där feminister gråter ut om hår under armarna, SD:are gråter ut för att ett par minuter ur Kalle Ankas jul är borta och invandrare gråter ut för att polisen gör sitt jobb.
Därför är det en sådan jävla lättnad att se Uppdrag granskning, som bedriver seriös samhällsnyttig granskande journalistik jämfört med diarrésörjan i framförallt Aftonbladet, men även DN numer. SvD känns något vettigare.

Visst, medierna är inte public service som SVT och måste tjäna pengar, men jag har alltid inbillat mig att de haft någon slags yrkesmässig heder, någon slags glöd för att granska de höga ämbetsmän som missbrukar sin makt, ta debatterna som verkligen behövs om missförhållanden i samhället - och det är synnerligen inte några pepparkaksgubbar eller hår under armarna som är problemen i Sverige eller världen 2013

PS. Bör inte förglömmas, det värsta mediagiftet som någonsin drabbat Sverige är genus-/hen-kacklet.
PS #2. Heder åt Josefsson som visar integritet och står upp emot feministfascisterna.
Senast redigerad av Warg 2013-03-22 kl. 16:47.
Citera
2013-03-22, 17:01
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Dom flesta händelserna som media blåser upp nuförtiden är rena ankdamms-materialet - dvs diskussionsunderlag för en liten navelskådande intressegrupp. Och det är ingen tillfällighet att ämnet oftast rör invandring och att det är den lilla men ack så högljudda PK-eliten på Södermalm som "rasar"...
Citera
2013-03-22, 17:18
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Dom flesta händelserna som media blåser upp nuförtiden är rena ankdamms-materialet - dvs diskussionsunderlag för en liten navelskådande intressegrupp. Och det är ingen tillfällighet att ämnet oftast rör invandring och att det är den lilla men ack så högljudda PK-eliten på Södermalm som "rasar"...
Jo men jag kan inte förstå att det är ekonomiskt lönsamt, att det svenska folket engagerar sig i sådana här pseudointellektuella debatter är sorgligt.

"Så, redaktionen, vad tycker ni att vi skall publicera en artikel om idag? Arbetslösheten, konflikten i Syrien, eurokrisen, den psykiska ohälsan i samhället, högre pensionsålder, ökande kriminaliteten i samhället, våldtäkterna mot kvinnor - nej vi skriver en artikel om att Anna-Lena läste på internet att Pelle tyckte det var fult med armhålehår. Sedan gör vi en förstasida av att Billström sagt något som inte en jävel bryr sig om, den som får honom att avgå bjuder på nästa pubrunda i SoFo!"

Citera
2013-03-22, 17:39
Medlem
Det intressanta är att hur mycket de än drevar på i medierna så reflekterar det inte befolkningen. Den enda riktiga mätning av vad gemene man tycker är opinionsundersökningarna och valet. De är inte hundraprocentiga men det finns i alla fall ett uns av sanning i dem. När det då visar sig att för många tycker fel genom att sympatisera med t.ex. SD blir det medias uppgift att visa hur fel detta är.

Utifrån detta kan vi se att journalister inte reflekterar vardagen för de flesta boende i detta land. De drevar på för upplagor, personlig prestige, personliga åsikter, men aldrig för folket. Vi vill alla se journalistik som utgår från befolkningen, men vi tycker uppenbarligen fel och har därför ingenting att säga till om. Det borde därför visa sig att stödet för dreven är ytterst litet och begränsat, det är endast om du "rasar" som du räknas med, och då oftast efter att agendan och tyckandet gått i rätt riktning. Gemene man i Sverige orkar inte, har inte tid och bryr sig inte om dessa semantiska problem som ständigt uppdagas och vi heller inte är tillfrågade om. Det finns en anledning till varför de inte gör större avtryck på vardagen än de gör i dagsläget. Journalisterna suger ut minsta uns av innehåll inom loppet av en vecka innan de går vidare till nästa irrelevanta och orelaterbara pseudohändelse. Läsarna och de som egentligen skall tillfrågas är uträknade ur ekvationen. Det är ur detta perspektiv debatterna skall ses ur och då blir dem inte värda mer än upplagorna de säljer.
Citera
2013-03-22, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
IMin familj är vanlig medelklass som bor i lägenhet på Kungsholmen och inom min familj är vi alla kräktrötta på alla jävla debatter om pepparkaksgubbar, hår i armhålorna, att polisen inte skall få göra sitt jobb, att de klippt bort scener ur Kalle Ankas jul. De flesta i vår omgivning känner detsamma.

När jag växte upp på södermalm så var jag också trött på alla dessa "meningslösa" debatter från folk som klagade på invandrare och sexistiska män. Sedan flyttade jag ut i förorten tvingades leva bland dessa idioter. En sak har jag lärt mig: du ska inte vifta undan SD eller andra "rasister" förrän du själv är fast med invandrarna. Först då blir du rädd och inser hur fel du har haft och hur skyddad du har varit inom tullarna. Att bo i förorten är som att ges en förhandsvisning på hur Sverige kommer se ut om vi inte agerar nu.
Citera
2013-03-22, 19:04
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
När jag växte upp på södermalm så var jag också trött på alla dessa "meningslösa" debatter från folk som klagade på invandrare och sexistiska män. Sedan flyttade jag ut i förorten tvingades leva bland dessa idioter. En sak har jag lärt mig: du ska inte vifta undan SD eller andra "rasister" förrän du själv är fast med invandrarna. Först då blir du rädd och inser hur fel du har haft och hur skyddad du har varit inom tullarna. Att bo i förorten är som att ges en förhandsvisning på hur Sverige kommer se ut om vi inte agerar nu.
Jag är uppvuxen i Solhem, ett villaområde som gränsar till Tensta - jag är mycket medveten om "verkligheten". Jag tycker också att invandringen gått över styr - men vad har det med ex. att scener ur Kalle Anka är bortklippta att göra? Något annat som får mig att må illa är det eviga tjatet om att det minsann heter negerboll! Det här är lika irrelevanta och värdelösa debatter som "hen" och hår under armhålorna.
Sedan handlar inte allt i samhället om invandrarna. SD:are är ofta precis som vänstern - för vänstern är allt klassamhällets fel, för en SD:are är allt invandrarnas fel.

Om en SD:are tappar sin Billy's Pizza på mattan så är det invandrarnas fel, om en vänsternisse tappar en Billy's Pizza så är det klassamhällets fel.

Jag hade hoppats att kunna starta en tråd på Flashback som berörde samhällsproblem utan att invandringen måste tas upp, åter igen.
Citera
2013-03-22, 19:05
Medlem
lampross avatar
Bra iakttaget TS. Det pågår ett propagandakrig. Media skriker sig hesa om den ena och den andra skitsaken. Vad som realiter hänt är inte det viktiga, utan det är det "spin" som mediaredaktioner ger det hela.

Men folk i gemen börjar tröttna nu. Spelet är genomskådat. Propagandan ses för vad den är. "They can lie to my face but they can't lie to my heart" som Sham 69 sjöng i "If the Kids Are United".

Det har vänt. Folk har tröttnat och säger det. Och det visar sig i brant vikande upplagor för gammelmedia. Det finns med andra ord ett enkelt sätt att protestera mot detta mediakrigande och propagerande, och det är att sluta köpa DN, SvD, AB och Exp samt sluta surfa in på deras sajter. Man kan även sluta se på TV:s nyheter och fokusera på komedier, dramaserier och filmer. SVT:s nyheter är rena Fox News i PK-dress.

Så för att svara på TS:s fråga, så är stödet för medias debattagenda i minskande. Snart är det helt borta - och då menar jag helt borta. Vi ser nu något historiskt: döende medier som inte förmår reformera sig, inte ens via webben. En historisk kombination av teknikskifte och opinionsskifte.
Citera
2013-03-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Jag är uppvuxen i Solhem, ett villaområde som gränsar till Tensta - jag är mycket medveten om "verkligheten". Jag tycker också att invandringen gått över styr - men vad har det med ex. att scener ur Kalle Anka är bortklippta att göra? Något annat som får mig att må illa är det eviga tjatet om att det minsann heter negerboll! Det här är lika irrelevanta och värdelösa debatter som "hen" och hår under armhålorna.
Sedan handlar inte allt i samhället om invandrarna. SD:are är ofta precis som vänstern - för vänstern är allt klassamhällets fel, för en SD:are är allt invandrarnas fel.

Om en SD:are tappar sin Billy's Pizza på mattan så är det invandrarnas fel, om en vänsternisse tappar en Billy's Pizza så är det klassamhällets fel.

Jag hade hoppats att kunna starta en tråd på Flashback som berörde samhällsproblem utan att invandringen måste tas upp, åter igen.

Jag håller med om att kopplingen till kalle Anka är långsökt. Men ju mer invandringsproblemen breder ut sig kombinerat med ju mer motarbetad man blir av media och politiker så blir man mer vaken för små förändringar.
Citera
2013-03-22, 19:55
Medlem
hesons avatar
"Kjell Höglund - Häxprocess" förklarar det hela. Det hela är en distraktion från de verkliga missdåden.

Nja, det är inte helt rätt det finns Idémarknadsföring i det hela också.

[1] http://www.youtube.com/watch?v=sK6WHxxWDdc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in