2022-01-06, 05:53
Bannlyst
Vi kallar inte allt grillat kött för kebab. Det är en ganska specifik rätt med rötterna i Turkiet.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Den stora skillnaden är väl att kebab är ett samlingsnamn för olika typer av grillat kött medan gyros är en specifik rätt.
Citera
2022-01-06, 05:56
Medlem
R5As avatar
Gyros är inte kebab. Matinfluensers som recenserar ”kebab” och käkar gyros är lågt begåvade.
Citera
2022-01-06, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Gyros är inte kebab. Matinfluensers som recenserar ”kebab” och käkar gyros är lågt begåvade.

Gyros är en typ av kebab, kalla det gärna grekisk kebab.
Liksom adana, döner, bihari, seekh, shish, souvlaki, kolbideh, iskender, beyti, köfte och många många andra.

Bara i turkiet finns ett 50-tal kebsbsorter.

I staden du bor är det kanske väldigt specifikt, men i t.ex. Stockholm och Malmö där jag rör mig mycket kan kebab komma i många olika varianter.
Senast redigerad av cdec 2022-01-06 kl. 10:38.
Citera
2022-01-06, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Vi kallar inte allt grillat kött för kebab. Det är en ganska specifik rätt med rötterna i Turkiet.

Ganska specifik.
Jotack.

Bara i turkiet finns ett 50-tal kebabsorter.
Citera
2022-01-06, 10:19
Medlem
snurresprettiss avatar
Har aldrig hört talats om gyros men kebab är gott.
Citera
2022-01-06, 11:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Dock så är Kebab = Grillat kött, då det är vad ordet kebab endast beskriver där, sen lägger de på ord för vara mer specifika, som döner shish osv..., sen kan man även lägga på olika kött då kebab inte är begränsande där heller.
Och såpass mycket kebab jag ätit i Turkiet, så kan jag inte med gott samvete ens komma nära säga att rätten är mer specifik än att det är grillat kött av nått slag.

I Sverige är det dock mycket specifikt generellt, då det i praktiken endast handlar om en klump fläskkött på ett roterande spett och det som man kallar för döner bebab.

Det du säger är lite som att säga att allt är matjessill i Sverige som är gjort av strömming/sill och därmed specifik "rätt".
Och sen glömma av all andra sillsorter, stekt sill, stekt strömming, surströmming osv...osv...
Förstår du nu att kebab inte är speciellt specifikt, utan mycket mångfacetterat som sillen/strömmingen?
I Sverige behöver vi inte kalla grillat kött för kebab om det inte är en turkisk variant, utan vi kallar det för grillat kött och sen berättar vi hur , precis som Turkarna gör.

Nu är inte detta riktat till dig, men den svåraste för en del att överkomma, det är att kebab kan vara precis vilket kött som helst, då kebab betyder enbart grillat kött.
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Har aldrig hört talats om gyros men kebab är gott.
Får du chansen, testa, det är jävligt gott, du kommer aldrig få någon tanke på att det är nått som kebab, då smaken är rätt annorlunda.
Citera
2022-01-06, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock så är Kebab = Grillat kött, då det är vad ordet kebab endast beskriver där, sen lägger de på ord för vara mer specifika, som döner shish osv..., sen kan man även lägga på olika kött då kebab inte är begränsande där heller.
Och såpass mycket kebab jag ätit i Turkiet, så kan jag inte med gott samvete ens komma nära säga att rätten är mer specifik än att det är grillat kött av nått slag.

I Sverige är det dock mycket specifikt generellt, då det i praktiken endast handlar om en klump fläskkött på ett roterande spett och det som man kallar för döner bebab.

Det du säger är lite som att säga att allt är matjessill i Sverige som är gjort av strömming/sill och därmed specifik "rätt".
Och sen glömma av all andra sillsorter, stekt sill, stekt strömming, surströmming osv...osv...
Förstår du nu att kebab inte är speciellt specifikt, utan mycket mångfacetterat som sillen/strömmingen?
I Sverige behöver vi inte kalla grillat kött för kebab om det inte är en turkisk variant, utan vi kallar det för grillat kött och sen berättar vi hur , precis som Turkarna gör.

Nu är inte detta riktat till dig, men den svåraste för en del att överkomma, det är att kebab kan vara precis vilket kött som helst, då kebab betyder enbart grillat kött.

Får du chansen, testa, det är jävligt gott, du kommer aldrig få någon tanke på att det är nått som kebab, då smaken är rätt annorlunda.

Just Döner Kebab är väldig väldigt sällan gjort på griskött.
Döner Kebab är, generellt i Sverige, gjort på nötkött.
Citera
2022-01-06, 12:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du gör det mycket svårare än det behöver vara.

Gyros, liksom döner, är ett tillagningsätt där kött av olika slag grillas på ett roterande spett.

I Grekland har jag bara fått gyros serverar som gris eller kyckling, i andra ställen av världen har det varit förrutom dessa även varit lamm- och nötkött.

Gyros är en sorts kebab.

Den frysta gyros som pizzerior i påse (jävla skitprodukt egentligen) är i stort sett alltid gjord på gris, det är därför du har fått rör dig att gyros ”ska” vara gjort på fläskkött.

Vidga dina vyer, res, upptäck, ät och få perspektiv på matkultur.

Okej, men dessa kebabstockar grillas ju på samma sätt som marinerat fläsk som man spetsar upp som ett torn och sen roterar det runt ett elektrisk grillgaller. Kan det vara nån skillnad på att gyros i nån mån måste vara rökt eller grillad på riktig kol ? Precis som man gör hemma på grillen..

Jo gyros på dessa standard -pizzerior är ju redan färdiglagade kryddad frysta i påsar som man oftast om man vill kan köpa själv. Jag håller med, det smakar inget vidare (eftersom jag provat) utan unket, torrt, grillkrydda smak och luktar konstigt ochså. Men det finns ju finare pizzerior man besökt som istället gör det ifrån grunden och i närmaste stad som då även serverar det i finare plattbröd, sallad dressing
Citera
2022-01-06, 12:30
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Gyros är en sorts kebab. Jag som fet gammal grek har koll på detta och du är nu ute på väldigt tunn is.
Citera
2022-01-06, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej, men dessa kebabstockar grillas ju på samma sätt som marinerat fläsk som man spetsar upp som ett torn och sen roterar det runt ett elektrisk grillgaller. Kan det vara nån skillnad på att gyros i nån mån måste vara rökt eller grillad på riktig kol ? Precis som man gör hemma på grillen..

Jo gyros på dessa standard -pizzerior är ju redan färdiglagade kryddad frysta i påsar som man oftast om man vill kan köpa själv. Jag håller med, det smakar inget vidare (eftersom jag provat) utan unket, torrt, grillkrydda smak och luktar konstigt ochså. Men det finns ju finare pizzerior man besökt som istället gör det ifrån grunden och i närmaste stad som då även serverar det i finare plattbröd, sallad dressing

Du gör det så svårt för dig Sladdis.
Gyros är bara ett grekiskt ord för att grilla något på ett roterande spett.

Så enkelt är det.
Citera
2022-01-06, 12:48
Medlem
Citat:
Gyros är en typ av kebab, kalla det gärna grekisk kebab.
Liksom adana, döner, bihari, seekh, shish, souvlaki, kolbideh, iskender, beyti, köfte och många många andra.

Bara i turkiet finns ett 50-tal kebsbsorter.

I staden du bor är det kanske väldigt specifikt, men i t.ex. Stockholm och Malmö där jag rör mig mycket kan kebab komma i många olika varianter.

Case closed!
Citera
2022-01-06, 12:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Just Döner Kebab är väldig väldigt sällan gjort på griskött.
Döner Kebab är, generellt i Sverige, gjort på nötkött.
Det är ju bara för de är muslimer.

Finns bar ett enda ställe som har en döner nötkött här, resten kör fläsk, och har de nötkött, så är det oftast fryst och ett helfabrikat av nått slag.
Och det var det som var det specifika, men såklart jag skulle ju tagit in hela landet.

Kanske vi kan dela med oss av våra erfarenheter och se vad som är vanligast, fläskkött här i Västsverige.(tänker inte precisera mig mer pga anonymitet.)

Fläskkött är definitivt godare här, men det är ju för de aldrig grillar den själv, och dom som grillar den själv, så är den inte på topp i mitt tycke.
Med det sagt så kan ju det i ditt område vara jätte bra och där fläsk är ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in